Łódzkie tory tramwajowe prowadzą donikąd. Jesteśmy ewenementem na mapie Polski i obiektem drwin. Dlaczego?

Jacek Zemła
Jacek Zemła

Tylko w 2019 roku z mapy Łodzi zniknęły trzy ważne linie tramwajowe. W czerwcu wycofano tramwaje z odcinka ulicy Warszawskiej. Już nie dojedziemy pod łagiewnicki las, trzeba przesiadać się na autobus. Cierpią i klną na czym świat stoi mieszkańcy tych okolic, ale dłużej jeździć „trójką“ się tu nie dało.

W sierpniu MPK wycofało się z kolei z obsługi trasy na Doły. Bez tramwajów zostało wielkie osiedle w rejonie ulic Spornej i Wojska Polskiego oraz jeden z największych łódzkich cmentarzy. Teraz trzeba jeździć autobusami, które jednak kursują bardzo rzadko.
W listopadzie łódzkiej sieci tramwajowej zadano kolejny cios. Tym razem padły Koziny i ulica Legionów od Gdańskiej do Kasprzaka. Bez komunikacji zostało kolejne wielkie osiedle, na pocieszenie wydłużono trasę linii 73, co nie odpowiada nikomu, bo autobus robi teraz wielkie koło, tłukąc się po dziurawych ulicach i łapiąc opóźnienia.

Reakcji urzędników nie widać. Agnieszka Kowalewska-Wójcik, dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich chwali się na konferencjach programem unijnym „Tramwaj dla Łodzi“. W jego ramach ma zostać zmodernizowanych 11 km torów, w większości w rejonie ulic Rydza - Śmigłego, Broniewskiego Rzgowskiej i Kilińskiego. Nic jednak nie mówi o remontach tych torów, które właśnie się rozsypują, a jest ich niewiele mniej niż 11 km. Urzędnicy nie są w stanie wskazać żadnego sensownego terminu odbudowy zniszczonych torowisk, bo miasto nie ma na to w budżecie ani grosza. Nie widać też w najbliższym czasie szans, by pozyskać cokolwiek na ten cel z Unii Europejskiej.

Tymczasem remonty torów tramwajowych to ogromne koszty. Zmodernizowany w wakacje kilometrowy fragment torowiska na alei Włókniarzy kosztował 4,6 mln złotych. Prace wykonało MPK własnymi siłami, ale pieniądze musiało wysupłać miasto.
– My jesteśmy gotowi wyremontować wszystkie zamknięte odcinki – mówi prezes MPK Zbigniew Papierski. – Tyle, że potrzeba na to kilkanaście milionów złotych. A niebawem lista zamkniętych fragmentów linii tramwajowych może się jeszcze powiększyć, bo tras w fatalnym stanie technicznym nie brakuje.

Zapytaliśmy kilku łódzkich motorniczych, gdzie znajdują się najgorsze fragmenty torów i czy bezpiecznie się po nich jeździ. Okazuje się, że miejsc, które już powinny zostać zamknięte jest całkiem sporo. To np. skrzyżowanie ulic Kilińskiego i Przybyszewskiego, gdzie przez zwrotnice i krzyżaki tramwaje przejeżdżają w tempie żółwia, a i tak dochodzi tam do wykolejeń. To ulica Limanowskiego pomiędzy Zachodnią i Zgierską, ulica Zielona od Żeligowskiego do Legionów oraz sama Legionów od Gdańskiej do Zachodniej. Źle jest też na ul. Północnej i na Stokach. Bardzo źle wygląda sprawa Teofilowa, który może być kolejnym, tym razem ogromnym osiedlem odciętym od tramwajów. Tory na ul. Aleksandrowskiej trzymają się trawy i trzeba tam jeździć powoli. Wiadomo o tym od lat, a mimo to nie ma nawet planów ich remontu. Wstrzymanie tramwajów na Teofilów może spowodować takie korki na wiadukcie na Żabieńcu, jakich najstarsi łodzianie nie widzieli. W tym przypadku powinno się działać natychmiast!

Zobacz nasz poradnik Pomysły na świąteczne prezenty dla kobiety >>

"Łódzki taksówkarz nie raczy się cofnąć..." WIDEO. Sprzeczka...

Wideo

Komentarze 85

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

J
Jojo

A bilety mają zdrozec..Zdanowskiej czas rządzenia się kończy!!!

@

I po co kurnik budowano zwany [wulgaryzm] Łodzi???? dla rolników z Sieradzkiego

Torowiska trza było robić!!!!

G
Gość

Macie rację umiecie wylewa pomyje na PO a co wasz kacyk zrobił z liderami swojej partii co kropek zrobił!!!!!! Brawo pani Zdanowska

U

Łódź to upadłe miasto. Śmieje się z niego cała Polska. Syf, brud i zdanowska.

G
Gość

Dlatego trzeba m.in. budować orientarium za ok. 300 mln, trzy stadiony i organizować targi ogrodnicze za 500 mln, dokładać po kilkadziesiąt milionów rocznie do nieudolnie zarządzanych przez partyjno-towarzyskie kolesiostwo, a także fundować niepotrzebne skrzyżowania prywatnym galeriom handlowym.

M
Morlok
2 stycznia, 11:59, Małe miasto Łódź:

Łódź to małe miasto można piszo się poruszać jest szybciej zdrowiej i za darmo i żaden korek nam nie straszny wolę iść pieszo niż dać zarobić Hance na bilecie lub parkomacie do tego kondycja wzrasta. Pozdrawiam 30% pozytywnych łodzian

No to choć sobie dziennie 30 km. Ciekawe co mają zrobić emeryci, też im każesz zafindalać pieszo

G
Gość

na alibabie są cudowne elektryczne pojazdy. tanie jak barszcz. kupić takie po dwa na rodzinę , będzie taniej niż mpk i każdy dojedzie gdzie chce. a kiedyś ruskie pozakładały nam trolejbusy i fajnie się tym jeździło. dziś zachodnia myśl techniczna nie zna takich rzeczy bo jest za mało opłacalna przy sprzedaży. jak nie wróci PRL to oprócz hoteli, biur i dziur w ulicach niczego innego nie będzie. no bo po co .

H
Hehe

Chcecie jeszcze więcej remontów jednocześnie?

.
2 stycznia, 12:39, Gość:

OK, same narzekania, ale kurde ktoś tych ludzi wybrał, chyba 70% nie może się mylić....he, he, he

Bo to piierdolenie a nie narzekania. A wynik wyborów pokazuje realne nastroje.

Ł
ŁPL

Dalej się podniecajmy tym jednorożcem i muralami. Chleba, nie igrzysk!

G
Gość

Łodzi brakuje dobrego gospodarza, a nie infantylnego miłośnika jednorożców!!!

g
gosciumordo

a te ekoscierwa powiedza bezczelnie zeby nie jezdzic autem bo przeciez mozna byc ekologicznym i wybrac mpk! no k.rwa smiech

G
Gość
2 stycznia, 12:59, Fred:

Kogo obchodzą tramwaje, najważniejsze aby powstawały woonerfy

Woonerfy dla żuli bo tylko oni na tym korzystają zamiast spać na chodniku teraz śpią na ławkach nawet na mapie Google na zdjęciach widać tylko żuli

F
Fred

Kogo obchodzą tramwaje, najważniejsze aby powstawały woonerfy

G
Gość

Wychodzi szycie worków na studiach? komunikacja tramwajowa pomalu padnie

Dodaj ogłoszenie