MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Faustyna dowierciła się do celu po raz trzeci. Pozostał jej jeszcze jeden tunel

Jacek Zemła
Jacek Zemła
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
W piątek 28 czerwca mniejsza maszyna drążąca przebiła ścianę podziemnego przystanku Łódź Koziny szybciej niż zakładał harmonogram, który przewidywał zakończenie drążenia trzeciego tunelu jednotorowego na podziemnej trasie Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec w lipcu. Tym samym Faustyna wykonała trzy czwarte swojej pracy. Pozostał jej jeszcze jeden tunel w kierunku Łodzi Kaliskiej.

Faustyna bije rekordy

Maszyna tunelowa o imieniu Faustyna wydrążyła trzeci (o długości 748 metrów) z czterech jednotorowych tuneli w rekordowym czasie 122 dni, czyli po ok. 4 miesiącach prac. Drugi tunel drążony był 7 miesięcy (850 metrów), pierwszy – 9 miesięcy (940 metrów łącznie z odcinkiem pod przystankiem Koziny).

Maszyna drążyła średnio 6 metrów dziennie i montowała jednocześnie obudowę. W tym celu wykorzystano 499 ringów tj. pierścieni tunelu. Usunięto ponad 45 tys. metrów sześciennych gruntu. Tarcza przygotowała tunel od komory startowej przy ul. Żniwnej do przystanku Łódź Koziny, połączy on główny tunel średnicowy ze stacją Łódź Żabieniec.

Czeka ją ostrzenie zębów

ZOBACZ ZDJĘCIA

W kolejnym etapie Faustyna zostanie przeniesiona z poziomu -3 przystanku Koziny na poziom -2. Operacja umieszczenia maszyny o wadze 650 ton wymaga podzielenia jej na mniejsze elementy, które następnie zostaną wyniesione na powierzchnię. Przed ponownym zmontowaniem każda z części przejdzie szczegółową inspekcję, a tarcza skrawająca zostanie naostrzona. W ostatnim etapie elementy zostaną umieszczone we wcześniej przygotowanej tzw. kołysce startowej.

Rozpoczęcie budowy czwartego, ostatniego tunelu w kierunku stacji Łódź Kaliska planowane jest na wrzesień br. W tym etapie maszyna wydrąży nitkę o długości 696 m z przystanku Łódź Koziny do komory przy al. Unii Lubelskiej. Maszyna ma zakończyć swoją misję w styczniu 2025 r. Jednotorowe tunele połączą stacje Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec z dwutorowym tunelem głównym biegnącym w kierunku Łodzi Fabrycznej.

Katarzyna wierci, a pod kamienice tłoczą cement

Większa maszyna drążąca - Katarzyna, która tydzień temu wznowiła drążenie, systematycznie posuwa się naprzód. Czoło maszyny opuściło już blok postojowy i przygotowuje się do wiercenia w gruncie. Równocześnie postępuje budowa szachtów, w których wykonywane są iniekcje w celu wzmocnienia gruntu pod budynkami znajdującymi się na trasie tunelu. W podłoże wtłaczane jest spoiwo cementowe, aby wypełnić pustki, wzmocnić i ustabilizować podłoże oraz zminimalizować wpływ drążenia na budynki.

Lokatorzy szykują się do relokacji

Dla bezpieczeństwa użytkowników i mieszkańców na czas przejścia TBM pod daną posesją lokatorzy nieruchomości znajdujących się na trasie tunelu zmienią tymczasowo miejsce zamieszkania. Nastąpi tzw. relokacja, czyli czasowe przeniesienie do hotelu. Pozostawione mienie i mieszkania będą pod całodobową ochroną. Jest to działanie wyłącznie profilaktyczne na wypadek, gdyby praca maszyny miała w jakikolwiek sposób naruszyć strukturę budynku.

Równocześnie wykonawca kontynuuje prace przy budowie trzech podziemnych przystanków Łódź Śródmieście, Łódź Polesie i Łódź Koziny. Cały tunel ma być gotowy w połowie 2026 roku, a pierwsze pociągi powinny przez niego przejechać w grudniu 2026.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany