Kret w kołysce
Komora startowa o średnicy ponad 30 m powstała kilka miesięcy temu na Kozinach, w rejonie ulic Stolarskiej i Odolanowskiej. Na specjalnie przygotowanej betonowej płycie o grubości 2 m ustawiona została konstrukcja wsporcza tzw. kołyska, a na niej montowana jest tarcza. Pierwsze elementy maszyny są zmontowane w komorze, m.in. obudowa tzw. płaszcza tarczy TBM. Wkrótce rozpocznie się montaż najważniejszego elementu maszyny, jaki jest głowica skrawająca o wadze ok. 270 ton. Ten element przez kilka tygodni był precyzyjnie – z dokładnością do 0,1 mm składany i spawany na powierzchni.
Ogon pozostanie na powierzchni
Końcowym etapem montażu maszyny będzie połączenie tzw. ogona tarczy z obudową TBM. Gdy czoło maszyny ruszy pod ziemię, niektóre jej elementy będą jeszcze pracowały na górze. Połączenie zapewni komplet elastycznych przewodów do zasilania hydrauliki tarczy i urządzeń elektrycznych. Dzięki nim dostarczane będzie pod ziemię powietrze oraz niezbędne do drążenia polimery, bentonit i woda. Wraz z postępem prac, elementy pozostawione na powierzchni będą opuszczane na dno szybu i wprowadzane sukcesywnie do tunelu. Tarcza maszyny TBM po zmontowaniu będzie ważyć ok. 1300 ton.
Na Długosza czeka mały kret
Z komory wschodniej ul. Stolarskiej/Odolanowskiej duża maszyna TBM rozpocznie budowę dwutorowego tunelu o długości prawie 3 km i średnicy zewnętrznej 12,7 m w kierunku dworca Łódź Fabryczna. Rozpoczęcie drążenia zaplanowano jeszcze w grudniu br.
Trwają też przygotowania do uruchomienia drugiego, mniejszego "kreta", o średnicy ok. 8 m. Ta maszyna wystartuje z komory w rejonie ul. Długosza i wydrąży cztery jednotorowe tunele o łącznej długości ok.4,5 km. Kolejny plac budowy znalazł się w okolicy ul. Skarpowej, gdzie będzie się kończył jednotorowy tunel biegnący w kierunku Łodzi Żabieńca. Tu również postępuje budowa ścian szczelinowych.
Nowe przystanki, szybsze podróże
Tunel średnicowy zapewni sprawny system kolejowych połączeń międzyregionalnych oraz szybsze podróże koleją na terenie miasta. Dworzec Łódź Fabryczna z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą przejeżdżać pociągi regionalne i dalekobieżne. Nowe przystanki - Łódź Polesie i Łódź Śródmieście będą zintegrowane z komunikacją miejską i ułatwią mieszkańcom codzienne podróże. Wykonawca uwzględnia w projekcie także trzeci przystanek - Łódź Koziny. Wartość inwestycji to ponad 1,7 mld zł z czego dofinansowanie unijne to ponad 1,4 mld zł. Zakończenie prac jest planowane do końca 2022 roku.
Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Krychowiak zjadł fikuśnego gołąbka za 800 złotych! Polskie mu nie smakują?
- 50-letnia Kasia Kowalska pokazała wdzięki w odważnej mini. Zbieramy szczęki z podłogi
- Ile Tomaszewska zaoszczędziła na wyprawce dla córki? Sprawdziliśmy!
- Młodzieżowa Magde Femme zaskakuje stylizacją. Dawno nie pojawiała się publicznie!