Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak wybierać jajka? Od szczęśliwych kur, wiejskie, fermowe

(oprac. ij)
archiwum
551 partii jaj kurzych w sklepach, hurtowniach oraz sprzedawanych luzem na targowiskach sprawdzili w czwartym kwartale 2013 roku inspektorzy Inspekcji Handlowej.

Weryfikowano, czy jaja są prawidłowo oznakowane zarówno na skorupce, jak i opakowaniu, czy klienci nie są wprowadzani w błąd co do metody chowu kur lub co do wagi produktu.
Zastrzeżenia wzbudziło 167 partii (30,3 proc.). Najczęściej kwestionowano nieprawidłowe oznakowanie (27,5 proc. ocenionych), rzadziej niewłaściwą wagę (12,1 proc. sprawdzonych partii). W zakresie oznakowania najgorzej wypadły jaja sprzedawane luzem na targowiskach (zakwestionowano 68 proc. ze sprawdzonych 147 partii). Wśród jaj opakowanych zastrzeżenia wzbudziło 12,7 proc. spośród sprawdzonych 402 partii.

Poradnik
Konsumentom mogą być sprzedawane wyłącznie jaja świeże – czyli klasy A. Jaja muszą na skorupce mieć informacje o: metodzie chowu kur (0 – ekologiczna, 1 – wolny wybieg, 2 – ściółkowa, 3 – klatkowa), kod państwa (PL – Polska), weterynaryjny numer identyfikacyjny, czyli kod zakładu produkcji.
Jaja w opakowaniu: opakowanie musi zawierać informacje o klasie jakości, wadze (np. M, L), dacie minimalnej trwałości, metodzie chowu kur; obowiązkowe jest oznakowanie na skorupce.
Jaja sprzedawane luzem, na sztuki: w miejscu sprzedaży musi się znajdować informacja o klasie jakości, wadze, metodzie chowu, dacie minimalnej trwałości, nazwie albo imieniu i nazwisku producenta.
Jaja sprzedawane bezpośrednio przez gospodarza, który posiada mniej niż 50 kur: w miejscu sprzedaży muszą się znaleźć informacje o nazwie i adresie gospodarstwa, imieniu i nazwisku gospodarza; oznakowanie na skorupce nie jest wymagane.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany