Pod ziemią w rejonie Kozin odbywa się drążenie tunelu średnicowego w Łodzi. Pracują obydwie maszyny TBM - mniejsza i większa, z których każda ma inne zadanie.
Tarcza o średnicy 8,5 metra wykonuje wykopy pod jednotorowe docinki linii wyprowadzające tory spod ziemi w kierunku Łodzi Kaliskiej i Łodzi Żabieńca, a większa, 13-metrowa, będzie drążyć dwutorowy tunel główny pomiędzy ulicą Odolanowską a dworcem Łódź Fabryczna. Postęp prac obydwu maszyn odbywa się pod nadzorem czujników drgań i ewentualnych ruchów budynków na powierzchni ziemi.
Chodzi o zapobieżenie ich spękaniom, czy nawet zawaleniu się, gdyby wibracje powodowane przez tarcze okazały się zbyt silne. W takim wypadku wiercenie tunelu zostanie wstrzymane, a budynki będą wzmacniane.
Oficjalne uruchomienie tarcz odbyło się w grudniu ubiegłego roku, ale jak się potem okazało był to falstart. Maszyny nie były jeszcze gotowe, aby wgryźć się w grunt. Ich start opóźniała potem szalejąca pandemia i brak możliwości przyjazdu fachowców z Włoch, którzy mieli te tarcze wyposażać w odpowiednią aparaturę.
Szacowane tempo budowy tuneli po zakończeniu fazy rozruchowej i osiągnięciu przez obie maszyny TBM docelowej wydajności to ok. 10-15 m na dobę. Od razu po wydrążeniu odcinki tunelu będą obudowywane żelbetowym ożebrowaniem, czyli tzw. tubingami. Cała inwestycja pochłonie ok. 30 tysięcy takich prefabrykowanych elementów. Są one produkowane pod Warszawą i przewożone do Łodzi na naczepach samochodowych. Na placu budowy gromadzono już zapas kilkuset tubingów.
PKP Polskie Linie Kolejowe, które budują tunel pod Łodzią deklarują, że jego budowa zakończy się w przyszłym roku. Ten termon wydaje się być jednak mało realny.
Opóźnienie budowy tunelu szacowane jest na rok i o tyle później należy spodziewać się jego ukończenia. To oznacza, że pierwsze pociągi przejadą przez podziemną linię kolejową najwcześniej w 2024 roku. Tunel połączy dworzec Łódź Fabryczną ze stacjami Łódź Kaliska i Żabieniec.
Dwutorowy tunel po ok. 3 km rozwidli się na cztery jednotorowe o łącznej długości ok. 4,5 km. Jego budowa ma usprawnić komunikację kolejową w całej Polsce, a w szczególności w aglomeracji łódzkiej. Na linii powstaną trzy podziemne przystanki: Śródmieście, Polesie oraz Koziny.
Debata Harris-Trump. Kto wygrał przedwyborcze starcie?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?