Tunel KDP w Łodzi to najbardziej zaawansowana pod względem przygotowań inwestycja kolejowa CPK i kluczowy element tzw. „igreka”, czyli trasy jaka połączy Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem.
Gdzie będzie początek tunelu?
Budowa tunelu dalekobieżnego CPK w Łodzi została podzielona na trzy części. W ramach pierwszej od września tego roku trwają prace przy wzmocnieniu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury (ŁDK). Tę inwestycję realizuje firma Keller Polska, a nadzoruje ją jako inżynier kontraktu spółka DTŚ. To bezpośrednio pod ŁDK – po zachodniej stronie dworca Łódź Fabryczna – będzie rozpoczynał się tunel KDP.
Kto będzie drążył, a kto nadzorował?
Na początku grudnia spółka CPK podpisała umowę z firmą Budimex na etap drugi, czyli budowę komór dla tarczy zmechanizowanej tarczy do drążenia tuneli. Komory będą dwie: startowa na Retkini i odbiorcza w sąsiedztwie ŁDK. Trzecim etapem inwestycji będzie samo drążenie tunelu kolejowego CPK. Inżynierem kontraktu dla drugiego i trzeciego etapu będzie firma INKO, z którą właśnie podpisano umowę.
– Profesjonalny nadzór przy tak dużej inwestycji jak budowa tunelu KDP w Łodzi jest kluczowy dla sprawnego przeprowadzenia prac. Inżynier kontraktu to podmiot, który będzie działać w imieniu spółki, zarządzając kontraktem i sprawując m.in. pieczę nad opracowaniem dokumentacji, technicznym wykonaniem robót i ich jakością na wszystkich etapach inwestycji – mówi Radosław Kantak, członek zarządu CPK d.s. kolejowych.
Inżynierowie kontraktu dla nadzoru budowy tunelu KDP w Łodzi zostali wyłonieni spośród firm, z którymi w lipcu 2022 r. spółka CPK podpisała umowy ramowe. Komisja przetargowa wybrała wtedy 20 wykonawców, którzy wykazali się największym doświadczeniem i kwalifikacjami zespołów. Wyłonione firmy mogą ubiegać się o poszczególne zadania cząstkowe przy budowie 10 kolejowych „szprych” CPK w całej Polsce. Przyspieszy to wybór potencjalnych wykonawców.
Prace na Retkini ruszą już w styczniu
Projektowana na południowo-zachodnim końcu tunelu komora Retkinia będzie pełniła funkcję szybu startowego dla maszyny drążącej tunel. Prace przy jej budowie mają ruszyć w styczniu – po zatwierdzeniu przez wykonawcę projektu organizacji ruchu. Docelowo komora będzie obiektem, który pomieści pomieszczenia techniczne i ewakuacyjne klatki schodowe. Natomiast komora Fabryczna będzie szybem demontażowym dla tarczy TBM i komorą rozjazdową.
Jaki długi będzie tunel i gdzie znajdzie się wylot?
Między komorami Fabryczna i Retkinia tunel dalekobieżny CPK będzie miał ponad 4,6 km długości. Zmieszczą się w nim dwa tory. Średnica tarczy przewidzianej do wiercenia tunelu to ok. 14 metrów. Linia w tunelu zostanie zelektryfikowana. Prędkość projektowa w tunelu to 160 km/h, ale w rejonie Retkini pociąg będzie mógł przyspieszyć do 200 km/h. Tunel w Łodzi będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, przede wszystkim Kolei Dużych Prędkości. W Łodzi szybkie pociągi będą zatrzymywać się tylko na dworcu Łódź Fabryczna. Wylot tunelu znajdzie się w okolicach ul. Maratońskiej i biegnącej obok linii kolejowej. Dalej trasa poprowadzi w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlenie w kierunku Poznania i Wrocławia.
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Kurdej-Szatan wraca do TVP! To już pewne, szykują dla niej coś specjalnego
- Były ukochany Maryli nieźle się urządził! Jasiński mieszka lepiej niż ona! | ZDJĘCIA
- Prywatne nagranie Sary James wyciska łzy z oczu. Oddała hołd ukochanej babci
- Kaźmierska wróci za kraty? Mecenas Kaszewiak mówi, dlaczego tak się nie stanie