Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W nocy Faustyna była przenoszona nad torami przez dwa dźwigi, które chwyciły 55-tonowy ciężar. Zobacz zdjęcia!

Jacek Zemła
Jacek Zemła
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
W nocy z 19 na 20 stycznia rozpoczęło się przenoszenie maszyny drążącej tunel średnicowy - Faustyny nad torami linii kolejowej Łódź Kaliska - Łódź Żabieniec z komory demontażowej przy ul. Skarpowej (po wschodniej stronie torów) do komory startowej przy ul. Żniwnej (po stronie zachodniej), skąd rozpocznie drążenie trzeciego z czterech zaplanowanych tuneli jednotorowych.

W nocy z piątku na sobotę, 19/20 stycznia zaczęto operację przenoszenia pierwszych elementów TBM Faustyny, która wydrążyła drugi jednotorowy tunel podziemnej trasy średnicowej pod Łodzią - od przystanku Koziny w stronę stacji Żabieniec, po czym zatrzymała się w komorze technologicznej na ul. Skarpowej. Stąd wyciągnięto ją na powierzchnię, rozkręcono na mniejsze części i poddano konserwacji. Teraz jest już gotowa aby przetransportować ja dźwigiem na drugą stronę torowiska. Będzie to robione nocami przez ok. dwa tygodnie. Podczas przenoszenia ruch pociągów musi być wstrzymany, a prąd w sieci trakcyjnej wyłączony.

– Wydobycie z komory maszyny o wadze 650 ton wymagało podzielenia jej na 11 elementów, które następnie będą pojedynczo umieszczane na wcześniej przygotowanej platformie przy linii kolejowej – wyjaśnia Rafał Wilgusiak z Biura Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe. – Stamtąd, elementy tarczy wraz z pojazdami do wywozu ziemi z tunelu będą przenoszone nad torami linii kolejowej do komory startowej przy ul. Żniwnej. Do realizacji zadania użyte zostaną specjalistyczne żurawie o udźwigu 650 ton i 550 ton.
W pierwszej kolejności przeniesiony zostanie tzw. płaszcz tarczy o wadze 55 ton. W kolejnych etapach transportowane będą pozostałe części TBM. Po przerzuceniu na drugą stronę torów każda z części przejdzie szczegółową inspekcję. W ostatnim etapie elementy zostaną umieszczone w komorze startowej na specjalnie przygotowanej kołysce i ponownie zmontowane.
W drugiej połowie lutego rozpocznie się drążenia trzeciego z czterech jednotorowych tuneli w kierunku przystanku Łódź Koziny. W 2024 roku TBM Faustyna wybuduje jeszcze czwarty tunel z Kozin do komory przy al. Unii Lubelskiej.

Według deklaracji wykonawcy budowa całego tunelu zakończy się w 2025 roku, a w grudniu 2025 przejadą nim pierwsze pociągi. Inwestycja otworzy aglomerację łódzką na nowe połączenia dalekobieżne, regionalne i aglomeracyjne. Jej koszt wynoszący ponad 1,8 mld zł netto jest współfinansowany przez Unię Europejską.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany