Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pod Łodzią powstanie drugi tunel. Dla szybkich pociągów! Projekt ma kosztować 74 mln złotych. ZDJĘCIA

Jacek Zemła
Jacek Zemła
Drążenie ma się zakończyć w 2022 roku, ale ten termin jest mocno wątpliwy
Drążenie ma się zakończyć w 2022 roku, ale ten termin jest mocno wątpliwy Piotr Papiernik
Budowa tunelu średnicowego pod Łodzią posuwa się bardzo powoli. W ostatnich dniach pracowała tylko mniejsza maszyna TBM, drążąca tunel jednotorowy pomiędzy ulicą Długosza, a komorą rozgałęźną w rejonie ulicy Stolarskiej. Większa maszyna po próbnym uruchomieniu została wyłączona, bo pojawiły się problemy technologiczne. Drążenie ma być wznowione w najbliższych dniach. Nim się zakończy, może ruszyć budowa kolejnego tunelu...

Przy takim tempie budowy tunel łączący Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliska i Żabieńcem z wysokim prawdopodobieństwem nie powstanie w terminie, czyli do końca przyszłego roku. Może więc dojść do sytuacji, że pod miastem będą drążone dwa tunele równocześnie, gdyż w 2023 roku ruszyć ma budowa kolejnego tunelu, przeznaczonego dla kolei dużych prędkości. Tunel ma być częścią tzw. linii Y, łączącej Warszawę z Poznaniem i Wrocławiem, która powstać ma jako tzw. szprycha nr 9, która połączy Centralny Port Komunikacyjny z zachodnimi województwami. Spółka CPK właśnie wybrała wykonawcę projektu tunelu. Zajmie się tym konsorcjum Biura Projektów „Metroprojekt” oraz Sud Architekt Polska. Wartość kontraktu to 73,6 mln zł.

Drugim tunelem pojadą tylko pociągi dużych prędkości. Będzie on biegł od stacji Łódź Fabryczna pod centrum Łodzi i w pobliżu Retkini. Jego wylot znajdzie się w pobliżu przystanku Łódź Lublinek. Stąd nowe torowisko przystosowane do prędkości 250 - 300 km/h poprowadzi w kierunku Sieradza, Poznania i Wrocławia. W Łodzi pociągi KDP będą zatrzymywać się tylko na Dworcu Fabrycznym. Podróż nimi pomiędzy Łodzią a CPK zajmie 30 min, do stolicy 45 min, a do Wrocławia i Poznania 70 min.

Zadanie polegające na opracowaniu projektu i uzyskaniu wymaganej dokumentacji powinno zostać zrealizowane do IV kwartału 2022. Harmonogram zakłada rozpoczęcie robót budowlanych w 2023 r. i oddanie tunelu do użytku przed końcem 2027 roku.

- Inwestycja jest realizowana w ramach porozumienia z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi z wykorzystaniem dokumentacji, w tym studium wykonalności i decyzji środowiskowych, przygotowanej w 2013 r. – informuje spółka CPK.

Program kolejowy CPK zakłada budowę niemal 1800 km nowych linii do końca 2034 r. Będzie to 12 szlaków kolejowych, w tym 10 tzw. „szprych” prowadzących z różnych regionów Polski wprost do Centralnego Portu Komunikacyjnego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany