Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

40 nowoczesnych tramwajów w Łodzi! Zasilą tabor łódzkiego MPK. Jedne będą nowe, a inne używane ale dwukierunkowe

Jacek Zemła
Jacek Zemła
Tramwaj z Jeny, który za kilka tygodni wyjedzie na łódzkie tory
Tramwaj z Jeny, który za kilka tygodni wyjedzie na łódzkie tory Zdjęcie: MPK-Łódź Paweł Kaźmierczak
Do Łodzi systematycznie docierają nowe wagony tramwajowe. Nie wszystkie one są fabrycznie nowe, część to używane pojazdy zakupione przez MPK w niemieckim mieście Jena. Tych w taborze łódzkiego przewoźnika ma się pojawić 10. Prosto z fabryki w Poznaniu przybywają natomiast sukcesywnie Moderusy Gamma. To bardzo nowoczesne pojazdy, których zakup dofinansowano z funduszy unijnych.

Do Łodzi systematycznie docierają nowe wagony tramwajowe. Nie wszystkie one są fabrycznie nowe, część to używane pojazdy zakupione przez MPK w niemieckim mieście Jena. Tych w taborze łódzkiego przewoźnika ma się pojawić 10. Prosto z fabryki w Poznaniu przybywają natomiast sukcesywnie Moderusy Gamma. To bardzo nowoczesne pojazdy, których zakup dofinansowano z funduszy unijnych.

Jena przeszła z pomocą Łodzi

MPK potrzebuje tramwajów dwukierunkowych, ze względu na trwające remont torowisk i związaną z tym konieczność zawracania nie na pętli, tylko na tzw. nakładce torowej. Stąd decyzja o zakupie używanych pojazdów z Jeny, które taką możliwość mają, bo są wyposażone w dwie kabiny sterownicze na obu końcach wagonu. Pomimo tego, że liczą sobie 27-28 lat, są to wagony o wiele bardziej nowoczesne niż wciąż eksploatowane w MPK "konstale" z lat 80. i 90. Zastosowano w nich znacznie bardziej zaawansowane rozwiązania techniczne, które poprawiają ich dynamikę i wpływają na zmniejszone zużycie energii. Są oczywiście niskopodłogowe, czego oczekują pasażerowie, a nie ma tego w "konstalach".

– MPK-Łódź kupiło łącznie dziesięć takich tramwajów. Pierwsze dwa dotarły do Łodzi, obecnie są przystosowywane do naszych warunków sieciowych – mówi Piotr Wasiak, rzecznik MPK. – Na trasie zobaczymy je za kilka tygodni. Kolejne dwa są spodziewane w Łodzi jeszcze w tym roku, a pozostałe sześć zostanie dostarczone do połowy 2024 r. Spółka zdecydowała się na zakup 10 szt. używanych wagonów tego typu przede wszystkim dlatego, aby zwiększyć liczbę pojazdów niskopodłogowych dostosowanych do potrzeb osób starszych i niepełnosprawnych oraz zapewnić wagony dwukierunkowe do obsługi niektórych linii. Tramwaje GT6M-ZR zostały wyprodukowane w latach 1995-1996 przez AEG. Ważą 30,5 tony i mają 27,32 m długości. Pasażerowie mają do dyspozycji 46 siedzeń plus 4 składane. Na stojąco mogą podróżować tym pojazdem jeszcze 164 osoby.

Moderusy w komplecie do końca roku

Z kolei do końca tego roku powinny do Łodzi dotrzeć wszystkie z 30 zamówionych Moderusów Gamma. Na razie mamy ich w mieście 24, kursują na wielu liniach, szczególnie na tych przebiegających przez centrum. Są to wagony czteroprzegubowe, dzięki czemu mogą być wyjątkowo jak na łódzkie warunki długie, bo aż 32-metrowe. Zabierają na pokład do 230 pasażerów, są niskopodłogowe i klimatyzowane.

od 7 lat
Wideo

Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany