Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Faustyna opuściła tunel i szykuje się do przeprowadzki. To będzie jedyna taka operacja w Łodzi i jedna z nielicznych w Polsce

Jacek Zemła
Jacek Zemła
Faustyna wychodzi z komory Skarpowa niedaleko Łodzi Żabieńca
Faustyna wychodzi z komory Skarpowa niedaleko Łodzi Żabieńca Krzysztof Szymczak
W połowie grudnia zakończyło się drążenie tunelu jednotorowego z Kozin w kierunku stacji Łódź Żabieniec. To drugi z czterech zaplanowanych tuneli wylotowych, którymi na powierzchnię mają wyjść pojedyncze tory biegnącej pod Łodzią linii kolejowej. Tunel wydrążyła maszyna o imieniu Faustyna i średnicy tarczy ok. 8,5 metra. Po zakończeniu pracy została ona rozebrana na drobniejsze elementy i niebawem będzie przenoszona przy użyciu dźwigu na druga stronę torów kolejowych.

W połowie grudnia zakończyło się drążenie tunelu jednotorowego z Kozin w kierunku stacji Łódź Żabieniec. To drugi z czterech zaplanowanych tuneli wylotowych, którymi na powierzchnię mają wyjść pojedyncze tory biegnącej pod Łodzią linii kolejowej. Tunel wydrążyła maszyna o imieniu Faustyna i średnicy tarczy ok. 8,5 metra. Po zakończeniu pracy została ona rozebrana na drobniejsze elementy i niebawem będzie przenoszona przy użyciu dźwigu na druga stronę torów kolejowych.

To będzie wielkie wyzwanie

To będzie jedyna taka operacja w Łodzi i jedna z nielicznych w Polsce. Ważąca 1400 ton maszyna zostanie w częściach podwieszona do dźwigu, a następnie przeniesiona przez dwa żurawie ustawione po dwóch stronach torów nad linią kolejową. Dla bezpieczeństwa wstrzymany zostanie podczas tej operacji ruch pociągów, wyłączone ma być także napięcie w sieci trakcyjnej. Przenoszenie planowane jest w nocy, kiedy nie kursują pociągi aglomeracyjne i powinno nastąpić w połowie stycznia.

Po przełożeniu Faustyny na drugą stronę torów zostanie ona ponownie zmontowana, umieszczona w komorze startowej Żniwna po czym rozpocznie drążenie trzeciego z czterech tuneli - w kierunku Kozin. Operacja ta jest wyzwaniem dla budowniczych, bo najcięższy element jakim jest tarcza skrawająca waży kilkaset ton. Trzeba ją utrzymać w powietrzu i delikatnie położyć na wyznaczonym miejscu. Zerwanie się lin mogłoby oznaczać zniszczenie kosztownego urządzenia, nie wspominając o zablokowaniu i poważnym uszkodzeniu torów.

Wiosną wyruszy w dalszą drogę

Dalsze drążenie tunelu rozpocznie się wiosną. Faustyna ma do wykopania jeszcze dwa jednotorowe tunele - jeden do przyszłej stacji Łódź Koziny oraz drugi biegnący stamtąd w kierunku Łodzi Kaliskiej.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany