Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nie ma chętnych by prowadzić pociągi. Na kurs zgłosiło się 11 kandydatów, a to zbyt mało żeby go zorganizować

Jacek Zemła
Jacek Zemła
Praca maszynisty w nowoczesnym pociągu nie jest ciężka, ale wiąże się z ogromną odpowiedzialnością.
Praca maszynisty w nowoczesnym pociągu nie jest ciężka, ale wiąże się z ogromną odpowiedzialnością. Jacek Zemła
Do pracy na kolei nie przyciągają nawet dość wysokie jak na region łódzki zarobki, które w grupie zawodowej maszynistów, nawet w słabej pod względem płacowym Łodzi, oscylują na poziomie 7-9 tysięcy złotych brutto.

Przewoźnicy kolejowi coraz dotkliwiej borykają się z problemem braku na rynku pracy maszynistów z uprawnieniami. Daje o sobie znać tzw. luka pokoleniowa - starsi pracownicy odchodzą na emerytury, a zastąpić ich nie ma kto, bo przez całe lata 90. i pierwszą dekadę lat 2000 szkolnictwo kolejowe praktycznie nie istniało. Co gorsza brakuje chętnych nawet na obecnie ogłaszane kursy dla kandydatów na maszynistów. Na taki kurs zorganizowany przez Urząd Marszałkowski w Łodzi zgłosiło się tylko 11 kandydatów. Kurs się nie odbył, bo to za mała grupa.

Za mało chętnych, żeby się opłacało

Urząd Marszałkowski zarządza przewozami kolejowymi regionalnymi i aglomeracyjnymi w województwie. Urzędnicy znaleźli w budżecie środki na zorganizowanie kursu, na którym kandydaci zdobyliby uprawnienia do prowadzenia pociągów, głównie z myślą o potrzebach należącej do wojewódzkiego samorządu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Zadanie to zlecono Centrum Rozwoju Edukacji Województwa Łódzkiego. Niestety zainteresowanie udziałem w kursie było marne. Zgłosiło się zaledwie 11 osób, z których zapewne po badaniach lekarskich i testach psychologicznych zostałoby jeszcze mniej. Dla tak nielicznej grupy organizowanie kursu okazało się nieopłacalne.

Praca maszynisty w nowoczesnym pociągu nie jest ciężka, ale wiąże się z ogromną odpowiedzialnością.

Nie ma chętnych by prowadzić pociągi. Na kurs zgłosiło się 1...

Nie ma komu usiąść za sterami pociągu

Kto w takiej sytuacji będzie prowadził pociągi ŁKA i czy możliwy będzie dalszy rozwój siatki połączeń? Przewoźnik nie odpowiedział nam na to pytanie, ale na stronie internetowej można znaleźć ważną do 31 grudnia 2024 roku ofertę zatrudnienia dla maszynistów. Wiemy także, że przewoźnik dotkliwie odczuwa braki kadrowe wśród prowadzących pociągi, szczególnie w okresach urlopowych czy wzmożonych zachorowań np. na grypę. Nie przyciągają nawet dość wysokie jak na region łódzki zarobki, które w tej grupie zawodowej, nawet w słabej pod względem płacowym Łodzi, oscylują na poziomie 7-9 tysięcy złotych brutto.

W sukurs swojej spółce ma ponownie przyjść Urząd Marszałkowski. Zamierza on zorganizować kolejny nabór na kurs maszynistów, choć szansa na to, że tym razem zgłosi się znacząco więcej kandydatów są niewielkie. Mimo to w tym przypadku potrzeba jest paląca, więc cel uświęca środki.

Zostanie przeprowadzona kalkulacja zorganizowania kursu dla małej grupy uczestników i jeśli okaże się to finansowo możliwe, taki kurs uruchomimy – informuje biuro prasowe UMWŁ.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany