W grudniu 2023 roku dotarły do Łodzi ostatnie sztuki z 30 zamówionych przez miasto nowych tramwajów Moderus Gamma wyprodukowanych przez poznańską firmę Modertrans. Na tory wyjechał także pierwszy przegubowy wagon typu GT6M-ZR zakupiony przez MPK jako używany w niemieckiej Jenie oraz dwa zmodernizowane Duewagi M8C, w których podczas remontów wykonanych we własnym zakresie przez MPK-Łódź środkowy człon jest wymieniany na niskopodłogowy. To pozwoliło na wycofanie z eksploatacji najstarszego taboru.
Pod palnik poszło 70 polskich i 9 niemieckich wagonów
Te wszystkie zakupy jak i modernizacje sprawiły, że miejski przewoźnik po raz pierwszy od kilku lat mógł sobie pozwolić na szeroko zakrojoną kasację najstarszego taboru tramwajowego. Pod palnik idą głównie wyprodukowane w latach 80. wysokopodłogowe wagony pochodzące z Chorzowskiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych "Konstal". Skreślono już z inwentarza około 70 takich pojazdów typu 805Na, w tym roku w miarę włączania do ruchu kolejnych wagonów z Jeny (ma ich być łącznie 10), będą wycofywane następne Konstale. Oprócz tego łódzkie MPK wycofało z eksploatacji 9 sztuk 60-letnich częściowo niskopodłogowych Duewagów GT8N zakupionych w Mannheim przez nieistniejącą już spółkę Międzygminna Komunikacja Tramwajowa a także w Helsinkach przez MPK.
– W zeszłym roku MPK wpisało na swój stan w sumie 33 wagony, w tym 30 fabrycznie nowych Moderusów – informuje Piotr Wasiak, rzecznik MPK- Łódź. – Równolegle prowadzone były kasacje, w tym przede wszystkim aż 70 sztuk modelu 805Na. Trzeba jednak pamiętać, że liczba kasowanych 805Na dotyczy pojedynczych wagonów, a typowy pociąg składa się z dwóch spiętych ze sobą pojazdów, także ubyło nam 35 pociągów złożonych z dwóch wagonów – zaznacza Piotr Wasiak. – W sumie skreślono 44 pociągi, to jest o 11 więcej, niż w tym czasie zakupiono. Różnica będzie jednak uzupełniona przez kolejne docierające do nas tramwaje z Jeny, także taboru do obsługi łódzkich tras na pewno nie zabraknie.
Konstale nie znikną zbyt szybko z łódzkich ulic
Obecnie na stanie MPK znajdują się jeszcze 264 Konstale. W dużej mierze są to wagony po modernizacjach, których stan techniczny jest dobry. Nieliczne nie objęte dotąd remontami pojazdy będą w tym sukcesywnie roku skreślane z inwentarza, ale na tak masowe złomowanie jak w końcówce roku 2023 nie ma co liczyć. Konstale pozostaną na łódzkich ulicach jeszcze co najmniej przez dekadę.
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Prywatne nagranie Sary James wyciska łzy z oczu. Oddała hołd ukochanej babci
- Kaźmierska wróci za kraty? Mecenas Kaszewiak mówi, dlaczego tak się nie stanie
- Czyżewska była polską Marilyn Monroe. Dopiero teraz dostała kwiaty na grób
- Co się dzieje z Sylwią Bombą? Drobny szczegół totalnie ją odmienił [ZDJĘCIA]