Jakie straty finansowe przynosi pusty dworzec Łódź Fabryczna?

Mirosław Malinowski
Mirosław Malinowski
Dworzec Łódź Fabryczna został otwarty prawie 3,5 roku temu. Choć ma bardzo dużą powierzchnię użytkową i wydzielonych pomieszczeń, większość z nich do dziś nie jest zagospodarowana. Tymczasem w innych miastach dworce tętnią życiem... Interpelację w sprawie dworca Fabrycznego złożyła pod koniec maja łódzka posłanka lewicy Hanna Gill-Piątek, która pyta o zarządzanie przestrzenią dworca i straty finansowe jakie przynosi on Skarbowi Państwa.

Posłanka pisze: „Mieszkańcy Łodzi od dawna skarżą się na absurdalne zarządzanie dworcem Łódź Fabryczna. I chodzi tu nie tylko o zarządzanie samym terenem dworca, który po prostu świeci pustkami, ale również o rozkłady jazdy pociągów. Pół roku temu zarząd dworca przeszedł do rąk PKP PLK, co nie zmieniło tej złej sytuacji. Dodatkowo pogłębiło chaos przekazanie nadzoru nad spółkami kolejowymi Ministerstwu Aktywów Państwowych, które przez ostatni czas zajęte było bardziej swoimi problemami niż rzeczywistym doglądaniem powierzonych podmiotów.

Dziś inwestycja, na którą rząd wydał prawie 2 mld zł, stoi praktycznie pusta. Tłumaczenia, że dworzec ożywi się po otwarciu budowanego właśnie tunelu średnicowego, są niewiarygodne, ponieważ trudno zrozumieć argumentację, że skoro niemały ruch docelowy na trasie Łódź-Warszawa nie jest dostatecznym powodem do wykorzystania powierzchni dworca na gastronomię, handel czy inne działalności, tym bardziej nie będą nim przesiadki. Dodatkowo uciążliwy dla podróżnych jest fakt, że rozkład jest niedostosowany do potrzeb.„Niestety transport kolejowy wozi powietrze. Pociągi jadące na lotnisko do Warszawy zajęte są w 10 procentach i jeżdżą równolegle do tych, które zmierzają na Dworzec Centralny w stolicy. Rozkłady jazdy są źle zorganizowane. Kolej nie wykorzystuje dworca optymalnie” - oto tylko niektóre cytaty mieszkańców Łodzi, w tym również radnych.

Kasy na tym dworcu zamykane są o godz. 22, w nocy ruch kolejowy praktycznie nie funkcjonuje. Bezpośrednio do Warszawy można pojechać obecnie najpóźniej o 20:50, co skutecznie będzie blokować dostęp do wydarzeń kulturalnych w Łodzi mieszkańcom stolicy, kiedy już będzie można je organizować. Owszem, epidemia koronawirusa sprawiła, że ruch na dworcu praktycznie zamarł. Częściej słyszy się komunikat o odwołanym niż o odjeżdżającym pociągu. Jednak nie wszystko da się wytłumaczyć sytuacją epidemiczną, ponieważ nawet przed pojawieniem się w Polsce wirusa COVID-19 na 44 000 metrach kwadratowych powierzchni użytkowej dworca

Łódź Fabryczna działała poza kilkoma kasami jedna kawiarnia, jeden kiosk i kilka automatów z napojami. A powierzchnię tę trzeba sprzątać, ochraniać i ogrzewać, co rodzi bardzo konkretne i narastające straty. Jako posłanka, specjalistka w zakresie rewitalizacji, ale też mieszkanka najbliższej okolicy dworca Łódź Fabryczna widzę w tej sytuacji nie tylko ubytek dochodu dla Skarbu Państwa, ale także niewykorzystaną szansę na ożywienie tego fragmentu Śródmieścia Łodzi.

Remont dworca miał ożywić centrum, tymczasem wymieciono z niej wszelkie funkcje, które mogłyby służyć łodziankom czy łodzianom zamieszkałym w okolicy. Ogromne puste przestrzenie przed wynajmem mogłyby służyć kulturze, sztuce czy promocji turystycznej, a po komercjalizacji zasilać okolicę funkcjami handlowymi czy usługowymi, jak to ma miejsce w przypadku wielu podobnych obiektów w innych miastach (mediateka w Rumi, centrum organizacji pozarządowych i funkcje społeczne w Ostródzie, galerie handlowe w Warszawie, Krakowie czy Katowicach). Istnieje wiele dobrych polskich przykładów, w których dworzec jest po remoncie żywym miejscem, z którego korzystają i mieszkańcy okolicy, i podróżni. Panie Premierze, zwracam się do Pana z prośbą o skontrolowanie, czy nadzór Ministerstwa Aktywów Państwowych nad spółką PKP PLK zarządzającą dworcem Łódź Fabryczna jest prowadzony we właściwy sposób. Proszę też o refleksję, czy taki sposób zarządzania na dworcu Łódź Fabryczna wypełnia założenia polityki transportowej kraju. Czy władze PKP PLK i innych spółek kolejowych, zarządzając w ten sposób terenem dworca i planowanymi kursami, nie działają na niekorzyść Skarbu Państwa, generując straty i umniejszając potencjalne zyski?

Zwracam się zatem z pytaniami:

  • 1. Czy zdaniem Pana Premiera minister aktywów państwowych sprawuje właściwy nadzór nad PKP PLK w zakresie zarządzania dworcem Łódź Fabryczna? Proszę o wskazanie konkretnych dokumentów czy raportów na potwierdzenie, że tak jest.
  • 2. Jakie działania PKP PLK zarządzająca dworcem Łódź Fabryczna podejmowała w celu zmiany stanu opisanego w niniejszej interpelacji?
  • 3. Jakie próby administratorzy dworca podjęli w celu wprowadzenia handlu i usług?
  • 4. Jakie stawki administratorzy dworca proponowali potencjalnym najemcom?
  • 5. Czy rozpatrywano pomysł, by część w tej chwili nieużytkowanej powierzchni i pomieszczeń wykorzystać w celach kulturalnych, społecznych i promocyjnych Łodzi i regionu? Chodzi o wykorzystanie cykliczne lub dłuższe niż jednorazowe wydarzenia.
  • 6. Ile pasażerów dziennie obsługuje obecnie dworzec Łódź Fabryczna?
  • 7. Czy istnieje jakaś długofalowa strategia działań dla dworca Łódź Fabryczna? Proszę o przedstawienie dokumentu i kosztów jego wykonania.
  • 8. Dworzec Łódź Fabryczna leży w 3 obszarze priorytetowym łódzkiej rewitalizacji. Czy i w jaki sposób przebiega współpraca z łódzkim samorządem w zakresie realizacji celów Gminnego Programu Rewitalizacji Miasta Łodzi?

Będzie ustawa o hulajnogach: ograniczenia i mandaty

Wideo

Komentarze 9

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

R
Rządy PO = kataklizm !!!

Dworzec za 2 mld zł i 3 lata bałaganu . Pani Zdanowska i jej sztab robiący iluzje pełnego sukcesu twierdzili , że będzie 200 tys pasażerów na dobę . Dworzec został odebrany mimo iż było wiele usterek , przeciekający dach , woda zalewająca kondygnacje i wc , nieoznakowane wjazdy i parkingi . Ludzie się powinni zastanowić , kto wtedy lobbował i czyje firmy zbiły fortunę na rozbiórce starego dworca i budowie nowego . Dworzec za 2 mld z soczewką na niciarnianej , niepraktyczna trasa wz zalewana podczas opadów za 750 mln zł bez drugiego tunelu , system sterowania ruchem za 85 mln zł z falą czerwonych świateł na głównych drogach i największe korki w Polsce , inflancka za 55 mln ze studzienkami zapadniętymi , więdnące drzewa klomby wiśnie i wszelkiego rodzaju baobaby po 15 tys sadzone na piotrkowskiej z donicami po 7 tys , przebudowa 400 metrów Wierzbowej przez 2 lata = rekord świata , przebudowa rydza śmigłego trwająca lata i brak ekipy na placu budowy , orientarium za 300 baniek !!! dla paru zwierzaczków i nabiciu kasy dla swoich firemek . Największe dokonanie PO i ich wizytówka w Łodzi = ulica Aleksandrowska od Szczecińskiej do wylotu na Aleksandrów , to powinni pokazywać codziennie w telewizji jak w 21 wieku może być coś takiego w mieście droga z dziurą na dziurze i asfalt wyglądający jak fala podczas sztormu na morzu , to jest główna droga wlotowa w mieście u Pani Prezydent która się uśmiecha i chwali że osiągneła pełen sukces .

G
Gość
6 czerwca, 17:23, Gość:

co tam pusty dworzec ,ważne że samopoczucie pani Zdanowskiej i jej "ekipy" jest dobre :-) i jakoś przestała się chwalić że dworzec to Jej zasługa....może kiedyś sie dowiemy kto i ile kasy przytulił przy tej niepotrzebnej inwestycji....

7 czerwca, 6:05, Ech:

To nie Zdanowska budowała i finansowała dworzec tylko PKP, skarb państwa i Unia Europejska.

"W tym czasie prezydent Zdanowska zmieniała Łódź. Podjęła się bardzo trudnych inwestycji: budowy tras Górna, WZ, Dworca Fabrycznego, rewitalizację EC1 i zaniedbanych kamienic" Wielokrotnie powtarzała, że to jej zasługa chwaląc się tym w kampanii wyborczej. Teraz kiedy okazuje się, że to nieprzydatny bubel za grube miliony nagle okazuje się, że to jednak nie zasługa pani z. ??? Czy to nie ona pchała się na otwarcie dworca?? Po co skoro nie ona to budowała??

x
x
7 czerwca, 3:47, x:

a wystarczylo wyrremontowac stary dworzec nowy parking zrobic ona wymienic pomalowac przystosowac do niepelnosprawnych i wygonic na zawsze żuli ... stary dworzec byl taki przytulny bywalem tam czesto za dzieciaka ten nowy jest zimny i przykry i taki nie przyjazny...

okna wymienic

x
x

a wystarczylo wyrremontowac stary dworzec nowy parking zrobic ona wymienic pomalowac przystosowac do niepelnosprawnych i wygonic na zawsze żuli ... stary dworzec byl taki przytulny bywalem tam czesto za dzieciaka ten nowy jest zimny i przykry i taki nie przyjazny...

G
Gość

Centrum miasta wymarło i w cała okolica dworca straszy pustką. Nawet Centrum EC 1 też jest nie wykorzystane. Brak pomysłu i uzależnienia uposażenia zarządu dworca od efektów wykorzystania możliwości i ożywienia ruchu. PKP również nie zachęca podróżnych do korzystania z pociągu. Każda nowa korekta rozkładu to obcinanie Kolejnych połączeń dalekobieżnych. Prezydent i wojewoda Łódzki nie wiedzą lub dawno nie jechali pociągiem i w ogóle nie mają pojęcia o rozkładzie, który często się dubluje połączeniami. A później dłuuga dziura połączeniowa. Cała nadzieja w posłach ziemi łódzkiej

G
Gość

najlepije to odzwierciedlaja ceny biiletow ktore sa absurdalne , zwlaszcza na krotkich odcinkach ,do 100 km placi sie praktycznie tyle co na zachodzie , nie ma sie co dziwic ze jezdzi pociagami coraz mniej ludzi , czysty wyzysk , na zachodzie kiedy jezdzi tak malo ludzi to sie zamyka linie , ale tu widocznie komus sie oplaca wyciagac publiczna kase

G
Gość

bardzo sluszne uwagi , za wszystko zaplaca malusinscy jak zwykle a tluste wieprze z zarzadu dworca i pkp dawno powinny byc zlikwidowane ich puste fotele , po prostu biora pieniadze i to niemale za nic , dokkladnie nic nie robienia albo i robienie szkod i strat, to pasozytnictwo na dobrej inwestycji ale b zle zarzadzanej dopoki te absurdy prawa nie beda usuniete, tak sie bedzie dzialo , pasozyty wszedzie wykorzystuja luki

G
Gość

Jakie straty finansowe przynosi pusty dworzec Łódź Fabryczna? W ARTYULE KWOTY NIE PODANO...

G
Gość

co tam pusty dworzec ,ważne że samopoczucie pani Zdanowskiej i jej "ekipy" jest dobre :-) i jakoś przestała się chwalić że dworzec to Jej zasługa....może kiedyś sie dowiemy kto i ile kasy przytulił przy tej niepotrzebnej inwestycji....

Dodaj ogłoszenie