Zniknie "46" - najdłuższa linia tramwajowa w Europie

Jacek Zemła
Potwornie krzywe tory, nieczynne od lat sygnalizatory na mijankach i zdezelowana sieć trakcyjna - to wszystko nie przemawia za utrzymaniem linii 46.  W dodatku 40-letnie niemieckie "helmuty" lata świetności mają już dawno za sobą - często się psują blokując ruch innych tramwajów.
Potwornie krzywe tory, nieczynne od lat sygnalizatory na mijankach i zdezelowana sieć trakcyjna - to wszystko nie przemawia za utrzymaniem linii 46. W dodatku 40-letnie niemieckie "helmuty" lata świetności mają już dawno za sobą - często się psują blokując ruch innych tramwajów. Jacek Zemła
Choć nikt tego oficjalnie nie potwierdza, właśnie został wydany wyrok na najdłuższą linię tramwajową Europy - 46, biegnącą spod Ikei do Ozorkowa. Ma zniknąć z końcem tego roku.

Nie ma chętnych na jej finansowanie, brakuje pieniędzy na remonty torów, a MPK ma dość starych wagonów z demobilu, które blokują łódzkie torowiska. Trwające od kilku miesięcy rozmowy władz Łodzi, Zgierza i Ozorkowa tylko to potwierdzają. Porozumienia nie udało się osiągnąć.
W ten sposób 7,5 tysiąca pasażerów z Ozorkowa, Emilii, Lućmierza, jeżdżących codziennie w tę i z powrotem do szkoły i pracy w Łodzi i Zgierzu, zostanie bezlitośnie odciętych od "miasta".

6 listopada 1899 roku car Rosji Mikołaj II w swej łaskawości wydał zgodę na budowę i eksploatację łódzko-zgierskich i łódzko-pabianickich kolei podjazdowych - tak zaczyna się ponadstuletnia historia tramwajów podmiejskich. O budowę linii do ościennych miast zabiegali łódzcy fabrykanci - Scheibler, Heinzl, Grohman, Geyer i Anstadt. Chcieli, by robotnicy mogli sprawnie docierać do ich przędzalni i tkalni.
W 1901 roku ruszyły tramwaje do Zgierza i do Pabianic, w 1922 uruchomiono linię do Ozorkowa. Rzecz niezwykła: przez pierwsze cztery lata był to tramwaj... parowy, linię zelektryfikowano dopiero w 1926 roku.

Linia 46 do Ozorkowa jest najdłuższą trasą tramwajową w Europie i zamiast ją likwidować, władze powinny zastanowić się, jak ratować coś, co mogłoby być atrakcją turystyczną. Dzisiejsza trasa z Chocianowic liczy sobie 35 kilometrów, tramwaj zatrzymuje się na 59 przystankach i jedzie 116 minut. Codziennie przewozi 7,5 tysiąca pasażerów.
Władze Łodzi chcą "46" skasować, przynajmniej na odcinku od Chocianowic do Helenówka. Pozostałą część trasy miałyby przejąć gminy Zgierz i Ozorków, które otwarcie mówią, że nie stać ich na utrzymanie tramwaju i remonty torowiska.

Więcej w dzisiejszym wydaniu Expressu Ilustrowanego

Wideo

Komentarze 34

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Dworzec Fabryczny świeci pustkami. Można zrobić stanowiska dla wszystkich busów. Pasażerowie skorzystają z WC, kawiarni... A obecnie busy zatrzymują się gdzie popadnie. Bałagan, smród i zniewaga pasażerów.

G
Gość
29 stycznia 2018, 17:16, Piotr:

Nie jest to najdłuższa linia tramwajowa w Europie.Najdłuższa znajduje się w Belgii.A będzie jeszcze dłuższa!

Nie prawda

P
Piotr
Nie jest to najdłuższa linia tramwajowa w Europie.Najdłuższa znajduje się w Belgii.A będzie jeszcze dłuższa!
m
marek
Jak zlikwidujecie to na pewno za pare lat bedziecie zalowac bo w dobie szalu samochodowego zapchacie sie tym srodkiem. Wszedzie na swiecie stawia sie na tramwaje nawet jesli kosztuja one troche wiecej to i tak warto!!
G
Gość
A zobaczcie ile pieniędzy miasto podarowało temu pseudopracodawcy Dell'owi i już macie odpowiedź na pytanie dlaczego wszystko w Łodzi się zamyka.Bo na to już nie ma pieniędzy...
Brawo Pani Prezydent...To bardzo smutne
T
Tu niedługo nic nie bedzie
A może by tak zamknąć całe miasto,wypowiedzieć umowy mieszkańcom by szybko opuścili swoje siedliska i wybudować tu ogroooomny market dla mieszkańców całej Polski albo jeszcze lepiej ogrooomne centrum handlu i rozrywki dla całej Polski,którym to już i bez tego miasto jest.
Żenada na całej linii o wiele dłuższej niż linia 46...
Wszystko w tym kraju schodzi na psy.To smutne...
P
Pe.
Omega co ty pieprzysz?? 46 to najlepszy tramwaj na świecie dla mnie. Denerwuje mnie nawijka,że wiecznie się psują bo tak nie jest. Ja jestem za tym,żeby tramwaj pozostał na trasie.
p
paulaaaa
te tramwaje co jezdza na tej lini sa w lepszym stanie co te co jezdza na lodzkich tylko trasach. Załosne jest to co oni wyprawiaja!! odejmijcie sobie po 200zl z pensji obiboki i juz bedzie na utrzymanie tego tramwaju!!
l
legnica
szkoda ze likwiduja wam linię! 4 czerwca mialem okazje zobaczyc te wspaniałą linie która się ciągła i ciągła az bylem pod wrazeniem, ze ma sie takie cos. transprt ekologiczny szybki - bez stania w korkach czego chciec więcej. u mnie zlikwidowali dawno temu i teraz ludzie wspominają tylko tamte czasy.
d
darras
W tym chorym kraju na nic przecież nie ma pieniędzy,wszystko najlepiej rozwalić,sprzedać...Banda przy korytach jedynie mają pieniądze dla siebie a szarego człowieka mają w dupach.Zaorać i spalić tą Polskę...
K
Konstalus milosnik
Powiem krótko - W tramwaj to tzeba zainwestowac
h
hieronim martenko
parada wolnosci, na takie wizytowki míasta kasa sie znajdzie, ale na ratowanie i dofinansofanie zabytkow kasy nie ma. tylko debil za chuja przebrany bedzie guru.
K
Konstalus - milosnik
Masz racje - i jej i radni
H
Hektor
Moi drodzy. Nie tak dawno pokazaliśmy drzwi p. Kropiwnickiemu. A może by to samo zrobić z p. Zdanowską, naszą najwiekszą pomyłką.Ona przez pół roku zrobiła więcej szkód niż niejeden prezydent przez całą kadencję.
z
zen
Nic tylko likwidowac!!ALE PRZECIEZ KTOS TO POBUDOWAL!!!Fabryki w Lodzi zlikwidowane ,teraz 46!!Kto za to odpowiada???To jakas paranoja!!Buduje sie koscioly w poblizu centrum handlowego jak Gorniak ,Balucki Rynek a ...LIKWIDUJE TRAMWAJE!!LODZIANIE TO NIE CIEMNOGROD!!!!
Dodaj ogłoszenie