18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Superoszczędne auto studentów PŁ! Ekologiczna Strzała będzie się ścigać w Rotterdamie [FILM, zdjęcia]

(izj)
2,7 m długości, około 27 kg wagi, trzy 20-calowe koła (dwa z przodu i jedno z tyłu) i zmodyfikowany silnik od kosiarki o mocy 0,8 konia mechanicznego...

Tak wygląda superoszczędny pojazd zbudowany przez studentów Politechniki Łódzkiej, który wystartuje w 29. edycji Eco-Maratonu organizowanego przez jeden ze światowych koncernów paliwowych. Zawody zostaną rozegrane w przyszłym tygodniu na ulicach holenderskiego Rotterdamu. Wczoraj żacy zaprezentowali po raz pierwszy auto w całej okazałości.
Łodzianie będą jedną z dziewięciu polskich drużyn w tegorocznym konkursie. W sumie w maratonie będą uczestniczyły 224 ekipy z 24 krajów europejskich. Łódzka reprezentacja weźmie w nim udział po raz pierwszy. Ich pojazd nazywa się Eco-Arrow, czyli z j. angielskiego Ekologiczna Strzała, w czarnym kolorze. W budowie łódzkiego bolidu uczestniczyło 16 konstruktorów z różnych wydziałów PŁ.

Superoszczędne auto studentów PŁ - zobacz FILM

- Musimy jeszcze zamontować zbiornik paliwa, lusterka i przyspawać tylny hamulec - mówi Szymon Madziara, student II roku mechaniki i budowy maszyn. - Mamy czas do wtorku, bo wtedy wyruszamy do Holandii. Bolid zostanie przewieziony mercedesem sprinterem. Wyścigi zaczynają się w przyszły czwartek.

Zobacz także: Prototyp powstaje na chodniku. "Superbolid" z Dąbrowy - FILM

Budowa auta ruszyła w listopadzie ubiegłego roku. Zostało ono wykonane z lekkiego włókna węglowego. Z przodu i po jego bokach znajdują się okna wykonane z przypominającego plastik lexanu.
- Na konstrukcję auta udało się nam pozyskać od różnych sponsorów 31,5 tys. zł - mówi Wojciech Prym, student II roku mechatroniki. - To niewiele, dlatego wszystkie prace wykonywaliśmy własnoręcznie.

Dla zmniejszenia oporu powietrza, a tym samym lepszego wyniku, kierowca bolidu będzie musiał przyjąć pozycję leżącą Sterować nim będzie koleżanka konstruktorów - Katarzyna Dubec, studentka II roku architektury wnętrz na PŁ. Wybrano ją ze względu na niewielki wzrost (154 cm) i wagę (52 kg). Jest także druga koleżanka, podobnej postury, na ewentualne zastępstwo.
Łódzcy konstruktorzy oceniają, że ich bolid przejedzie na 1 l paliwa 500 km. Niewykluczone jednak, że uda się im pobić obecny rekord Polski w maratonie, który wynosi 659 km. Został ustanowiony przez warszawiaków w 2011 r.

W Eco-Marathonie zwycięża ten bolid, który przejechałby jak najdłuższy dystans na jednym litrze paliwa. Każdy z nich wykonuje dziesięć okrążeń o łącznej długości trasy 16 km, w czasie krótszym niż 39 minut i z prędkością nie mniejszą niż 25 km/h. Na podstawie osiągniętego czasu i prędkości jest wyliczane średnie zużycie paliwa na 1 km, a później, ile dane auto byłoby w stanie przejechać na 1 l paliwa. Nagrodą, poza tytułem, jest suma pieniężna w wysokości 2 tys. USD za zdobycie pierwszego miejsca i 1 tys. USD za miejsce drugie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany