MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Łódzkie metro pozostawi daleko w tyle tramwaje i autobusy MPK, a nawet samochody

Jacek Zemła
Jacek Zemła
Pociąg będzie najszybszym środkiem transportu w Łodzi
Pociąg będzie najszybszym środkiem transportu w Łodzi Wizualizacje PKP PLK i ŁKA
Tunel zmieni Łódź pod względem komunikacji. Pociągi będą bezkonkurencyjne nie tylko wobec MPK, ale nawet najszybszego samochodu...

Tunel drążony pod łódzkimi ulicami z każdym dniem staje się dłuższy. Powstaje obecnie jednotorowy tunel od ul. Żniwnej do przyszłej stacji Łódź Koziny. Drążenie tunelu głównego - dwutorowego zatrzymało się na razie w rejonie Manufaktury, ale maszyna o imieniu Katarzyna ruszy zaraz po wzmocnieniu fundamentów kamienic. Do końca trasy, czyli do stacji Łódź Fabryczna, pozostał jej jeszcze kilometr.

Drążenie jak rosyjska ruletka

Trudno dziś przewidywać, kiedy w tunelu ruszą pociągi. Jeszcze do niedawna kolej utrzymywała, że stanie się to w grudniu 2025 roku. Teraz już wiadomo, że ten termin jest nierealny. Mówi się obecnie o roku 2026, ale i ta data może okazać się zbyt optymistyczna. Wszystko zależy od geologii i od tego, na jakie przeszkody natrafi Katarzyna, bo to ona ma przejść pod ścisłym centrum Łodzi od Manufaktury do Dworca Fabrycznego. Na trasie jest prawie 100 kamienic, których stan techniczny pozostawia wiele do życzenia. Możliwe są wszystkie scenariusze, łącznie z zawaleniem się któregoś z budynków, bo dzieje się to nawet bez wiercenia tunelu, a co dopiero gdy pojawią się wibracje i wstrząsy. Dlatego podczas drążenia w kamienicach nie będzie lokatorów.

Już zaplanowano co i jak szybko pojedzie tunelem

Zanim jednak powstanie tunel, miasto jak i Łódzka Kolej Aglomeracyjna snują już plany, jak szybko i jak często pojadą w nim pociągi. Wiadomo, że zarys organizacji ruchu kolejowego już jest. ŁKA zamierza kierować do tunelu wszystkie składy, które będą dojeżdżały do Łodzi z miast ościennych. Pociągi nie będą kończyły biegu w Łodzi, ale pojadą na trasach łączonych np. Kutno - Piotrków czy Sieradz - Skierniewice. Dzięki temu zawsze przejadą tunelem i dowiozą pasażerów do samego centrum - na przystanki Śródmieście i Polesie oraz na Łódź Fabryczną i na Widzew. Odrębne pociągi będą krążyć po linii obwodowej, żeby możliwy był dojazd na Chojny, Stoki czy Olechów. Takie rozwiązanie sprawi, że w tunelu pociągi ŁKA, uzupełniane przez składy Polregio będą pojawiały się do 7-8 minut w godzinach największego ruchu i co 15 minut poza nimi. Nie będzie więc trzeba znać rozkładu - wystarczy iść na pociąg i on w ciągu paru minut przyjedzie.

Tak szybko nie pojedzie nawet porsche

Atrakcyjne będą też czasy jazdy pociągów tunelowych. Pomiędzy poszczególnymi stacjami w tunelu przejazd zajmie 2 minuty, na powierzchni trochę dłużej. To oznacza, że np. z Retkini do Manufaktury dojedziemy w 8 minut, z Żabieńca na Śródmieście w 6 minut, a z Widzewa na Koziny w 12 minut. To czasy nieosiągalne w Łodzi dla żadnego innego środka lokomocji, choćby najszybszego auta. I ponad pięciokrotnie krótsze niż w przypadku pojazdów MPK.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Katastrofa śmigłowca z prezydentem Iranu. Co dalej z tym krajem?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany