Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Komunikacja miejska po nowemu! Autobusem z osiedla, tramwajem po centrum

(mr)
Jednym z pomysłów jest likwidacja linii 96, która łączy dwa duże osiedla – Teofilów i Janów.
Jednym z pomysłów jest likwidacja linii 96, która łączy dwa duże osiedla – Teofilów i Janów. Janusz Kubik
Pasażerów komunikacji miejskiej od 2016 roku czeka rewolucja. Głównym jej założeniem jest wycofanie autobusów z centrum miasta i pozostawienie tam tramwajów. Podróżni będą się do nich przesiadać na wspólnych przystankach, do których dowiozą ich autobusy.

Linie skrócone i zlikwidowane
Szczegółowe propozycje są przedstawione w „Planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Łodzi 2014 – 2025”, który przygotował ZDiT. Zmiany dotyczące układu linii przedstawiono w trzech wariantach. Każdy przewiduje likwidację linii, w większości autobusowych, zmiany bądź skrócenie tras tych, które pozostały. Inaczej jeździłyby tramwaje.

Według pierwszego wariantu ma zniknąć aż 20 linii autobusowych. Zostałaby skrócona trasa popularnego autobusu nr 98, łączącego teraz dwa duże osiedla – Janów i Retkinię – z przejazdem przez centrum. Na nowo wytyczono ją z Janowa do dworca Łódź Widzew. A trasa 96, drugiej równie popularnej linii, ma przebiegać z pl. Dąbrowskiego na Dąbrowę, a nie, jak dotychczas, z Teofilowa na Janów.

Drugi wariant przewiduje likwidację pięciu linii autobusowych oraz tramwaju nr 5. 96 kursowałoby między Janowem a Dąbrową, a 98 między Nowym Józefowem a dworcem Łódź Kaliska.
W trzecim wariancie z rozkładu jazdy wypada 10 linii autobusowych. Do likwidacji przewidziano również popularny autobus – nr 99, łączący dwa duże osiedla – Retkinię i Radogoszcz.

Jak często na przystanku
W projekcie przedstawiono też trzy warianty częstotliwości kursowania taboru.
Według pierwszego, tramwaje 21 linii (z wyjątkiem nr 4) i autobusy 58 linii jeździłyby co 10 minut. Poza godzinami szczytu tramwaje kursowałyby co 12 minut, a autobusy co 15 minut lub rzadziej. Drugi wariant zakłada częstotliwość 7,5 minuty dla tzw. linii podstawowych obsługujących trasy ŁTR-u i W-Z oraz 15 minut dla tzw. linii uzupełniających. Zaproponowano utworzenie 18 linii tramwajowych, w tym czterech wyjeżdżających poza miasto. Wariant zakłada ponadto utworzenie 60 linii autobusowych, w tym 39 miejskich i 21 podmiejskich. Częstotliwość byłaby zróżnicowana.

W wariancie trzecim funkcjonuje 9 linii tramwajowych i 59 autobusowych z częstotliwością 6 minut. Poza godzinami szczytu tramwaje i autobusy kursowałyby co 12 minut lub rzadziej.

Do poprawki
Dyskusja nad zmianami nie zaczęła się na dobre, a już wzbudza kontrowersje i protesty, także pasażerów. Radni z komisji ds. transportu, którym przedstawiono opracowanie, wytknęli błędy. W dokumencie, który na zlecenie ZDiT opracowało konsorcjum dwóch firm, np. ul. Hipoteczną przemianowano na Hipolitową, stację Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Radogoszcz-Zachód nazwano ŁKS Radogoszcz-Zachód.

Ponadto są w nich inne kuriozalne rozwiązania. Np. z niedawno remontowanej ul. Rojnej, na której wybudowano nowe przystanki i stanęły nowe wiaty, proponuje się wycofanie autobusów nr 96 i 78. Brakuje bezpośrednich połączeń między lotniskiem a dworcami Łódź Kaliska i Łódź Fabryczna. Nie widać także integracji komunikacji miejskiej z Łódzką Koleją Aglomeracyjną.

Poza tym w jednym z wariantów na pl. Dąbrowskiego ma być zlokalizowany punkt przesiadkowy, podczas gdy o rzut beretem powstaje multimodalny dworzec Łódź Fabryczna, na którym m.in. będą się zbiegały trasy linii autobusowych i tramwajowych.
– Na rozwiązania zaproponowane w tym planie nie ma zgody – zapewnia radny PO Bartosz Domaszewicz, przewodniczący komisji ds. transportu. Projekt wrócił do ZDiT, który ma go poprawić.

– Komunikacja miejska wymaga takiej reformy, by tramwajami i autobusami jeździło coraz więcej pasażerów, by podróż była coraz krótsza, a transport docierał do „czarnych plam”, czyli do miejsc, gdzie komunikacji nie ma. Tymczasem, według tych propozycji, pasażer musiałby przebyć 800-metrową drogę do przystanku – dodaje Bartosz Domaszewicz.


Plan zakłada likwidację linii autobusowych i tramwajowych.

Wariant I
Linie autobusowe – 50A, 60B, 65A, 66, 69B, 70B, 73, 83, 84, 85, 85A, 86, 87, 91, 93, 94, 95, 95A, 98A, 98B.

Wariant II
Linie autobusowe 52, 64, 85A, 98A, 98B
Linia tramwajowa 5

Wariant III
Linie autobusowe 52, 61, 85A, 95, 95A, 96, 98A, 98B, 99 i 99A
Linie tramwajowe 4, 13.

Jak zrobić karnawałowe chrusty?

Księgarnia Expressu Ilustrowanego: www.ksiegarnia.expressilustrowany.plKsięgarnia Expressu Ilustrowanego: www.ksiegarnia.expressilustrowany.plKsięgarnia Expressu Ilustrowanego: www.ksiegarnia.expressilustrowany.pl

Życzenia walentynkowe, wierszyki na Walentynki

Księgarnia Expressu Ilustrowanego: www.ksiegarnia.expressilustrowany.plKsięgarnia Expressu Ilustrowanego: www.ksiegarnia.expressilustrowany.plKsięgarnia Expressu Ilustrowanego: www.ksiegarnia.expressilustrowany.pl

Księgarnia Expressu Ilustrowanego: www.ksiegarnia.expressilustrowany.plKsięgarnia Expressu Ilustrowanego: www.ksiegarnia.expressilustrowany.plKsięgarnia Expressu Ilustrowanego: www.ksiegarnia.expressilustrowany.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany