Jak dbać o kręgosłup? Co mu pomaga, a co szkodzi na co dzień?

Magdalena JachZaktualizowano 
Edyta Wielińska, fizjoterapeutka z Centrum Medycznego Medyceusz radzi, jak na co dzień dbać o kręgosłup.

- Co szkodzi kręgosłupowi?
- Masa rzeczy ale najbardziej brak ruchu, kilkugodzinna praca w tej samej pozycji, zły sposób siedzenia przy biurku, nieodpowiednie krzesło, łóżko czy materac, a także otyłość i stres.

- Jak więc dobrze siedzieć przy biurku w pracy?
- Pomoże wyprofilowane krzesło z wybrzuszeniem na odcinek lędźwiowy. Plecy winny być proste i oparte na całej wysokości. Przedramiona na podłokietnikach na poziomie blatu, nadgarstki na blacie. Nogi ugięte w stawach kolanowych pod kątem prostym, stopy całymi powierzchniami na podłożu. Stanowczo odradzam zakładania nogi na nogę. Ale to nie wszystko. Monitor komputera powinien znajdować się na wysokości twarzy, wtedy nie obciążamy odcinka szyjnego. Polecam przerwy. Wystarczy kilka kroków, krótki spacer odciąży kręgosłup. Pomaga nawet pójście do toalety czy zrobienie herbaty.

- Kręgosłup nie lubi wielkich, cotygodniowych zakupów…
- Nie lubi. Dlatego nie nośmy ciężkich toreb na jednym ramieniu, pakunki rozłóżmy symetrycznie do obu rąk. Najlepszy jest plecak. W ogóle ciężkie przedmioty należy unosić na ugiętych nogach. Plecy powinny być wyprostowane, a podnoszony przedmiot „przytulony” do tułowia.

- Jak nie obciążać kręgosłupa podczas snu?
- Potrzebny jest twardy, ale nie powodujący dyskomfortu materac. Kręgosłup powinien być wyprostowany. Lekko zgięte mogą być nogi w stawach biodrowych i kolanowych. Głowę i szyję najlepiej podeprzemy poduszką korekcyjną. Można ją dopasować w każdym sklepie medycznym, a jeżeli nam nie służy, głowę układamy płasko. Nie polecam dużej poduszki czy kilku poduszek. No i trzeba uważać przy pobudce.

- Pobudka może zaszkodzić kręgosłupowi?
- Otóż najgorszą rzeczą, jaką fundujemy kręgosłupowi jest zerwanie się z łóżka po przebudzeniu. Budźmy się powoli, poprzeciągajmy się. Potem połóżmy się na boku przy krawędzi łóżka, opuśćmy nogi na podłogę, z ręką położoną na łóżku, by przy wstawaniu ustabilizować tułów. I uwaga: drugą ręką podpieramy głowę, by nie przeciążać szyjnego odcinka kręgosłupa. Dopiero wtedy bardzo powoli siadamy.

- Czy chodzenie pomaga kręgosłupowi?
- Oczywiście. Angażuje wiele partii mięśni, uruchamia stawy u podstawy kręgosłupa poprzez ich rytmiczne rotowanie i pobudza głębokie mięśnie stabilizujące. Warto chodzić minimum 30 minut dziennie krokiem energicznym wraz z wymachami rąk – to wystarczy do wzmocnienia mięśni. Zawsze powtarzam pacjentom, ze ruch jest w stanie zastąpić prawie każdy lek, ale wszystkie leki razem wzięte nie zastąpią ruchu.

polecane: FLESZ: Nocowanie opiekuna w szpitalu za darmo

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
G
Gość

Najlepsze ćwiczenie to dobra wypinka.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3