Niedzielny poranek z tramwajami i autobusami - historycznymi i współczesnymi
Od starego herbranda do nowoczesnego Moderus Gamma
Jak bardzo łodzianie lubią stare i nowe tramwaje i autobusy można było przekonać się w niedzielny poranek, 3 grudnia. Już przed godziną 9. na dworzec Fabryczny przybywali entuzjaści miejskiego taboru. Czekał na nich sznur specjalnie podstawionych pojazdów MPK, którymi jeździli po mieście nasi dziadkowie, rodzice – czyli te sprzed lat, a także całkiem współczesne, jakimi podróżujemy dziś. I choć dzięki MPK oraz Łódzkiemu Klubowi Miłośników Starych Tramwajów mieliśmy niejedną okazję oglądać i jeździć historycznymi składami i autobusami – jak np. latem, kiedy są organizowane wakacyjne wycieczki nimi po mieście, czy jesienią, kiedy świętowaliśmy 75-lecie komunikacji autobusowej.
Tym razem okoliczność także była szczególna. Właśnie mija 125 komunikacji miejskiej w Łodzi. Jej historia zaczęła się dokładnie 23 grudnia 1898 roku. Trzeba podkreślić, że Łódź była pierwszym miastem w Królestwie Polskim, w którym zaczęły kursować tramwaje elektryczne. Aby uczcić ten jubileusz, zorganizowano paradę taboru z różnych lat.
Parada zabytkowych tramwajów i autobusów uświetniła obchody 125-lecia komunikacji miejskiej w Łodzi
Mimo padającego śniegu na obchody jubileuszu przyjechało mnóstwo ludzi. Wszyscy chcieli zobaczyć i doświadczyć, jak jak podróżowało się herbrandem, lilpopem, sanokiem, jelczem zwanym ogórkiem czy ikarusem.
Było mnóstwo osób, które same chciały sobie przypomnieć dawne czasy albo pokazać dzieciom i wnukom, jakie tramwaje kiedyś woziły ludzi do pracy i szkoły. Aby łodzianie mogli dokładnie poznać historię komunikacji, MPK wydało numer specjalny jubileuszowy gazetki Pasażer, pełną informacji i ciekawostek.
Tramwaje i autobusy zjechały na aleję Rodziny Poznańskich w rejon dworca Łódź Fabryczna o godz. 9, a parada rozpoczęła się o godz. 10. Przejechała z dworca Łódź Fabryczna, aleją Rodziny Poznańskich, ulicą Kilińskiego, alejami Piłsudskiego i Mickiewicza, dalej Bandurskiego, ulicą Karolewską, Bratysławską do alei Wyszyńskiego na Retkini. Tam pasażerowie będą mieć możliwość przesiąść się do innych pojazdów, zrobić pamiątkowe zdjęcie. Dalej kawalkada zawróciła i można było podziwiać ją na alei Wyszyńskiego, skąd ulicami Bratysławską, Karolewską, alejami Bandurskiego, Mickiewicza, Piłsudskiego, ulicą Rokicińską dotarły do pętli przy ulicy Augustów. Tutaj ponownie można było zmienić środek transportu i wykonać zdjęcia. Z Widzewa parada wyruszyła z powrotem ul. Rokicińską, al. Piłsudskiego, ul. Kopcińskiego, Narutowicza, Kilińskiego, Składową, al. Rodziny Poznańskich do dworca Łódź Fabryczna.
Autobusy jechały nieco zmienioną trasą, ale także spotykały się na krańcówkach z tramwajami.
Pojazdy, które wzięły udział w jubileuszowej paradzie należą do MPK-Łódź, Klubu Miłośników Starych Tramwajów i kolekcjonerów prywatnych.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Były ukochany Maryli nieźle się urządził! Jasiński mieszka lepiej niż ona! | ZDJĘCIA
- Prywatne nagranie Sary James wyciska łzy z oczu. Oddała hołd ukochanej babci
- Kaźmierska wróci za kraty? Mecenas Kaszewiak mówi, dlaczego tak się nie stanie
- Czyżewska była polską Marilyn Monroe. Dopiero teraz dostała kwiaty na grób