Jak zadbać o zdrowie psychiczne? Wypróbuj 6 wskazówek, które pomogą ci zatroszczyć się o dobre samopoczucie i poprawią nastrój

Monika Góralska
Monika Góralska
Ciało i umysł to nieodłączne sfery ludzkiego życia, które przenikają się i uzupełniają. Warto dbać o zdrowie psychiczne, tak samo jak o zdrowie fizyczne. Dobrze jest też na co dzień wprowadzić te wskazówki, które pozwolą odpowiednio zatroszczyć się o swój dobrostan psychiczny.Sprawdź, jak zadbać o zdrowie psychiczne!Zobacz kolejne slajdy, przesuwając zdjęcia w prawo, naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE.
Ciało i umysł to nieodłączne sfery ludzkiego życia, które przenikają się i uzupełniają. Warto dbać o zdrowie psychiczne, tak samo jak o zdrowie fizyczne. Dobrze jest też na co dzień wprowadzić te wskazówki, które pozwolą odpowiednio zatroszczyć się o swój dobrostan psychiczny.Sprawdź, jak zadbać o zdrowie psychiczne!Zobacz kolejne slajdy, przesuwając zdjęcia w prawo, naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE. racorn/123rf.com
Udostępnij:
Gdy coś nas boli lub odczuwamy inne dolegliwości fizyczne, szukamy pomocy u lekarza, badamy się, bierzemy leki. Gdy jednak odczuwamy lęk lub silny stres i pogarsza się nasze samopoczucie, ignorujemy te objawy i zapominamy o naszym zdrowiu psychicznym. Tymczasem ciało i psychika to sfery, które przenikają się i uzupełniają. Wiele chorób fizycznych wynika ze stresu i napięcia psychicznego, a chociażby grypa, alergia czy COVID-19 powodują obniżenie nastroju i wpływają na odczuwane przez nas emocje. Zobacz, jak zadbać o zdrowie psychiczne i czego unikać, aby nie pogarszać swojego samopoczucia.

Czym jest zdrowie psychiczne?

Według definicji Światowej Organizacji Zdrowia (WHO): „Zdrowie psychiczne oznacza dobrostan, w którym jednostka uświadamia sobie własne możliwości, potrafi radzić sobie z normalnymi stresami życiowymi, może produktywnie pracować i jest w stanie wnieść wkład do swojej społeczności”. Zdrowie psychiczne nie oznacza więc tylko braku zaburzeń i chorób psychicznych, ale jest szerszym pojęciem, które określa dobrostan fizyczny, psychiczny i społeczny człowieka.

Zdrowie psychiczne nie jest nam dane raz na zawsze, ale musimy o nie dbać na co dzień, ponieważ codziennie jesteśmy narażeni na stres, odczuwamy różnego rodzaju presje i napięcia nerwowe oraz lęki. Słaba odporność psychiczna przekłada się także na zdrowie fizyczne, osłabia układ immunologiczny, przez co szybciej łapiemy infekcje oraz przyczynia się do wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego takich jak zawał serca, udar mózgu czy nadciśnienie tętnicze.

Sprawdź, jak zadbać o zdrowie psychiczne!

Jak rozpoznać objawy zaburzeń psychicznych?

Na stan psychiczny danej osoby ma wpływ wiele czynników w tym sytuacja społeczna i finansowa, czynniki biologiczne oraz styl życia. Zaburzenia psychiczne częściej występują u osób o niskim statusie ekonomicznym, które mają niskie dochody, a przez to złe warunki mieszkaniowe oraz niski poziom wykształcenia i słaby dostęp do leczenia psychiatrycznego.

Na zdrowie psychiczne mają też wpływ choroby fizyczne, ponieważ występowanie np. cukrzycy, choroby nowotworowej czy otyłości zwiększa stres i lęk oraz ryzyko pojawienia się depresji. Natomiast występowanie depresji czy chroniczny stres obniżają odporność organizmu i przyczyniają się do występowania chorób takich jak częste infekcje wirusowe i bakteryjne, zawał serca, udar mózgu, nadciśnienie tętnicze.

Zobacz także:

Najczęstsze choroby psychiczne dzielą się na zaburzenia lękowe, zaburzenia nastroju i zaburzenia schizofrenii.

Do najczęstszych pierwszych objawów chorób psychicznych należą:

  • wycofywanie się z grona przyjaciół, rodziny,
  • złe samopoczucie, obniżenie nastroju,
  • zmęczenie, wyczerpanie, brak energii nawet po nocnym wypoczynku,
  • zaburzenia snu – spanie zbyt długo lub za krótko,
  • unikanie czynności, które wcześniej sprawiały przyjemność,
  • kompulsywne objadanie się lub jadłowstręt,
  • uzależnienia od alkoholu, papierosów, telefonu itp.
  • zagubienie,
  • zniechęcenie,
  • okazywanie negatywnych emocji: złość, agresja,
  • myślenie o wyrządzeniu fizycznej krzywdy sobie lub innym,
  • posiadanie uporczywych, powracających myśli,
  • niezdolność do wykonywania codziennych czynności, np. dojazd do pracy czy gotowanie,
  • doświadczanie urojeń, słyszenie nieistniejących głosów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Małpia ospa może być użyta jako broń biologiczna

Wideo

Materiał oryginalny: Jak zadbać o zdrowie psychiczne? Wypróbuj 6 wskazówek, które pomogą ci zatroszczyć się o dobre samopoczucie i poprawią nastrój - Strona Zdrowia

Komentarze 1

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

h
hubert
Ja w tym temacie mam konsultacje z psychologiem w centrum medycznym Sanitas, co do którego mam pełne zaufanie. Wie co i jak, by poprawić moje samopoczucie....a przez moją pracę potrafię być mocno przybity, załamany.
Przejdź na stronę główną Express Ilustrowany
Dodaj ogłoszenie