– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększyły wartość umowy w trakcie budowy tunelu w Łodzi ze względu na niekorzystne zmiany w polskiej i światowej gospodarce spowodowane wojną na Ukrainie. Wzrost cen surowców energetycznych, stali oraz innych materiałów, oraz wydłużenie łańcuchów dostaw i niedobór pracowników – były to czynniki niemożliwe do przewidzenia w momencie podpisywania umowy z wykonawcą inwestycji - firmą PBDiM w 2017 roku. W ostatnich dniach podpisano kolejne aneksy na waloryzację kontraktu. Po otrzymaniu faktury wykonawcy wypłacona zostanie kolejna transza w wysokości 23,7 mln zł. Do tej pory w ramach waloryzacji przekazano już łącznie 45,6 mln zł – informuje Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – Kontynuowane są rozmowy dotyczące wartości kolejnych robót w zakresie udokumentowanych i uzasadnionych kosztów poniesionych przez wykonawcę.
Kamienice bezpieczne - są pieniądze na wzmocnienie podłoża
PKP PLK SA zapewnia, że ma środki finansowe na dalsze wzmocnienia gruntów pod kamienicami na trasie tunelu pod centrum Łodzi. Dodatkowe nakłady są niezbędne ze względu na zły stan techniczny budynków, wymagający wtłoczenia w podłoże spoiwa cementowego, aby wypełnić pustki, wzmocnić i ustabilizować podłoże oraz zminimalizować wpływ drążenia na budynki. Dotychczas wykonano wzmocnienia 106-metrowego odcinka pod budynkami w rejonie ul. Mielczarskiego. Obecnie wykonawca przygotowuje ekspertyzę techniczną, która pozwoli określić zakres robót oraz dodatkowych kosztów na dalszym odcinku przebiegu tunelu w kierunku Łodzi Fabrycznej.
Drążenie tunelu i budowa przystanków
Zapewnienie dodatkowego finansowania pozwolą kontynuować budowę najważniejszej inwestycji kolejowej w Łodzi. Mniejsza tarcza TBM Faustyna kończy drążenie drugiego jednotorowego tunelu w kierunku Łodzi Żabieńca. Prace są zaawansowane w ok. 90 proc. Po zakończeniu tego etapu Faustyna zostanie przeniesiona z komory przy ul. Skarpowej do komory przy ul. Żniwnej, skąd rozpocznie drążenie trzeciej nitki do przystanku Łódź Koziny. Następnie wybuduje czwarty tunel od przystanku Łódź Koziny do komory przy al. Unii Lubelskiej.
Duża tarcza drążąca Katarzyna po wykonaniu 106-metrowego odcinka od przystanku Łódź Polesie w kierunku Dworca Fabrycznego ma planowy postój. Z miastem i właścicielami prywatnych nieruchomości uzgadniane są warunki dla dalszej realizacji robót. Priorytetem jest maksymalne ograniczenie utrudnień dla mieszkańców. Równocześnie wykonawca prowadzi prace na budowie trzech podziemnych przystanków. W czasie zamknięcia skrzyżowania al. Kościuszki i ul. Zielonej postępuje budowa przystanku Śródmieście, usuwane są tzw. kolizje z infrastrukturą podziemną. W najbliższych tygodniach rozpocznie się budowa płyty stropowej pod ulicami. Na Polesiu prowadzone są prace przygotowawcze do budowy płyty dennej. Na Kozinach z kolei kontynuowany jest wykop pod płytę denną i trwa zbrojnie stropu na poziomie -2. Przy Dworcu Fabrycznym trwa przebudowa instalacji wodociągowych pod budowę ścian szczelinowych dla przyszłej komory TBM.
Tunel będzie budowany etapami
PLK SA złożyła wniosek o fazowanie projektu tj. podział inwestycji na etapy i finansowanie prac realizowanych po 2023 r. ze środków budżetu UE na lata 2021-2027. Priorytetem pozostaje realizacja prac na tym ważnym społecznie projekcie z obecnym wykonawcą robót z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa.
Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Kwaśniewska zawstydza młodsze koleżanki. Wyglądała w teatrze jak 40-latka
- Nagrali dzikie pląsy Nataszy Urbańskiej. Coś jej wystawało spod sukienki...
- Eleni od trzydziestu lat żyje bez córki. Jej grobu można nawet nie zauważyć
- Były ukochany Maryli nieźle się urządził! Jasiński mieszka lepiej niż ona! | ZDJĘCIA