Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Faustyna gotowa do dalszego drążenia. Właśnie wystartowała w stronę Kozin

Jacek Zemła
Jacek Zemła
Plac przy ul. Żniwnej. Stąd Faustyna wystartuje w podziemną drogę na Koziny
Plac przy ul. Żniwnej. Stąd Faustyna wystartuje w podziemną drogę na Koziny Krzysztof Szymczak
W środę uruchomiona została mniejsza maszyna drążąca tunel nazwana Faustyną. Zakończyło się jej przenoszenie nad torami łączącymi stacje Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec, tarcza została poddana przeglądowi i drobnym naprawom, maszyna przystąpiła do drążenia trzeciego jednotorowego tunelu z czterech zaplanowanych do wybudowania.

Tym razem będzie trudniej, bo pod czynnymi torami

Kolejny tunel będzie miał 748 metrów długości. Przejdzie pod torami kolejowymi, co będzie pierwszą taką operacją na budowie "łódzkiego metra". Dalej skieruje się na wschód, przechodząc po drodze pod aleją Włókniarzy. Po dotarciu do Kozin Faustyna zostanie ponownie odwrócona, po czym rozpocznie swoje ostatnie zadanie - drążenie czwartego tunelu w kierunku Łodzi Kaliskiej.

Była przenoszona po kawałku

Zanim Faustyna została przygotowana do działania w komorze startowej przy ul. Żniwnej, maszyna została poddana niezwykłej operacji. Wyciągnięto ją spod ziemi po wschodniej stronie torów z komory końcowej przy ul. Skarpowej, rozmontowano i element po elemencie przeniesiono przy użyciu dźwigów nad torami na ich stronę zachodnią. Tam została ponownie zmontowana i wpuszczona do głębokiego wykopu, z którego zacznie drążenie i swą podziemna wędrówkę na Koziny.

Ściągnięto najsilniejszy dźwig w Polsce

Ważące 650 ton urządzenie zostało podzielone na 11 mniejszych części, które nocami dźwigi przenosiły nad torami. Od godziny 23 do 4 ruch pociągów był wstrzymywany, wyłączano też napięcie w sieci trakcyjnej. Wtedy transportowano kolejne elementy Faustyny, co było nie lada wyzwaniem organizacyjnym i technicznym zważywszy, że najcięższy z tych elementów ważył 419 ton. Był to blok napędowy całego urządzenia, czyli zespół silników elektrycznych, które pchają pod ziemią maszynę do przodu i powodują, że jej tarcza skrawająca obraca się. Ten ogromny ciężar przenosiły nad torami dwa potężne żurawie specjalistyczne - jeden o udźwigu 650 ton (największy w Polsce) a drugi 550 ton. Jeden z tych żurawi sam musiał zostać przetransportowany na lawecie (również w częściach) na drugą stronę toru poprzez pobliski przejazd. Robiono to w nocy, przeprowadzając wcześniej całkowity demontaż rozwieszonej nad torami sieci trakcyjnej.

Teoretycznie budowa ma się zakończyć za 10 miesięcy

Zarówno trzeci jak i czwarty tunel jednotorowy ma zostać ukończony jeszcze w tym roku. Może to być trudne, bo drążenie pierwszej nitki jednotorowej trwało ok. 9 miesięcy, a zakończone w grudniu ub. roku drążenie drugiej – ponad rok. Tymczasem termin zakończenia prac budowlanych wciąż zapowiadany jest na grudzień 2024 r., a na grudzień 2025 r. uruchomienie pociągów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

O prawie do aborcji w Sejmie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany