Większa z tarcz pod długiej przerwie wznawia drążenie tunelu pod Łodzią
Katarzyna wystartowała dokładnie z będącego w trakcie budowy przystanku Łódź-Polesie, tuż koło Manufaktury przy ul. Ogrodowej.
- Przystępujemy do wznowienia prac na odcinku między Polesiem a Łodzią Fabryczną - mówi Arnold Bresz, członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe, inwestora. - Mamy przygotowane wzmocnienia gruntu pod pierwszymi kamienicami, a to otwiera nam front robót na kolejne ponad 100 metrów. Przy okazji będziemy weryfikowali nowe rozwiązania techniczne, tunel musi być budowany w sposób bezpieczny dla mienia i mieszkańców. To będzie najtrudniejszy technicznie odcinek, stąd tak długie przygotowania i wybór technologii. Zweryfikowaliśmy podejście i robimy wszystko, by utrzymać wszystkie kamienice, nie chcemy konfliktu z lokalną społecznością. Ale weryfikacja podejścia powoduje również dodatkowy zakres prac i dłuższy czas ich realizacji.
ZOBACZ ZDJĘCIA
Tunel pod Łodzią: do Dworca Fabrycznego zostało 1600 metrów
Za Katarzyną jest już prawie kilometr wydrążonego tunelu, do Łodzi Fabrycznej pozostaje 1600 metrów, ale teraz tarcza wchodzi w kluczowy odcinek - pod ścisłą zabudowę miejską. Jak dotąd pod kamienicami przechodziła tylko mniejsza z tarcz, Faustyna. Technologia, która ma zabezpieczyć fundamenty kamienic polega na wybudowaniu tzw. szachtów, wielkich studni z których poprzez system rur pod grunty budynków wstrzykiwany jest beton. Takich szachtów ma powstać na tym odcinku tunelu osiemnaście. Jak mówi Arnold Bresz, to opracowywanie tej właśnie technologii było głównym powodem wstrzymania prac tarczy na wiele miesięcy. W tej chwili inwestor ma otwarty front robót na 106 metrów drążenia, dalszy ciąg wymaga jednak formalnych uzgodnień, czyli lokalizacji kolejnych szacht, z miastem Łódź.
Tunel pod Łodzią: dwa tysiące mieszkańców opuści swoje mieszkania.
Wejście tarczy pod tkankę miejską oznacza również konieczność relokowania mieszkańców kamienic ze względu na na ich bezpieczeństwo. Jak szacuje Mariusz Serżysko, prezes Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów, czyli głównego wykonawcy tunelu, w grę wchodzi zapewnienie dachu nad głową nawet dwóm tysiącom mieszkańców budynków, pod którymi przechodzić będzie tarcza.
- Chodzi o relokację dwóch tysięcy mieszkańców, ale oczywiście nie na raz, a biorąc pod uwagę poszczególne etapy inwestycji - mówi prezes Mariusz Serżysko. - Na jak długo? W zależności od postępów prac. Mieszkańcy każdej z kamienic będą relokowani wyłącznie na czas przejścia tarczy pod ich kamienicą. Jeżeli średnio robimy od 7 do10 metrów dziennie, to mieszkańcy będą zmuszeni opuścić swoje mieszkania na maksymalnie trzy dni. Będą przewożeni do hoteli, kamienice będą plombowane, a my zapewnimy ochronę mienia. Po przejeździe tarczy odwieziemy mieszkańców do ich domów autobusami, bądź taksówkami.
Tunel pod Łodzią opóźniony. Kiedy koniec budowy?
Budowa tunelu średnicowego pod Łodzią notuje wielomiesięczne opóźnienia. Według najnowszego aneksu inwestora z wykonawcą, zaktualizowany harmonogram przewiduje zakończenie budowy na koniec 2024 roku. Inwestycja warta - przynajmniej początkowo - 2 miliardy złotych ze sporym dofinansowaniem unijnym, ma połączyć Dworzec Łódź Fabryczna z Łodzią Kaliską i Żabieńcem, ale będzie miała wpływ nie tylko na ruch aglomeracyjny, ale cały system połączeń kolejowych w Polsce.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Od sutenerki i żony gangstera do celebrytki. Tak Kaźmierska pięła się na szczyt
- Padliśmy, gdy zobaczyliśmy z bliska stopy Heleny Vondrackovej! Ten widok poraża
- Nawet tam się wytatuowała! 17-letnia córka Wiśniewskiego zszokowała fanów
- Kwaśniewska zawstydza młodsze koleżanki. Wyglądała w teatrze jak 40-latka