Pod koniec marca rusza budowa przystanku Łódź Śródmieście

Jacek Zemła
Jacek Zemła
Tak ma wyglądać stacja Łódź Śródmieście PKP PLK S.A.
Pod koniec marca rozpocznie się budowa podziemnego przystanku kolejowego - Łódź Śródmieście. Będzie on zlokalizowany w rejonie skrzyżowania alei Kościuszki i ulicy Zielonej, czyli w samym sercu Łodzi. Zanim jednak powstanie, czeka nas około trzech lat poważnych utrudnień w ruchu i funkcjonowaniu komunikacji miejskiej.

Prace przy budowie podziemnej stacji mają być prowadzone etapami. Najwcześniej, bo już za około miesiąc zamknięta zostanie ulica Zielona po obydwu stronach skrzyżowania z al. Kościuszki oraz odcinek ul. Zielonej pomiędzy al. Kościuszki, a ul. Wólczańską. Na skrzyżowaniu z ul. Wólczańską przejazd możliwy będzie w dwie strony, ale tylko w relacji z południa na zachód. Ul. Wólczańska na północ od ul. Zielonej będzie całkowicie zamknięta, także dla pieszych. Pieszo nie przejdziemy też po ul. Zielonej pomiędzy ul. Wólczańską, a al. Kościuszki. Natomiast przejście z al. Kościuszki ul. Zieloną do ul. Piotrkowskiej będzie możliwe przez plac po dawnej synagodze na południowo-wschodnim narożniku skrzyżowania Kościuszki/Zielona.

O wiele większe zmiany czekają pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej. Tramwaje kursujące po al. Kościuszki mają jeździć przez cały czas budowy bez zmian. Zmienią się natomiast trasy tramwajów kursujących po ul. Zielonej oraz cała organizacja ruchu pojazdów MPK w rejonie budowy. Zawieszona zostanie linia 13, a inne zmienią swoje trasy i rozkłady. Oto najważniejsze zmiany:

Linia 5 zostanie wydłużona na Teofilów i pojedzie trasą:

CHOJNY KURCZAKI – Rzgowska, plac Niepodległości, Piotrkowska, plac Reymonta, Przybyszewskiego, Kilińskiego, Franciszkańska, Wojska Polskiego, Zgierska, Limanowskiego, Aleksandrowska - TEOFILÓW

Linia 8 będzie kursowała z podwojoną częstotliwością, oraz podzielona zostanie na dwa warianty kursujące na trasach: 8A Cm. Zarzew – Kochanówka i 8B Cm. Zarzew - Teofilów

Linia 9 z Olechowa zostanie skrócona do dworca Łódź Fabryczna

OLECHÓW – Ofiar Terroryzmu 11 września, Odnowiciela, Hetmańska, Rokicińska, Piłsudskiego, Kopcińskiego, Narutowicza, Tramwajowa, Węglowa, Rodziny Poznańskich – DW. ŁÓDŹ FABRYCZNA – Kilińskiego, Narutowicza, Kopcińskiego, Piłsudskiego, Rokicińska, Hetmańska, Odnowiciela, Ofiar Terroryzmu 11 września – OLECHÓW

Linia 12 pojedzie objazdem przez plac Wolności

RETKINIA – Wyszyńskiego, Bratysławska, Karolewska, Bandurskiego, Włókniarzy, Kopernika, Gdańska, Legionów, plac Wolności, Pomorska, Kilińskiego, Rodziny Poznańskich, Polskiej Organizacji Wojskowej, Narutowicza, Konstytucyjna, Pomorska, działki, Telefoniczna, Giewont – STOKI

Linia 83 pojedzie ul. Zieloną w zastępstwie tramwajów

PLAC MIKULSKIEGO – Rodziny Grohmanów, Rodziny Kindermanów, Tuwima, Struga, Żeromskiego, Zielona, Legionów, Konstantynowska, Unii Lubelskiej, Solec, Borowa, Siewna, Złotno, Rąbieńska, Traktorowa, Rojna, Rydzowa, Szparagowa, Wersalska, Szczecińska – CM. SZCZECIŃSKA – Szczecińska, Wersalska, Szparagowa, Rydzowa, Rojna, Traktorowa, Rąbieńska, Złotno, Krakowska, Biegunowa, Srebrzyńska, Unii Lubelskiej, Konstantynowska, Zielona, Żeromskiego, Skłodowskiej-Curie, Wólczańska, Zamenhofa, Nawrot, Przędzalniana, Tuwima, Rodziny Kindermanów, Rodziny Grohmanów – PLAC MIKULSKIEGO

Linie 86A i 86B pojedzie zmienioną trasą na Polesiu i skończy trasę na placu Barlickiego.

RETKINIA KUSOCIŃSKIEGO – Popiełuszki, Maratońska, Bandurskiego, Włókniarzy, Kopernika, Łąkowa, Struga, Żeromskiego, 6 sierpnia, Gdańska, Zielona, Żeromskiego – PLAC BARLICKIEGO – Żeromskiego, Kopernika, Włókniarzy, Bandurskiego, Maratońska, Popiełuszki – RETKINIA KUSOCIŃSKIEGO

Linie 43A i 43B zmienią trasę na terenie Łodzi i pojadą al. Włókniarzy.

DWORZEC ŁÓDŹ KALISKA – Karolewska, Włókniarzy, Naftowa, Legionów, Konstantynowska – KONSTANTYNÓW ŁÓDZKI/LUTOMIERSK

LUTOMIERSKA/KONSTANTYNÓW ŁÓDZKI – Łódź: Konstantynowska, Włókniarzy, Karolewska – DWORZEC ŁÓDŹ KALISKA

Linia Z13 zostanie wydłużona do al. Włókniarzy i zastąpi tramwaje na ul. Zielonej.

ŚLĄSKA – Śląska, Kilińskiego, Broniewskiego, Rydza-Śmigłego, Kopcińskiego, Jaracza, Uniwersytecka, Narutowicza, Sterlinga, Jaracza, Więckowskiego, Gdańska, Zielona, 1 maja, Włókniarzy – ZIELONA/WŁÓKNIARZY – Zielona, Gdańska, Skłodowskiej-Curie, Wólczańska, Zamenhofa, Nawrot, Sienkiewicza, Narutowicza, Kopcińskiego, Rydza-Śmigłego, Niższa - ŚLĄSKA.

Około początku roku 2022 budowa podziemnej stacji wejdzie w drugi etap. Tramwaje i autobusy będą kursować nadal trasami jak podczas I etapu, ale dodatkowo zmienią się trasy autobusów nocnych kursujących po al. Kościuszki. To dlatego, że zamknięta zostanie dla ruchu al. Kościuszki, a otwarta zostanie ul. Wólczańska. Tramwaje po al. Kościuszki będą kursować tymczasowym torowiskiem pomiędzy placami budowy. Piesi ponownie będą mogli korzystać z całości ul. Wólczańskiej, natomiast nadal nie przejdą wzdłuż ul. Zielonej pomiędzy ul. Wólczańską, a al. Kościuszki oraz nie przejedziemy prosto al. Kościuszki i ul. Zachodnią. Na skrzyżowaniu al. Kościuszki z ul. Zieloną będzie tylko możliwość przejścia przez teren po dawnej synagodze z al. Kościuszki w kierunku Piotrkowskiej.

Zamknięcie alei Kościuszki spowoduje także spore utrudnienia dla kierowców, którzy będą mogli objeżdżać plac budowy ulicą Wólczańską. Ulica Gdańska ma być natomiast zarezerwowana dla tramwajów i autobusów MPK. Taka organizacja ruchu może potrwać nawet ponad rok. Wszystko zależeć będzie od tempa robót i ewentualnych problemów, jakie mogą się pojawić podczas budowy tunelu i podziemnych stacji. Jeśli wszystko pójdzie sprawnie, to w roku 2023 otwarta zostanie al. Kościuszki, a prace prowadzone będą w miejscach wejść do stacji, czyli pomiędzy Wólczańską i Zieloną, oraz na terenie dawnej synagogi. Ostateczne zakończenie robót przewidywane jest pod koniec roku 2023.

- Dziś zaczynamy wielkie odliczanie - mówi prezydent Łodzi Hanna Zdanowska. - W 2023 r kończymy wszystkie remonty. Mamy 3 lata by dokończyć rewitalizację, wybudować tunel, przebudować wiadukty w południowej części miasta. Przed nami 36 miesięcy w trakcie których dokończymy remont Śmigłego Rydza, zmodernizujemy Legionów, Ogrodową, Obywatelską, Przybyszewskiego i Wojska Polskiego. Otworzymy Orientarium. Zamkniemy ring autostradowy wokół miasta. To ostatnie tak duże inwestycje, ostatnie tak duże utrudnienia. Złotą erę łódzkich inwestycji zaczęliśmy budową dworca Fabrycznego, zakończymy ją otwarciem łódzkiego metra. Nowe Centrum Łodzi stanie się Nowym Centrum Polski. - Kiedy skończymy, na wszystkie łódzkie osiedla i do centrum miasta dojedziemy komunikacją zbiorową w kwadrans. 15 minut metrem z Retkini, z Widzewa w 15 minut do każdego punktu miasta na Fabryczny i Kaliską, dojazd na Piotrkowską zajmie nam mniej czasu niż znalezienie wolnego stolika w restauracji – zapowiada prezydent Zdanowska.

- Pod koniec marca zacznie się budowa stacji Śródmieście. Wtedy zostanie zamknięty ruch na skrzyżowaniu ulic Zielonej i Wólczańskiej. Zielona pozostanie zamknięta na cały czas budowy stacji. Ruch na Wólczańskiej zostanie przywrócony na przełomie roku – inwestor z wykonawcą deklarują bowiem, że pierwszy etap prac zajmie 9 miesięcy. Wtedy – w drugim już etapie - prace przeniosą się na skrzyżowanie z al. Kościuszki. Nie da się wtedy przejechać jezdnią, ale przez cały czas zostanie zachowany ruch tramwajowy w relacji północ-południe – mówi Maciej Sobieraj, v-ce dyrektor Zarządu Dróg i Transportu.

EURO 2020 - Polacy jadą do domu

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie