Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wielka przebudowa pabianickiego torowiska. Tak zmienia się główna ulica Pabianic ZDJĘCIA

Anna Janiszewska
Anna Janiszewska
Tak może wyglądać ścisłe centrum
Tak może wyglądać ścisłe centrum Wizualizacja
Modernizacja linii tramwajowej numer 41 w Pabianicach to największy remont w historii miasta. Pochłonie 175 milionów złotych

Dokładna nazwa inwestycji to „Łódzki Tramwaj Metropolitalny: etap Pabianice – Ksawerów”. Większa część robót wykonana zostanie w Pabianicach.

Torowisko w ruinie

Modernizacja linii tramwajowej numer 41 to ważny remont dla pabianiczan, bo dzięki niemu zmieni się całe centrum miasta. Torowisko od lat niszczeje. Stopień jego degradacji był już tak duży, że w maju 2017 r. miasto musiało wstrzymać kursowanie tramwaju. Przeprowadzono remont trakcji i w listopadzie „41” znów wróciło. To jednak wydłużyło tylko nieco obecność linii 41 w Pabianicach – konieczny był remont. Udało się go rozpocząć dopiero kilka lat później – w czerwcu 2020 r. Wykonawcą jest konsorcjum firm Progreg InfraCity, MPK Łódź, Włodan. Zgodnie z pierwotnymi założeniami remont ma zakończyć się pod koniec 2021 r. Pochłonie 175 mln zł, w tym 100 mln zł dofinansowań - ponad 87 mln zł z Unii Europejskiej i ponad 11 mln zł z budżetu państwa.

Co już zrobiono?

Początkowo intensywne prace objęły ul. Łaską, gdzie wymieniono torowisko, a niedawno ruszyły na pętli przy ul. Wiejskiej. Remont torowiska trwa także w Ksawerowie. W środę (10 marca) rozpoczęło się zrywanie torów z ul. Warszawskiej od ul. Kaplicznej do ul. Sikorskiego. Wygrodzono środkową część jezdni, obowiązuje zakaz skrętu w lewo w ulice Kapliczną i Kresową. Na tych ulicach z kolei wprowadzono nakaz skrętu w prawo. Jest też zakaz zatrzymywania się na remontowanym odcinku. Nie wiadomo jak długo potrwa ten etap – w kolejnych planuje się przebudowę m.in. ścisłego centrum.

Zakres prac

Po remoncie zmieni się cała główna ulica Pabianic będąca ciągiem ulic Łaskiej, Zamkowej, Stary Rynek i Warszawskiej – od pętli przy ul. Wiejskiej aż do wylotu z miasta. Na odcinkach, gdzie torowisko jest wydzielone (wzdłuż ul. Łaskiej oraz Warszawskiej od ul. Sikorskiego do wylotu z miasta) wyremontowane będą tylko tory. Zaś na ulicach Zamkowej, Stary Rynek i części Warszawskiej powstanie pas tramwajowo – autobusowy i przebudowana zostanie także jezdnia. Nową jezdnię, chodniki i drogę rowerową (oprócz torowiska) zyskał już odcinek ul. Warszawskiej od ul. Rzgowskiej wylotu z miasta, ale ten fragment przebudowano w ramach innej inwestycji.

Najbardziej zmieni się samo centrum. Obecnie część ul. Zamkowej pokrywa stara i nierówna kostka. Kierowcy jeżdżą dwoma pasami ruchu w każdą stronę, ale nie wszędzie są wydzielone liniami namalowanymi na jezdni, więc można się tu pogubić. Po remoncie będzie jedna nitka jezdni w każdym kierunku. Autobusy i tramwaje pojadą wspólnym pasem. Przy ulicach Zamkowej i Stary Rynek powstanie droga rowerowa o długości 1,5 km (częściowo ciąg pieszo – rowerowy). Będą też nowe chodniki. Przystanki zostaną zadaszone, zyskają elektroniczne tablice informacji pasażerskiej, perony będą mieć 3 m szerokości i 32 m długości, zaś na skrzyżowaniu ulic Zamkowej i Kilińskiego aż 60 m długości. Przejścia dla pieszych zostaną oświetlone. Zachowane mają zostać wszystkie drzewa i krzewy oraz liczba miejsc parkingowych (lokalizacja może ulec zmianie). Remontu doczeka się też pętla przy ul. Wiejskiej.

17 stycznia 1901 r. o godz. 14.25 (120 lat temu) z Pabianic podjechał pierwszy tramwaj do Łodzi. Był to pociąg Łódzko-Pabianickich Elektrycznych Wąskotorowych Kolei Podjazdowych.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany