MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Sprawdź, o ile więcej płacisz za zakupy. „Można spodziewać się wzrostu dynamiki podwyżek cen". TOP3 najbardziej drożejących produktów

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
PAP
PAP
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wzrost cen w sklepach wyhamowuje, ale ciągle jest zauważalny. W marcu 2024 roku ceny były wyższe średnio o ponad 2 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. W czołówce drożyzny znajdują się dodatki spożywcze, chemia oraz słodycze i napoje bezalkoholowe. Zdaniem ekspertów, m.in. z powodu wygaśnięcia zerowego VAT-u na żywność i przyszłego odmrożenia cen energii, a także zwrotu w wojnie cenowej dyskontów, ceny znów będą rosnąć. Z drugiej strony dramatycznie pogarsza się sytuacja małych sklepów.

Spis treści

Dodatki spożywcze ponownie zanotowały dwucyfrowy wzrost cen z powodu sezonowych czynników, w tym zwiększonego zapotrzebowania przed świętami.
Tempo wzrostu cen wprawdzie wyhamowuje, ale produkty nadal drożeją. W marcu na froncie drożyzny po raz kolejny znalazły się dodatki spożywcze. Krystian Dobuszyński/ Polska Press

Zmniejsza się dynamika wzrostu cen w sklepach spożywczych

Marzec 2024 przyniósł kolejny miesiąc z rzędu spadku dynamiki jednocyfrowego wzrostu cen. W sklepach, codzienne zakupy zdrożały o 2,1 proc. rdr., co jest zauważalnym spadkiem w porównaniu do lutego, kiedy to wzrost wyniósł 3,9 proc., a w styczniu – 4,8 proc. – wynika z cyklicznego raportu "Indeks cen detalicznych" przygotowanego przez UCE Research i Uniwersytety WSB Merito.

Z 17 analizowanych kategorii towarowych, jedynie jedna zanotowała dwucyfrowy wzrost cen. Siedem grup towarów wykazało jednocyfrowy wzrost, natomiast w 9 segmentach ceny spadły. Z raportu dowiadujemy się, że „rok do roku najbardziej poszły w górę ceny dodatków spożywczych, bo o 15,4 proc. W czołówce drożyzny widać też chemię gospodarczą z podwyżką rdr. na poziomie 9,7 proc., słodycze i desery – 9,6 proc., napoje bezalkoholowe – 9,1 proc., a także środki higieny osobistej – 4,8 proc. rdr".

Dr Joanna Wieprow z Uniwersytetu WSB Merito zauważa, że w marcu sieci handlowe wprowadziły wiele promocji w związku z okresem przedświątecznym. – W tak gorącym sezonie w handlu sklepy starały się przyciągnąć do siebie klientów i zachować konkurencyjność na rynku. Tempo wzrostu cen wprawdzie wyhamowuje, ale produkty nadal drożeją – podkreśla.

Ceny tych towarów zaliczyły spadki

Wśród kategorii towarowych, które zanotowały spadek cen, najbardziej zauważalny jest spadek cen tłuszczów – o 22,1 proc. rdr. – Pozostałe ujemne wyniki wynoszą od 0,2 proc. do 6,6 proc. rdr – podkreślono w raporcie.

Wzrost cen w ślad za trendami w Unii Europejskiej

Autorzy raportu podkreślają, że dynamika wzrostu cen w sklepach detalicznych jest zgodna z trendami obserwowanymi niemal w całej Unii Europejskiej. Według dr Agnieszki Gawlik z Uniwersytetu WSB Merito, mimo spowolnienia, nadal należy zachować umiarkowany optymizm.

– Należy jednak zachować umiarkowany optymizm, m.in. ze względu na wygaśnięcie zerowego VAT-u na żywność. Choć niektóre sieci handlowe deklarowały, że nie podniosą cen o wartość ww. podatku, to jednak uważam, iż można spodziewać się wzrostu dynamiki podwyżek. Kolejnym czynnikiem proinflacyjnym będzie zapowiadane odmrożenie cen energii w Polsce w drugiej połowie roku – oceniła Gawlik.

Wzrost zaległości płatniczych w małych sklepach spożywczych

Z danych BIG InfoMonitor wynika, że zobowiązania podmiotów oferujących detaliczną sprzedaż żywności, napojów i wyrobów tytoniowych na koniec lutego br. przekroczyły 884 miliony złote. Przeterminowane zobowiązania całego handlu detalicznego wyniosły wtedy 3 miliardy złotych.

Statystyki pokazują, że zaległości płatnicze firm o numerze PKD 472, które obejmują małe i średnie sklepy detaliczne sprzedające żywność, napoje i wyroby tytoniowe, wzrosły o blisko 37 milionów złotych (19 proc.) do 229,4 milionów złotych na koniec lutego br.

Jednocześnie wskazano, że niemal 2,4 tys. aktywnych, zawieszonych i zamkniętych firm ma problemy ze spłatą bieżących zobowiązań i kredytów. Jak wykazano, „gros przeterminowanego zadłużenia pochodzi z firm prowadzących sklepy mięsne (prawie 43 miliony złotych) oraz owocowo-warzywne (niemal 34 miliony złotych), a także przedsiębiorstw handlujących pozostałą żywnością (PKD 4729Z)".

Zauważono również, że sklepy rybne oraz sprzedawcy pieczywa i ciast odnotowali 55 proc. wzrost zadłużenia do ponad 7 milionów złotych. W przypadku tych ostatnich podmiotów zadłużenie wzrosło o 41 proc. do niemal 20 milionów złotych.

Na przeciwnym biegunie znajdują się sieci handlowe i większe sklepy z ofertą artykułów spożywczych, klasyfikowane pod numerem PKD 4711Z. W tych podmiotach zaległości w ostatnim roku spadły o niemal 117 milionów złotych do ponad 655 milionów złotych, a liczba dłużników obniżyła się o 50 do 7084 podmiotów.

Wyższy VAT pogorszył sytuację najmniejszych sklepów

Według analityków BIG InfoMonitor, sytuację małych i średnich sklepów pogorszyło przywrócenie od 1 kwietnia br. 5 proc. stawki VAT na mięso, ryby, produkty mleczarskie, jaja, miód, orzechy, warzywa i owoce, tłuszcze zwierzęce i roślinne, pieczywo czy makarony. Główny analityk BIG InfoMonitor, Waldemar Rogowski, wskazał, że wyższy VAT dla właścicieli małych sklepów oznacza konieczność podniesienia cen.

– W tej sytuacji małe sklepy w starciu z dużymi stają się jeszcze mniej konkurencyjne, zwłaszcza, że już dotkliwie odczuwają skokowy wzrost kosztów utrzymania i inflację – tłumaczy Rogowski.

Jednocześnie ekspert wskazuje, że dyskonty mają już ponad 40 proc. udział w zakupach spożywczych Polaków. – Dzięki promocjom i ekspansywnej reklamie ich udział w rynku cały czas rośnie, co zwiększa zagrożenie dla najmniejszych przedsiębiorców – podsumował.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Sprawdź, o ile więcej płacisz za zakupy. „Można spodziewać się wzrostu dynamiki podwyżek cen". TOP3 najbardziej drożejących produktów - Strefa Biznesu

Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany