Jak będzie wyglądać centralne lotnisko? Projekty Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie. Zobacz projekty megalotniska CPK

Arkadiusz Krystek
Arkadiusz Krystek
Koncepcja Zaha Hadid Architects Materiały prasowe
Jak będzie wyglądać centralne lotnisko? Uznane światowe biura projektowe przedstawiły koncepcje Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Mają one być inspiracją do dalszych prac nad master planem. Jego wykonanie ma zostać zlecone w pierwszych miesiącach 2020 roku.

Przedstawione koncepcje Centralnego Portu Komunikacyjnego między Łodzią a Warszawą w gminie Baranów są efektem warsztatów architektonicznych, które odbyły się ostatnich dni, a były wspólną inicjatywą Ambasady Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej oraz spółki Centralny Port Komunikacyjny.

Centralny Port Komunikacyjny

– Zaprosiliśmy do współpracy znaczących architektów z ogromnym bagażem wiedzy, zawodowych doświadczeń i kreatywności. To był dobry pomysł. Zderzenie śmiałych koncepcji z oczekiwaniami inwestora okazało się głęboko inspirujące, otwierając nam niekiedy oczy na nietypowe rozwiązania, których nie braliśmy wcześniej pod uwagę. Niniejszym rozpoczęliśmy kolejny etap fazy planowania lotniska – mówi Dariusz Sawicki, członek zarządu CPK odpowiedzialny za część lotniskową CPK.

Spółka nie nie musi wykorzystać żadnej ze wstępnych propozycji, które przedstawił biura architektoniczne biura architektoniczne: Champan Taylor, Foster+Partners, Grimshaw, Zaha Hadid Architects, Benoy, Pascall+Watson.

– Do warsztatów CPK przystąpili najlepsi z najlepszych. Mam głęboka nadzieję, że efekty ich pracy będą przydatne i inspirujące dla spółki budującej nowe lotnisko w centralnej Polsce. Z drugiej strony, architekci mogli poznać założenie i oczekiwania inwestora. Cieszę się, że mogliśmy ułatwić wzajemne kontakty między CPK a branżą projektową – mówi Jonathan Knott, ambasador Wielkiej Brytanii w Polsce.

Szacuje się, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego i najważniejszych do niego dojazdów będzie kosztować ok. 35 mld zł.

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) "Solidarność" ma być węzłem transportowym opartym na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym i kolejowym czytamy na stronie Ministerstwa Infrastruktury. Ma powstać w miejscowości Stanisławów w gminie Baranów, 40 km od Warszawy.

Centralny Port Komunikacyjny ma działać już w 2027 roku

- Pierwszy samolot odleci z Centralnego Portu Komunikacyjnego w połowie 2027 roku – przekonuje na stronie resortu wiceminister Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Koncepcja - wylicza wiceminister - zakłada koszty:

  • komponentu lotniczego w wysokości 16-19 mld zł
  • koszty komponentu kolejowego w wysokości 8-9 mld zł (w oparciu o szacunki zawarte w Studium Wykonalności dla budowy linii kolejowej dużych prędkości "Warszawa - Łódź - Poznań/Wrocław")
  • koszty komponentu drogowego to od 1,75 mld zł (w przypadku budowy 65 km) do 6,87 mld zł (w przypadku rozbudowy Autostradowej Obwodnicy Warszawy, w oparciu o szacunki Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad)

Łącznie realizacja podstawowych założeń dokumentu przy uwzględnieniu najszerszego zakresu prac zawiera się między kwotami 30,9 a 34,9 mld zł. Ze względu na zróżnicowany charakter poszczególnych komponentów dla każdego z nich może być rozważana inna strategia pozyskania finansowania.

CZYTAJ INNE ARTYKUŁY

Wideo

Materiał oryginalny: Jak będzie wyglądać centralne lotnisko? Projekty Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie. Zobacz projekty megalotniska CPK - Dziennik Łódzki

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 70

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

r
rbt444

A mi się nadal marzą samochody elektryczne tak około 1000000 szt.

U
Unia
1 lipca 2019, 5:19, Kp:

Czym się różni PIS od PO ? Ano tym że na bieżącą działalność państwa nuue trzeba rozprzedawać majątku narodowego !

Właśnie oddali polską miedź. Zniszczyli Ursus i wiele innych. Nie ma to jak pisowskie trolle w komentarzach. PiS PO to teatrzyk dla idiotów. Dawniej Unia wolności

P
Pilot

W koncu polecimy do Pilawy z przesiadka

w Grojcu ,airport im .Kaczynskich lub Macierewicza !

Dobrego lotu !

~~

Wiecie co my robimy tym megalotniskiem? My otwieramy oczy niedowiarkom... A że nikt nie będzie z niego latał? To nic, zgnije sobie do wiosny na świeżym powietrzu. I co się wtedy zrobi? protokół zniszczenia!

- Jako konsultanci dostajemy 20% kosztów tego misia.Więc i on jest droższy... no...? no...?

- Koniaczek?

_ podwójny. Stać mnie!

O
Oko

Będzie jak z elektrownią atomową.Od lat pasą się króliki na posadkach,a z budową jest podobnie jak z tym promem co miał być budowany.Złapali kawałek złomu i pokazywali jako stępkę.

m
mops
7 lutego, 12:01, aaa:

Tak się wyprowadza pieniądze z państwa. Po to się robi wielkie inwestycje - przekop mierzei, teraz port lotniczy. A krewni i znajomi królika już zacierają ręce

To co, rozdać na pieska i kotka ?

H
Henryk
4 lutego, 15:20, Gość:

Megalotniczy hub to tylko i wyłącznie objaw megalomanii klasy rządzącej. Bo w Polandii musi być wreszcie coś NAJ...., coś co zadziwi świat. Tylko po co, skoro jest warszawskie Okęcie a pod Warszawą Modlin, któremu rządzący odmawiają prawa do rozwoju i uzupełniania/ poszerzania oferty Okęcia. A wcale niedaleko są jeszcze Łódź i Lublin/Świdnik, mające duże możliwości rozwojowe na długie lata. O Radomiu, pompowanym na siłę przez rządzącą klasę, nawet już nie wspominam. Bo nie WARTO. I tak zrobią co chcą, wbrew zdrowemu rozsądkowi i ekonomii.

Okęcie i Lublinek nie mają możliwości rozbudowy, bo są w mieście. A poza tym, z taką prowincjonalną mentalnością "a po co nam to" nie zbudowalibyśmy portu w Gdyni, kolejki linowej na Kasprowy, a nawet aquaparku. - Po co nam telewizor, przecież sąsiedzi mają, se popatrzymy, jak nie zasłonią okna.

U
Ubot
4 lutego, 15:20, Gość:

Megalotniczy hub to tylko i wyłącznie objaw megalomanii klasy rządzącej. Bo w Polandii musi być wreszcie coś NAJ...., coś co zadziwi świat. Tylko po co, skoro jest warszawskie Okęcie a pod Warszawą Modlin, któremu rządzący odmawiają prawa do rozwoju i uzupełniania/ poszerzania oferty Okęcia. A wcale niedaleko są jeszcze Łódź i Lublin/Świdnik, mające duże możliwości rozwojowe na długie lata. O Radomiu, pompowanym na siłę przez rządzącą klasę, nawet już nie wspominam. Bo nie WARTO. I tak zrobią co chcą, wbrew zdrowemu rozsądkowi i ekonomii.

8 lutego, 8:38, Wi3sniak spod remizy:

Jak się bawić, to za pieniądze podatników. Precz z PiS.

Jak latać, to z Berlina. Tam nie ma najgłupszej na swiecie oPOzycji i się buduje.

J
Ja
8 lutego, 8:39, Pielux:

Ciekawe też ile pisowskich rodzinek na tym zarobić??...

Mam nadzieję, że twoja się nie dopcha.

G
Gość
10 lutego, 09:27, G[wulgaryzm]:

Czy ktokolwiek przeprowadził analizę rentowności tego przedsięwzięcia?

A po co - lotniska nigdy nie były rentowne.

G
Grucha

Czy ktokolwiek przeprowadził analizę rentowności tego przedsięwzięcia?

P
Pielux

Ciekawe też ile pisowskich rodzinek na tym zarobić??...

W
Wi3sniak spod remizy
4 lutego, 15:20, Gość:

Megalotniczy hub to tylko i wyłącznie objaw megalomanii klasy rządzącej. Bo w Polandii musi być wreszcie coś NAJ...., coś co zadziwi świat. Tylko po co, skoro jest warszawskie Okęcie a pod Warszawą Modlin, któremu rządzący odmawiają prawa do rozwoju i uzupełniania/ poszerzania oferty Okęcia. A wcale niedaleko są jeszcze Łódź i Lublin/Świdnik, mające duże możliwości rozwojowe na długie lata. O Radomiu, pompowanym na siłę przez rządzącą klasę, nawet już nie wspominam. Bo nie WARTO. I tak zrobią co chcą, wbrew zdrowemu rozsądkowi i ekonomii.

Jak się bawić, to za pieniądze podatników. Precz z PiS.

a
aaa

Tak się wyprowadza pieniądze z państwa. Po to się robi wielkie inwestycje - przekop mierzei, teraz port lotniczy. A krewni i znajomi królika już zacierają ręce

G
Gość

ALE SYF JAK Z 19 WIEKU CO ZA ARCHITEKT????

Dodaj ogłoszenie