Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

BUDOWA TUNELU DLA KOLEI DUŻYCH PRĘDKOŚCI W ŁODZI STAJE SIĘ FAKTEM

Jacek Zemła
Jacek Zemła
Łódź zostanie skomunikowana za pomocą kolei Dużych Prędkości z Warszawą, Poznaniem i Wrocławiem, a poprzez dalszą rozbudowę sieci KDP także z innymi miastami w Polsce i Europie
Łódź zostanie skomunikowana za pomocą kolei Dużych Prędkości z Warszawą, Poznaniem i Wrocławiem, a poprzez dalszą rozbudowę sieci KDP także z innymi miastami w Polsce i Europie CPK
Już niedługo będziemy mieli w Łodzi toczące się budowy dwóch tuneli. Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała dwa kontrakty na tzw. inżyniera kontraktu dla tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. Wykonawcy będą nadzorować prace budowlane w ramach wzmacniania fundamentów Łódzkiego Domu Kultury oraz budowę komór dla tarczy zmechanizowanej TBM i drążenie tunelu przy jej pomocy.

Tunel KDP w Łodzi to najbardziej zaawansowana pod względem przygotowań inwestycja kolejowa CPK i kluczowy element tzw. „igreka”, czyli trasy jaka połączy Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem.

Gdzie będzie początek tunelu?

Budowa tunelu dalekobieżnego CPK w Łodzi została podzielona na trzy części. W ramach pierwszej od września tego roku trwają prace przy wzmocnieniu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury (ŁDK). Tę inwestycję realizuje firma Keller Polska, a nadzoruje ją jako inżynier kontraktu spółka DTŚ. To bezpośrednio pod ŁDK – po zachodniej stronie dworca Łódź Fabryczna – będzie rozpoczynał się tunel KDP.

Kto będzie drążył, a kto nadzorował?

Na początku grudnia spółka CPK podpisała umowę z firmą Budimex na etap drugi, czyli budowę komór dla tarczy zmechanizowanej tarczy do drążenia tuneli. Komory będą dwie: startowa na Retkini i odbiorcza w sąsiedztwie ŁDK. Trzecim etapem inwestycji będzie samo drążenie tunelu kolejowego CPK. Inżynierem kontraktu dla drugiego i trzeciego etapu będzie firma INKO, z którą właśnie podpisano umowę.

– Profesjonalny nadzór przy tak dużej inwestycji jak budowa tunelu KDP w Łodzi jest kluczowy dla sprawnego przeprowadzenia prac. Inżynier kontraktu to podmiot, który będzie działać w imieniu spółki, zarządzając kontraktem i sprawując m.in. pieczę nad opracowaniem dokumentacji, technicznym wykonaniem robót i ich jakością na wszystkich etapach inwestycji – mówi Radosław Kantak, członek zarządu CPK d.s. kolejowych.

Inżynierowie kontraktu dla nadzoru budowy tunelu KDP w Łodzi zostali wyłonieni spośród firm, z którymi w lipcu 2022 r. spółka CPK podpisała umowy ramowe. Komisja przetargowa wybrała wtedy 20 wykonawców, którzy wykazali się największym doświadczeniem i kwalifikacjami zespołów. Wyłonione firmy mogą ubiegać się o poszczególne zadania cząstkowe przy budowie 10 kolejowych „szprych” CPK w całej Polsce. Przyspieszy to wybór potencjalnych wykonawców.

Prace na Retkini ruszą już w styczniu

Projektowana na południowo-zachodnim końcu tunelu komora Retkinia będzie pełniła funkcję szybu startowego dla maszyny drążącej tunel. Prace przy jej budowie mają ruszyć w styczniu – po zatwierdzeniu przez wykonawcę projektu organizacji ruchu. Docelowo komora będzie obiektem, który pomieści pomieszczenia techniczne i ewakuacyjne klatki schodowe. Natomiast komora Fabryczna będzie szybem demontażowym dla tarczy TBM i komorą rozjazdową.

Jaki długi będzie tunel i gdzie znajdzie się wylot?

Między komorami Fabryczna i Retkinia tunel dalekobieżny CPK będzie miał ponad 4,6 km długości. Zmieszczą się w nim dwa tory. Średnica tarczy przewidzianej do wiercenia tunelu to ok. 14 metrów. Linia w tunelu zostanie zelektryfikowana. Prędkość projektowa w tunelu to 160 km/h, ale w rejonie Retkini pociąg będzie mógł przyspieszyć do 200 km/h. Tunel w Łodzi będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, przede wszystkim Kolei Dużych Prędkości. W Łodzi szybkie pociągi będą zatrzymywać się tylko na dworcu Łódź Fabryczna. Wylot tunelu znajdzie się w okolicach ul. Maratońskiej i biegnącej obok linii kolejowej. Dalej trasa poprowadzi w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlenie w kierunku Poznania i Wrocławia.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany