Zaczęło się drążenie tunelu średnicowego pod miastem

Jacek Zemła
Jacek Zemła
Pierwszy urobek z tarczy TBM jest transportowany taśmociagiem. Piotr Papiernik
Teraz już naprawdę się zaczęło! 132 dni po oficjalnym rozpoczęciu drążenia tunelu średnicowego w Łodzi, tym razem mamy rzeczywiste drążenie. Ruszyła mniejsza z dwóch maszyn TBM, które będą kopały ziemię i jednocześnie montowały obudowę tunelu. Mały kret rozpoczął pracę w komorze startowej przy ul. Długosza i będzie się posuwał w kierunku ul. Stolarskiej, gdzie zaplanowano tzw. komorę rozgałęźną. Pierwszy urobek wyjechał już na powierzchnię.

Teraz już naprawdę się zaczęło! Niemal pół roku po oficjalnym rozpoczęciu drążenia tunelu średnicowego w Łodzi, tym razem ruszyły rzeczywiste prace. Do akcji przystąpiła mniejsza z dwóch maszyn TBM (Tunnel Boring Machine), które będą kopały ziemię i jednocześnie montowały obudowę tunelu. Mały kret rozpoczął pracę w komorze startowej przy ul. Długosza i będzie się posuwał w kierunku ul. Kasprzaka, gdzie zaplanowano tzw. komorę rozgałęźną. Pierwszy urobek wyjechał już na powierzchnię.

Tunel, od którego rozpoczęto prace będzie miał zaledwie kilkaset metrów długości i będzie nim biegł pojedynczy tor umożliwiający wyjazd pociągów zmierzających z kierunku Łodzi Fabrycznej na Dworzec Kaliski spod ziemi na powierzchnię. To stosunkowo płytki tunel, jednak musi on przejść pod aleją Włókniarzy i ulicą Drewnowską. Na trasie jego przebiegu nie ma zbyt wielu budynków, toteż nie ma zagrożenia ich zniszczenia w wyniku prowadzonych robót.

Pierwszy urobek wyjechał już na powierzchnię. Będzie wywożony z ul. Długosza ciężarówkami m.in. na budowę zachodniej obwodnicy Łodzi, czyli trasę S14. Tam z ziemi tunelowej mają być formowane nasypy pod przyszłe jezdnie. Transport ziemi może być niestety uciążliwy dla kierowców, jednak póki co urobku nie ma dużo. Inwestor zobowiązał się, że naprawi po zakończeniu budowy ewentualnie zniszczone ulice.

W najbliższym czasie, choć dokładna data nie jest znana, rozpocznie się także drążenie tunelu głównego, czyli tego który ma połączyć dworzec Łódź Fabryczna z komorą rozgałęźną w rejonie skrzyżowania ulic Drewnowskiej i Kasprzaka. Będzie to tunel dwutorowy o długości ok. 3 km. Od komory rozgałęźnej tunel rozdzieli się na cztery pojedyncze tory - dwa z nich skierują się w stronę Łodzi Żabieniec i wyjdą na powierzchnię w rejonie ulicy Skarpowej, natomiast pozostałe dwa zostaną skierowane w stronę Łodzi Kaliskiej i wyjdą na powierzchnię w rejonie skrzyżowania alei Włókniarzy i ul. Długosza. To właśnie jeden z tych tuneli jednotorowych zaczął być drążony jako pierwszy.

W tunelu głównym zaplanowano trzy przystanki kolejowe: Łódź Śródmieście - u zbiegu alei Kościuszki i ul. Zielonej, Łódź Polesie - w rejonie zbiegu licu Ogrodowej i Karskiego oraz Łódź Koziny (ta nazwa może się jeszcze zmienić) w rejonie górki przy alei Włókniarzy i Drewnowskiej. Budowa dwóch pierwszych przystanków już trwa, najbardziej zaawansowany jest ten przy Ogrodowej. Trzeci przystanek powstanie w ramach budowy komory rozgałęźnej na rozejściu się torów w kierunku Łodzi Kaliskiej i Łodzi Żabieńca. W tunelu będą kursowały zarówno pociągi dalekobieżne, jak i regionalne i aglomeracyjne. Te ostatnie maja kursować w tzw. takcie, czyli w równych odstępach czasu. Pomiędzy Kozinami a Widzewem pociągi będą pojawiać się na przystankach i stacjach w odstępach około 10-minutowych.

Czy wzrośnie opłata za ZUS?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie