Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zobacz jak będą wyglądały nowe przystanki kolejowe w centrum Łodzi! Wizualizacje przystanków nad tunelem

Mirosław Malinowski
Mirosław Malinowski
Wideo
od 16 lat
Już wiadomo jak będą wyglądać przystanki kolejowe, które powstaną w centrum Łodzi na trasie tunelu średnicowego, łączącego dworce Fabryczny i Kaliski. Ich wizualizacje przedstawił inwestor, PKP PLK. Przystanki będą nosić nazwę Łódź Śródmieście (u zbiegu ulic Zielonej/Zachodniej/Kościuszki) oraz Łódź Polesie (u zbiegu ulic Ogrodowej/Karskiego). Będą zintegrowane z komunikacją miejską i ułatwią poruszanie się po mieście.

Przystanki będą miały po trzy kondygnacje. Perony na nowych przystankach będą na głębokości: na Polesiu – ok. 21 m, na Śródmieściu – ok. 16 m. Na poszczególne kondygnacje będzie można dostać się schodami ruchomymi, windami i schodami tradycyjnymi, stałymi. Przystanki zostaną wykonane metodą ścian szczelinowych, która polega na wykonaniu w pierwszej kolejności ścian obiektów podziemnych, następnie górnego stropu lub rozpór, a potem kolejno wykonanie niżej położonych elementów obiektu.

W ten sam sposób wykonane zostaną: komora rozgałęźna pomiędzy ul. Włókniarzy a ul. Kasprzaka, komora odgałęźna (startowa) pomiędzy ul. Stolarską a ul. Odolanowską, komora demontażowa wraz z odcinkiem rozbudowywanej głowicy zachodniej stacji Łódź Fabryczna pomiędzy ul. Kilińskiego a ul. Sienkiewicza.

Już wiadomo jak będą wyglądać przystanki kolejowe, które powstaną w centrum Łodzi na trasie tunelu średnicowego, łączącego dworce Fabryczny i Kaliski. Ich wizualizacje przedstawił inwestor, PKP PLK. Przystanki będą nosić nazwę Łódź Śródmieście (u zbiegu ulic Zielonej/Zachodniej/Kościuszki) oraz Łódź Polesie (u zbiegu ulic Ogrodowej/Karskiego). Będą zintegrowane z komunikacją miejską i ułatwią poruszanie się po mieście.

Zobacz jak będą wyglądały nowe przystanki kolejowe w centrum...

Na przystanku Łódź Śródmieście na najwyższym poziomie będą sklepy i punkty usługowe i handlowe. Konstrukcja zajmie całą przestrzeń pomiędzy ul. Zachodnią, a Wólczańską, będzie przeszklona, a na ścianach zewnętrznych zaprojektowano specjalne donice z roślinami zielonymi. Przy przystanku, na ul. Zielonej będzie przystanek autobusowo-tramwajowy MPK, nie będzie za to możliwości przejazdu ul. Zieloną między ul. Zachodnią a Wólczańską dla aut osobowych.

Przystanek Łódź Polesie znajdzie się u zbiegu ul. Ogrodowej i Karskiego. Będzie miał dwa wyjścia, jedno w stronę Manufaktury (elewacja będzie stylizowana na fabryczną cegłę), a drugie w stronę ul. Mielczarskiego. Przy tym przystanku ma powstać też piętrowy parking naziemny.

Przystanki powinny być gotowe razem z całą inwestycją kolejową obejmującą budowę tunelu. Obecny harmonogram umieszczona na stronie internetowej PKP PLK przewiduje, że inwestycja zakończy się na koniec 2021 r. Wykonawcą projektu i robót budowlanych jest Konsorcjum w składzie: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o. (lider) oraz „ENERGOPOL – SZCZECIN” S.A. Wartość projektu to 1 434 417 385,13 zł netto. (unijne dofinansowanie wynosi 1 219 254 777,16 zł).

Pociągi będą mogły jeździć w tunelu z prędkością do 100 km/godz.

Budowa tunelu pod Łodzią wkrótce się rozpocznie. Na miejscu są już maszyny borujące TBM o przekroju kołowym. Na odcinku ul. Odolanowska – Łódź Fabryczna drążony tunel będzie miał średnicę 12,7 m, zaś na odcinakach od ul. Stolarskiej do linii kolejowej nr 15 będą drążone tunele o średnicy 8,5 m. Drążenie tunelu i montaż obudowy są zmechanizowane. Dzięki tej metodzie ograniczona zostanie ingerencja w „żywą” tkankę miejską i zminimalizowane kolizje z miejską infrastrukturą (sieci energetyczne, ciepłownicze, gazowe, wodne itp.). W najgłębszym miejscu tunel będzie przebiegał 25 metrów pod powierzchnią gruntu, a tempo jego drążenia to ok. 10 metrów dziennie.

Tunel pod miastem będzie miał długość ok. 7,5 km. Złożą się na niego:

1. Dwutorowy tunel o długości ok. 3 km od stacji Łódź Fabryczna, przez przystanki Łódź Śródmieście i Łódź Polesie do rejonu ulicy Odolanowskiej.
2. Cztery tunele jednotorowe o łącznej długości ok. 4,5 km, od komory rozjazdowej przy ulicy Włókniarzy do linii kolejowej nr 15 w kierunku Łódź Żabieniec i Łódź Kaliska.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany