Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jest pozwolenie na budowę tunelu dla Kolei Dużych prędkości od ŁDK do ul. Maratońskiej. Prace ruszą na wiosnę.

Jacek Zemła
Jacek Zemła
Tak ma wyglądać wnętrze tunelu KDP
Tak ma wyglądać wnętrze tunelu KDP CPK
Za kilka tygodni zacznie się budowa komory startowej na Retkini. Gdy będzie gotowa, ruszy maszyna drążąca tunel dla KDP. Przejdzie pod ulicami Bandurskiego, Wileńską, Krzemieniecką, Unii Lubelskiej, Włókniarzy, 6 Sierpnia, Żeromskiego, Wólczańską, Kościuszki, Piotrkowską i Sienkiewicza. Każda z nich może zostać czasowo zamknięta. To będą trudne miesiące dla łodzian!

Spółka CPK otrzymała pozwolenie na budowę tunelu dalekobieżnego w Łodzi. Decyzja dotyczy najważniejszego elementu inwestycji: drążenia pod centrum miasta ponad 4-kilometrowego tunelu dla Kolei Dużych Prędkości (KDP). Spółka jest gotowa do ogłoszenia ostatniego przetargu w ramach tej inwestycji. Tunel będzie budowany równolegle z tym dla kolei konwencjonalnej, ale na innej trasie. To może oznaczać komunikacyjny paraliż miasta!

Uzyskanie pozwolenia na budowę umożliwia rozpoczęcie prac budowlanych przy tunelu KDP w Łodzi. To jeden z najbardziej wymagających odcinków wchodzących w skład linii kolejowej Y i jednocześnie nasz najbardziej zaawansowany projekt – mówi Mikołaj Wild, prezes CPK.

Tak ma wyglądać wnętrze tunelu KDP

Jest pozwolenie na budowę tunelu dla Kolei Dużych prędkości ...

Wzmacniają fundamenty ŁDK

Od września ubiegłego roku trwa wzmacnianie fundamentów Łódzkiego Domu Kultury (ŁDK) obok dworca Łódź Fabryczna, które realizuje firma Keller Polska. Oprócz wzmacniania fundamentów wykonawca buduje podziemną infrastrukturę techniczną do zasilania trakcyjnego linii kolejowej, przebudowuje także przyłącza ciepłownicze, wodociągowe i teletechniczne.

Wylot tunelu na Retkini

Komora startowa, a zarazem wyjście tunelu na powierzchnię, powstanie na Retkini w rejonie ulic Maratońskiej i Obywatelskiej. Tutaj prace rozpoczną się w ciągu najbliższych tygodni. Z kolei prace przy komorze wydobywczej dla tarczy drążącej ruszą po zakończeniu wzmacniania fundamentów ŁDK. Komora powstanie w sąsiedztwie ŁDK, przy dworcu Łódź Fabryczna. W grudniu zeszłego roku spółka CPK podpisała umowę z Budimeksem na realizację tego zadania.

– Prace przy tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi postępują zgodnie z harmonogramem. Zastosowane przez nas technologie ograniczą do minimum uciążliwości dla mieszkańców związane z tą budową. Podziemna konstrukcja będzie miała ponad 4 km i średnicę ok. 14 m. Będzie również największym tunelem kolejowym w Polsce realizowanym metodą automatycznej tarczy drążącej – mówi Radosław Kantak, członek Zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.

Łódź sporo zyska, ale czas budowy będzie trudny

Łódź wraz z regionem będzie jednym z największych beneficjentów inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Budowa szybkiej linii kolejowej do Warszawy, Wrocławia i Poznania, której elementem jest tunel w Łodzi oraz poszerzenie autostrady A2 to ogromna szansa na rozwój nie tylko dla miasta, ale i dla całego województwa łódzkiego. Dzięki tym inwestycjom z Łodzi pojedziemy koleją szybciej do największych miast w Polsce, np. do Warszawy w 45 minut (dziś trwa to dwa razy dłużej), do Wrocławia i Poznania w 1 godz. 10 min (zamiast obecnych 3 godz.), a do CPK w zaledwie pół godziny. Problemów komunikacyjnych podczas samej budowy uniknąć się jednak nie da.

Tak ma wyglądać wnętrze tunelu KDP

Jest pozwolenie na budowę tunelu dla Kolei Dużych prędkości ...

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany