Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Parada tramwajów i autobusów na 125-lecie komunikacji miejskiej w Łodzi GALERIA ZDJĘĆ, FILM

Magdalena Jach
Magdalena Jach
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Jak bardzo łodzianie lubią stare i nowe tramwaje oraz autobusy można było przekonać się w niedzielny poranek, 3 grudnia. Już przed godziną 9. na dworzec Fabryczny przybywali entuzjaści miejskiego taboru. Czekało na nich wiele specjalnie podstawionych pojazdów MPK, którymi jeździli po mieście nasi dziadkowie i rodzice. Były stare pojazdy i te całkiem nowe, którymi podróżujemy dziś. O godz. 10. ruszyła parada pojazdów, która przejechała przez całe miasto i w ten sposób uczciła 125-lecie komunikacji tramwajowej w Łodzi.

Niedzielny poranek z tramwajami i autobusami - historycznymi i współczesnymi
Od starego herbranda do nowoczesnego Moderus Gamma

OGLĄDAJ GALERIĘ ZDJĘĆ

Jak bardzo łodzianie lubią stare i nowe tramwaje i autobusy można było przekonać się w niedzielny poranek, 3 grudnia. Już przed godziną 9. na dworzec Fabryczny przybywali entuzjaści miejskiego taboru. Czekał na nich sznur specjalnie podstawionych pojazdów MPK, którymi jeździli po mieście nasi dziadkowie, rodzice – czyli te sprzed lat, a także całkiem współczesne, jakimi podróżujemy dziś. I choć dzięki MPK oraz Łódzkiemu Klubowi Miłośników Starych Tramwajów mieliśmy niejedną okazję oglądać i jeździć historycznymi składami i autobusami – jak np. latem, kiedy są organizowane wakacyjne wycieczki nimi po mieście, czy jesienią, kiedy świętowaliśmy 75-lecie komunikacji autobusowej.

Tym razem okoliczność także była szczególna. Właśnie mija 125 komunikacji miejskiej w Łodzi. Jej historia zaczęła się dokładnie 23 grudnia 1898 roku. Trzeba podkreślić, że Łódź była pierwszym miastem w Królestwie Polskim, w którym zaczęły kursować tramwaje elektryczne. Aby uczcić ten jubileusz, zorganizowano paradę taboru z różnych lat.

Parada zabytkowych tramwajów i autobusów uświetniła obchody 125-lecia komunikacji miejskiej w Łodzi

Mimo padającego śniegu na obchody jubileuszu przyjechało mnóstwo ludzi. Wszyscy chcieli zobaczyć i doświadczyć, jak jak podróżowało się herbrandem, lilpopem, sanokiem, jelczem zwanym ogórkiem czy ikarusem.

Było mnóstwo osób, które same chciały sobie przypomnieć dawne czasy albo pokazać dzieciom i wnukom, jakie tramwaje kiedyś woziły ludzi do pracy i szkoły. Aby łodzianie mogli dokładnie poznać historię komunikacji, MPK wydało numer specjalny jubileuszowy gazetki Pasażer, pełną informacji i ciekawostek.

Tramwaje i autobusy zjechały na aleję Rodziny Poznańskich w rejon dworca Łódź Fabryczna o godz. 9, a parada rozpoczęła się o godz. 10. Przejechała z dworca Łódź Fabryczna, aleją Rodziny Poznańskich, ulicą Kilińskiego, alejami Piłsudskiego i Mickiewicza, dalej Bandurskiego, ulicą Karolewską, Bratysławską do alei Wyszyńskiego na Retkini. Tam pasażerowie będą mieć możliwość przesiąść się do innych pojazdów, zrobić pamiątkowe zdjęcie. Dalej kawalkada zawróciła i można było podziwiać ją na alei Wyszyńskiego, skąd ulicami Bratysławską, Karolewską, alejami Bandurskiego, Mickiewicza, Piłsudskiego, ulicą Rokicińską dotarły do pętli przy ulicy Augustów. Tutaj ponownie można było zmienić środek transportu i wykonać zdjęcia. Z Widzewa parada wyruszyła z powrotem ul. Rokicińską, al. Piłsudskiego, ul. Kopcińskiego, Narutowicza, Kilińskiego, Składową, al. Rodziny Poznańskich do dworca Łódź Fabryczna.
Autobusy jechały nieco zmienioną trasą, ale także spotykały się na krańcówkach z tramwajami.

Pojazdy, które wzięły udział w jubileuszowej paradzie należą do MPK-Łódź, Klubu Miłośników Starych Tramwajów i kolekcjonerów prywatnych.

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany