Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa trasy W-Z: Sztywna trakcja dla tramwajów

(ao)
Budowniczowie łódzkiej trasy W-Z zamiast tradycyjnej sieci trakcyjnej dla tramwajów zastosowali innowacyjne rozwiązanie, czyli tzw. sieć sztywną. Po raz pierwszy pojawiła się ona w 2010 r. w tunelu kolejowym w miejscowości Tunel, na trasie z Warszawy do Krakowa. Łódź jest jedynym miastem, w którym zastosowano ją także na otwartej przestrzeni.

Sztywna sieć trakcyjna to metalowy profil ze stopu aluminium lub miedzi, po którym poprowadzony jest przewód. Jest rozwiązaniem stosowanym tam, gdzie nie ma miejsca, aby rozwiesić tradycyjną trakcję, ponadto bardziej bezpiecznym. W Łodzi taka sieć pojawiła się przy Centralu pod wiatą i na ul. Rokicińskiej za pętlą Augustów, na al. Wyszyńskiego pod kładkami dla pieszych oraz w tunelu tramwajowym przy dworcu Łódź Kaliska.
– Na ul. Rokicińskiej przewody trakcyjne przechodziłyby zbyt blisko sieci wysokiego napięcia, co w momencie wyładowań atmosferycznych mogłoby być niebezpieczne – tłumaczy Tomasz Andrzejewski z Zarządu Dróg i Transportu. – Ten rodzaj sieci jest także mniej awaryjny, co ważne w miejscu, gdzie będzie przejeżdżało wiele tramwajów z dużą częstotliwością, jak w przypadku stacji przesiadkowej przy Centralu.
Łączna długość sztywnej sieci trakcyjnej w Łodzi to około 500 metrów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany