Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Raport o stanie transportu zbiorowego w Łodzi. Kosma Nykiel przedstawił dane o tym, jak zmieniają się łódzkie tramwaje i autobusy

Matylda Witkowska
Matylda Witkowska
Mimo ogromnej inwestycji w trasę WZ tramwaje linii 10 na przestrzeni lat zwolniły
Mimo ogromnej inwestycji w trasę WZ tramwaje linii 10 na przestrzeni lat zwolniły Grzegorz Gałasiński
Łódzkie tramwaje potrzebują priorytetu na światłach, a urzędnicy otwartości na rozwiązania z innych miast – to główne wnioski z raportu i debaty na temat łódzkiego transportu, która odbyła się w piątek (2 lutego) na Wydziale Zarządzania UŁ.

Raport na temat transportu zbiorowego Kosmy Nykiela

Łódzki społecznik Kosma Nykiel ze stowarzyszenia Łódź Cała Naprzód przygotował raport na temat łódzkiego transportu. „Raport strażniczy na temat transportu zbiorowego w Łodzi” wydany został przez Instytut Spraw Obywatelskich. W piątek na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego odbyła się prezentacja i debata z udziałem ekspertów i społeczników.

Kosma Nykiel oparł się na dostępnych danych i przeprowadził porównanie z innymi dużymi miastami Polski z pominięciem większej i bogatszej stolicy, a także z ustaloną w 1997 roku polityką transportową Łodzi. Co ustalił?

W Łodzi są najstarsze tramwaje (średni wiek to 33 lata podczas gdy w Poznaniu – 14,5) , za to autobusy łódzkie są dość nowe. Łódź ma mało tramwajów niskopodłogowych – zaledwie 25 proc., podczas gdy np. w Krakowie to 65 proc.

Łódzkie tramwaje. Prędkość maleje mimo remontów

Jednocześnie łódzkie tramwaje jadą wolno – średnio 16,5 km/godz. W rankingu 15 miast wolniejsze są tylko tramwaje w Elblągu (16,4 km/godz.). Na dodatek prędkość tramwajów spada – bo jeszcze w 2022 roku jeździły 16,9 km/godz. Najszybsza łódzka linia 10 B osiąga prędkość 19,5 km/godz. I to mimo całkowicie wydzielonego torowiska.

Spadek prędkości tramwajów jeszcze lepiej widać porównując rozkłady jazdy w dłuższych okresach. 20 lat temu w godzinach szczytu linia nr 10 – z Augustowa na Retkinię pokonywała trasę w 37 minut, w ubiegłym roku już 39 minut i to pomimo ogromnych inwestycji związanych z tunelem czy przystankiem Centrum. Linia nr 11 jeszcze 20 lat temu jechała z Helenówka do Chocianowic 52 minuty w szczycie, rok temu – 56 minut. Plusem jest to, że pięć lat temu była to równa godzina.

Zdaniem autora raportu rozwiązaniem jest tzw. sygnalizacja wzbudzana, która wykrywa obecność tramwaju i natychmiast daje mu zielone światło. W Łodzi tramwaje utykają na przystankach.

- Zamykają się drzwi i dokładnie w tym czasie zmienia się światło na czerwone, a tramwaj stoi kolejne dwie minuty. Można by tego uniknąć, gdyby unowocześnić myślenie łódzkich decydentów transportowych – mówił Nykiel.

Zwrócił też uwagę na zmniejszającą się liczbę kursów autobusów i tramwajów. Na przykład na trasie WZ w latach 2001-2015 na większości odcinków kursów ubyło, np. w centrum na al. Piłsudskiego z 45 do 34 na godzinę.

- To absurd, że przebudowujemy linie transportowe i nie dość, że jeździ się po nich wolniej albo tak samo, to jeszcze jeździ po nich mniej tramwajów- mówił Kosma Nykiel.

To wszystko wpływa na ruch pasażerów- podczas gdy w Krakowie i Poznaniu pasażerów w roku 2022 było mniej więcej tyle samo co w 2014, w Łodzi zostało ich tylko 77 proc.

Ale Nykiel mówił też o innych problemach z komunikacją, np. o bieda-parkingach, które zachęcają do wjazdu samochodem do centrum miasta, generując korki i mniejsze wpływy do kasy miasta, konieczności integracji transportu kolejowego z miejskim czy utworzenia pełnomocnika osób pieszych.

Łódzki transport publiczny. Co sądzą o nim uczestnicy debaty z innych miast?

W czasie debaty, którą poprowadził prof. Kamil Śmiechowski z Interdyscyplinarnego Centrum Studiów Miejskich UŁ, wypowiedzieli się społecznicy i urzędnicy zajmujący się transportem publicznym z innych miast. Zauważono m. in, że w Krakowie w tramwajach jest więcej siedzeń – po cztery w szeregu – co zwiększa komfort jazdy, a w Warszawie tramwaje mają priorytet, co przynosi oszczędności także dla spółki, która nimi zarządza. Urzędnicy z Łodzi – mimo zaproszenia -nie wzięli udziału w panelu.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany