Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Już 90 proc. Polaków deklaruje zakup żywności w promocji. To dwukrotnie więcej niż przed pandemią

Redakcja Strefy Biznesu
Redakcja Strefy Biznesu
Po żywność w promocji nie sięgają tylko najbogatsi Polacy, a z konieczności wyłącznie przecenione produkty kupuje 1,5 proc. naszego społeczeństwa.
Po żywność w promocji nie sięgają tylko najbogatsi Polacy, a z konieczności wyłącznie przecenione produkty kupuje 1,5 proc. naszego społeczeństwa. 123rf.com/stokkete
Ponad 90 proc. Polaków deklaruje kupowanie żywności w promocyjnych cenach. To ponad dwukrotnie więcej niż jeszcze dwa lata przed pandemią. Z miesiąca na miesiąc rośnie także procent udziału produktów promocyjnych w naszych zakupach. Eksperci prognozują, że nasze nawyki szybko nie ulegną zmianie.

Spis treści

Codzienne zakupy w promocyjnych cenach

Blisko 30 proc. Polaków w badaniu UCE RESEARCH i SYNO Poland deklaruje robienie codziennych zakupów spożywczych z udziałem produktów promocyjnych mieszczącym się w zakresie 20-40 proc. wartości koszyka. Jedna piąta z nas twierdzi, że 10-20% żywności kupuje po rabatach. Z kolei blisko 18 proc. badanych kupuje w ten sposób aż 40-60% artykułów spożywczych.

Wiadomo powszechnie, że tendencję do oszczędzania na zakupach spożywczych wymusiła pandemia, a pogłębiła inflacja. Jednak, jak wykazało wcześniejsze badanie UCE RESEARCH i SYNO Poland, jeszcze dwa lata temu konsumenci nie odczuwali takiego codziennego obciążenia cenami, a w ciągu ostatniego roku zostali tym mocno przyciśnięci. Dlatego w czasie pandemii łącznie mniej osób wskazywało ww. zakresy. Nastąpił wzrost o ok. 15,6 p.p. – komentuje Robert Biegaj, konsultant merytoryczny badania z Grupy Offerista.

Ekspert przewiduje, że do końca roku wzrośnie także liczba osób, które nawet 80 proc. swoich zakupów żywnościowych nabywają po rabatach. Analitycy z UCE RESEARCH zwracają uwagę, że obecnie 70 proc. Polaków w promocji kupuje przynajmniej 10 proc. produktów żywnościowych. Łącznie już ponad 90 proc. Polaków w ramach codziennych zakupów korzysta z promocji w sklepach.

W czasie pandemii tak deklarowało ok. 59% ankietowanych, a 2-3 lata przed jej wybuchem – ok. 46%. Natomiast teraz Polacy mocno odczuwają inflację, stąd coraz chętniej sięgają po żywność po rabatach. A niektóre grupy społeczne, obejmujące seniorów i po części wielodzietne rodziny, wręcz wyczekują, kiedy mogą coś kupić po obniżce - podkreślają autorzy raportu.

Niska inflacja nic nie zmieni: „Polacy lubią kupować taniej”

Każdy z tych aspektów pokazuje, że sytuacja ekonomiczna Polaków nie jest najlepsza, a nawet poprawa sytuacji gospodarczej w Polsce i mocny spadek inflacji w przyszłym roku, nie zmienią szybko naszych zachowań.

Polacy będą musieli realnie i w dłuższej perspektywie odczuwać wyraźną poprawę. Natomiast niektórym ciężko będzie wrócić do wcześniejszego poziomu wydatków, bo w pewien sposób nauczyli się żyć z planowaniem i kupowaniem w promocjach. Zresztą o ten stan trochę też zadbają same sieci handlowe, bo Polacy zwyczajnie lubią taniej kupować – dodaje ekspert.

Sondaż pracowni pokazuje, że jedynie blisko 2,5 proc. osób w Polsce kupuje całą żywność w promocji, jednak także to ma swoje uzasadnienie:

Taka praktyka dotyczy najbiedniejszych konsumentów, którzy po prostu nie mają innego wyjścia. Patrząc na lata ubiegłe, akurat ten wskaźnik utrzymuje się mniej więcej na tym samym poziomie, tj. w okolicach 2-3% - twierdzi Robert Biegaj.

To potwierdza, że w Polsce nie przybywa osób na skraju ubóstwa i choć ich ilość z czasem nie będzie się także zmniejszać, to daje to pewne pole do optymizmu. Na drugim biegunie są jeszcze osoby, które nie korzystają z promocji. Jest to niewielki odsetek niespełna 1,5 proc. z nas, a są to przede wszystkim osoby na tyle dobrze sytuowane, które nie muszą oglądać każdej złotówki.

Badanie zostało przeprowadzone na przez UCE RESEARCH i SYNO Poland dla Grupy Offerista na próbie 1025 dorosłych Polaków.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Już 90 proc. Polaków deklaruje zakup żywności w promocji. To dwukrotnie więcej niż przed pandemią - Strefa Biznesu

Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany