Biały ser jest zdrowy, ale nie dla każdego

jed
Typowy polski twaróg wytwarzano z ukwaszonego mleka. Nadal można go spotkać, głównie w małych gospodarstwach. Jednak produkcja białego sera na skalę masową opiera się na mleku pasteryzowanym, do którego, w celu ukwaszenia, dodawane są bakterie kwasu mlekowego. Wpływa to na smak sera, jednak nie na jego właściwości zdrowotne. Do produkcji sera używane są mleka pełne lub odtłuszczone, stąd sery tłuste, półtłuste i chude.

Biały ser twarogowy jest źródłem dobrej jakości białka, które nasz organizm wykorzystuje do budowy ciała. Spożycie sera twarogowego nie powoduje wzrostu stężenia glikemii poposiłkowej, więc jest bezpiecznym produktem w codziennej diecie osób chorych na cukrzycę. I co najważniejsze, ser twarogowy dostarcza wapń, który jest głównym budulcem kości oraz cynk, który ma dobry wpływ na gojenie ran, wzmacnia odporność, zapewnia prawidłową pracę narządów rozrodczych i wzmaga wzrost włosów i paznokci.

W produktach mlecznych, także w serze twarogowym, znajdują się białka mleka, w większości są to kazeina i alfalaktoglobulina, które mogą wywoływać alergię. Jeśli jesteśmy uczuleni na któreś z białek mleka, przeciwskazane jest jedzenie produktów mlecznych: serów, jogurtów, kefirów, lodów itp.

Po twaróg nie powinny sięgać też osoby z tzw. nietolerancją laktozy. To znaczy z niedoborem enzymu (laktazy), który rozkłada cukier mleczny (laktozę). W ich przypadku ser może działać drażniąco na przewód pokarmowy i powodować między innymi wzdęcia i biegunki.

Jeśli nie cierpimy z powodu powyższych dolegliwości, możemy jeść ser twarogowy.

W sklepach znajdziemy sery twarogowe, serki kanapkowe, serki smakowe z dodatkami np. warzyw. Najlepszym wyborem jest ser najmniej przewożony, czyli zwykły twaróg, najlepiej półtłusty. Znajdziemy w nim rozpuszczalne w tłuszczach wit.: A, D i E, których nie ma w chudym serze. Jednocześnie ser półtłusty jest mniej kaloryczny i zawiera prawię o połowę mniej tłuszczy nasyconych od swojego tłustego odpowiednika. Tłuszcze nasycone spożywane w nadmiarze sprzyjają podnoszeniu się stężenia we krwi cholesterolu LDL i triglicerydów.

Jeśli nie lubimy konsystencji twarogu, możemy sami przygotować „serek kanapkowy”. Wystarczy zblendować ser twarogowy z dodatkiem jogurtu naturalnego lub fety. Przyrządzić możemy też wersję paprykową z dodatkiem pieczonej papryki lub pomidorową z pieczonymi pomidorami. W ten sposób wiemy, co jemy i że jemy zdrowo.

Zmienne losy serwatki

Serwatka (produkt uboczny powstający przy produkcji białego sera) przez wieki wykorzystywana była w ludowej medycynie oraz do produkcji kosmetyków (używano jej między innymi do kąpieli).

Z biegiem czasu uznana została za odpad.

Dzisiaj serwatka wraca do łask. Naukowcy na nowo odkrywają jej lecznicze właściwości. Serwatka zawiera bowiem wysokiej jakości i łatwo przyswajalne składniki odżywcze: białka, witaminy szczególnie z grupy B, osiem minerałów, głównie wapń, sód, fosfor i jod, 23 aminokwasy, w tym bardzo ważną cysteinę i 11 enzymów. To znakomity zestaw, który pomaga w szybkiej odbudowie komórek.

ŚMIESZNE WIERSZYKI URODZINOWE, ZABAWNE SMSY NA URODZINY

UCHO PREZESA 12 U PREZESA... WITOLD WASZCZYKOWSKI UCHO PREZESA KOLEJNY ODCINEK

](http://www.expressilustrowany.pl/ "ZOBACZ FILM Bójka w tramwaju