Jak dbać o kondycję podczas kwaratanny - to ważne, by nie tyć i dbać o odporność

Magdalena Jach
Magdalena Jach
Fot. Piotr Krzyzanowski/Polska Press Grupa
Dorota Marcula, fizjoterapeutka Centrów Medycznych Medyceusz w Łodzi mówi, dlaczego ćwiczenia w domu powinny być obowiązkiem każdego - od przedszkolaka po seniora - szczególnie w czasach koniecznej kwarantanny

Rozmawiamy z Dorotą Marculą, fizjoterpapeutką
- Jesteśmy skazani na siedzenie w domu, przestaliśmy się zupełnie ruszać. Czym to grozi?
- Dodatkowymi kilogramami i osłabieniem układu odpornościowego. Rzeczywiście teraz głównie siedzimy oglądając telewizję, czytając książki, pomagając dzieciom w nauce. Jedyną aktywnością fizyczną, jaką podejmujemy jest spacer do kuchni, często z przystankiem w lodówce. Takie folgowanie na pewno zakończy się przyrostem masy ciała.
- No ale nareszcie możemy wypocząć!
- Otóż nasze ciało wcale nie lubi siedzieć, ono uwielbia się ruszać – do tego zostało stworzone. Ludzie nie wiedzą, że nawet kilka dni bezruchu ma negatywne konsekwencje dla całego organizmu z układem immunologicznym włącznie. Tymczasem w obecnej sytuacji epidemiologicznej musimy właśnie o niego dbać, to nasza naturalna tarcza przeciwwirusowa. Dlatego namawiam z całych sił: wzmacniajmy ją między innymi ćwiczeniami! To bardzo ważne!
- Ile i jak ćwiczyć?
- Trzy lub cztery razy w tygodniu po 30 - 45 minut. To w zupełności powinno wystarczyć, aby zachować sprawność i dobrą kondycję. Na początku warto wyznaczyć sobie cel, do którego będziemy dążyć biorąc pod uwagę poziom naszej kondycji czyli to, czy i ile ćwiczyliśmy przed pandemią. Jaki to cel? Na przykład: zarzucić zbędne kilogramy. Taki cel jest świetną motywacją, aby wstać z kanapy, trochę się poruszać. Pomaga również w koncentracji na wykonywanych ćwiczeniach. Po co? W każdym treningu – niezależenie od tego, gdzie jest wykonywany - najważniejsza jest poprawność i dokładność wykonywanych ćwiczeń. Trzeba pamiętać, że w treningu mniej znaczy więcej. To oznacza, że można zatem robić mniej powtórzeń, ale trzeba stosować za to dokładną metodykę. Oczywiście należy pamiętać, aby każdy trening rozpocząć rozgrzewką, a zakończyć wyciszeniem organizmu.
- A skąd się dowiedzieć jak ćwiczyć?
- W internecie jest mnóstwo filmów z treningami dostosowanymi do celu, wieku i zaawansowania. Wielu fizjoterapeutów prowadzi obecnie porady online, więc jeżeli nie wiadomo, jak ćwiczyć to oni na pewno pomogą i objaśnią metodykę ćwiczeń. Z myślą o osobach starszych powstał właśnie program „Aktywny senior w domu” zrealizowany we współpracy Krajowej Izby Fizjoterapeutów i Ministerstwa Zdrowia. Tam, na filmach, można zobaczyć co i jak poprawnie ćwiczyć w domu. Namawiam wnuki czy dzieci seniorów, aby pokazały dziadkom lub rodzicom te ćwiczenia. Oni też powinni koniecznie się ruszać.
- Wielu twierdzi, że nie da się efektywnie ćwiczyć bez sprzętu
- To bzdury i wymówki. Do ćwiczeń w domu nie jest potrzebny żaden specjalistyczny sprzęt, wystarczy krzesło, kij od szczotki, zwykła butelka z wodą, która będzie spełniała rolę hantli i odpowiednie miejsce, w którym nikt nie będzie nas rozpraszał. To wszystko. Ostatnio wraz z innymi fizjoterapeutami apelujemy nieustannie do wszystkich: nie siedźcie w domach bezczynnie, znajdźcie czas na ćwiczenia. Każdy trening to naprawdę wielki pożytek dla waszego zdrowia. Życzę wam powodzenia.

Epidemia nie gaśnie. Covid atakuje serce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie