MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Podziemna stacja Łódź Koziny będzie węzłem przesiadkowym z ogromnym parkingiem

Jacek Zemła
Jacek Zemła
Budowa stacji Łódź Koziny z lotu ptaka
Budowa stacji Łódź Koziny z lotu ptaka UMŁ
Miasto obok wejść do stacji Łódź Koziny wybuduje pokaźnych rozmiarów parkingi dla samochodów i rowerów, a tuż obok powstanie nowy przystanek dla tramwajów i autobusów. Dzięki temu zintegrowane zostaną wszystkie środki komunikacji. Kierowcy będą mogli zostawić tutaj samochód i przesiąść się na pociąg.

Drążenie tunelu trwa, rok 2025 wciąż aktualny

Tunel kolejowy pod Łodzią ma być gotowy do końca 2025 roku. Tak przynajmniej zapowiada inwestor - PKP Polskie Linie Kolejowe. Jak na razie zbudowano około 43 procent tunelu głównego biegnącego z Kozin w kierunku Dworca Fabrycznego i nieco ponad 50 procent tuneli jednotorowych pomiędzy linią kolejową Łódź Kaliska - Łódź Żabieniec a przyszłą podziemną stacją Łódź Koziny. To właśnie na tej stacji dwutorowy tunel biegnący od strony Łodzi Fabrycznej rozgałęzi się na cztery mniejsze - jednotorowe pozwalające na kierowanie pociągów w stronę Kaliskiej lub Żabieńca. Cała podziemna trasa kolejowa będzie liczyła ponad 7,5 km długości, a w najgłębszym miejscu ma przebiegać 26 metrów pod ziemią.

Jak będzie wyglądała stacja Łódź Koziny?

W tunelu powstaną trzy przystanki – Śródmieście, Polesie i Koziny. Ten ostatni, zlokalizowany u zbiegu al. Włókniarzy i ul. Drewnowskiej, będzie składał się z trzech podziemnych kondygnacji. Poziom -1 ma służyć komunikacji i obsłudze pasażerów, na poziomie -2 będą perony dla pociągów jadących na zachód, a na poziomie -3 – na wschód, czyli do centrum. Na powierzchni powstanie natomiast multimodalny węzeł przesiadkowy. Miasto, obok wejść do stacji, wybuduje parkingi dla samochodów i rowerów, a tuż obok powstanie nowy przystanek dla tramwajów i autobusów. Dzięki temu zintegrowane zostaną wszystkie środki komunikacji. Kierowcy będą mogli zostawić samochód i przesiąść się na pociąg. Autobusy podjadą po pasażerów na stację Łódź Koziny, a dzięki połączeniu torowiska na ul. Srebrzyńskiej z trasą na al. Włókniarzy, wydłużone zostaną trasy tramwajów. Pętla Koziny zostanie przeniesiona z ul. Srebrzyńskiej pod nowo powstały dworzec.

Pociąg z bezkonkurencyjnym czasem przejazdu

Pociągiem z Kozin dojedziemy w ciągu 3 minut na dworce Żabieniec i Kaliski. W podobnym czasie znajdziemy się w Manufakturze, a podróż na ul. Piotrkowską zajmie nam 5 minut. Na Widzew dotrzemy natomiast w ok. 15 minut. Kolej stanie się więc najszybszym środkiem transportu w mieście, pociągi nie będą stały w korkach, a dowiozą nas bezpośrednio do Manufaktury (ma powstać łącznik między podziemną stacją a centrum handlowym). Przejazd z Radogoszcza, Teofilowa czy Retkni na Piotrkowską zajmie nie więcej jak kwadrans. Łódzka Kolej Aglomeracyjna zapowiada, że w godzinach szczytu przewozowego w tunelu pociągi będą pojawiały się co 10 minut, czyli tak jak w warszawskim metrze.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Eurowybory 2024. Najważniejsze "jedynki" na listach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany