Co pić, kiedy jest gorąco, a nie zawsze mamy ochotę na wodę

(LB, TJ)
Pocenie się jest główną przyczyną odwodnienia zdrowych osób w czasie upałów. Napoje hipo- i hipertoniczne różnią się od siebie zawartością elektrolitów, wartością odżywczą i szybkością, z jaką organizm je przyswaja.

Im więcej mają mikroelementów i węglowodanów, tym wolniej są wchłanianie.

Gdy nie podejmujemy wzmożonego wysiłku, polecane są napoje hipotoniczne (np. woda - bardzo szybko gasi pragnienie, ale nie zawiera elektrolitów, które tracimy wskutek intensywnego pocenia). Na drugim biegunie znajdują się hipertoniki.

Mają wyższe stężenie elektrolitów, przyswajają się wolniej (soki owocowe, „energetyki”). Takie płyny należy spożywać po wytężonym treningu, aby odbudować zasoby energetyczne organizmu.

Warto sięgać po sok pomidorowy, który jest skarbnicą potasu (230 mg/100 g), dlatego szklanka schłodzonego soku z pomidorów uzupełni niedobór tego pierwiastka.

Jedz owoce
Owoce składają się w 70-90% z wody, dlatego jedząc je, szybko ugasimy pragnienie. Odwodnieniu organizmu zapobiegną także napoje przyrządzone na ich bazie.
Herbata z miętą
Mięta ma działanie ochładzające, dlatego doskonale nadaje się na upały. Słaby napar herbaty miętowej można pić zarówno schłodzony, jak i ciepły.

Nie pij alkoholu, ogranicz kawę

W upalne dni warto ograniczyć picie kawy, napojów zawierających kofeinę i mocnej herbaty - kawa wypłukuje magnez i potas z organizmu, a mocna herbata zawiera dużą ilość teiny, która działa podobnie jak kofeina - sprzyja też zwiększonemu usuwaniu elektrolitów z organizmu.
Podczas takiej pogody, jak dziś, nie należy sięgać po alkohol. Alkohol rozszerza naczynia krwionośne, co w połączeniu z wysoką temperaturą może prowadzić do niebezpiecznych wahań ciśnienia.

- Nadmierne pocenie, rozszerzone naczynia krwionośne, przyspieszone tętno, obniżone ciśnienie tętnicze, bóle głowy, zaburzenia uwagi, drażliwość, impulsywność, pobudliwość i lęk - doktor Renata Ławniczek-Kamińska, psychiatra z ambulatorium stresu, wymienia reakcje naszego organizmu, które mogą się pojawić w odpowiedzi na wysoką temperaturę otoczenia. - W skrajnych przypadkach może to prowadzić do omdleń, drgawek, udaru cieplnego oraz zaburzenia poziomu elektrolitów, co jest stanem zagrożenia życia.

Zobacz też: wodny plac zabaw w Łodzi

Wideo

Komentarze 9

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

m
majka

Cisowianka z lodem i więcej mi nie potrzeba. Woda najlepiej gasi pragnienie i to bez żadnych dodatków, ale mrożonej kawki w upał też sobie nie odmówię

S
SWK

Po treningu? Dobrze się czujecie?
Po treningu mikroelementy i węglowodany czyli napoje hipertoniczne lub izotoniczne. Dedykowane a nie "energetyki" zawierające kofeinę czy taurynę.

c
cvb

duzo wody duzo piwa wszystko z lodem... 0 ruchu tylko czill pod drzewkiem

ł
łodzianin

trzeba zimną wodę z solą i cytryną, oraz mozna dodac trochę imbiru...

G
Gość

nie żadne kolorowe wody perfumowane

r
rodowite

dają na limance w kredo

e
express

Piwa się nie pije.
Piwo żłopią tyko pijaki.

n
nata

Za czystą wodą nie przepadam, ale oczyszczam ją sobie w aktywnym kubku harmonyh2o i dodaję owoce i różne inne składniki. Na necie jest mnóstwo przepisów na domowe izotoniki czy wody smakowe. Dużo lepsze i zdrowsze niż te butelkowane

G
Gość

Prosta odpowiedź ? Piwo naleźy pić o temp 7 stopni C !!!

Dodaj ogłoszenie