Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa podziemnego przystanku kolejowego Łódź Polesie jest prawie na półmetku. Zobacz jak obecnie wygląda ta sztandarowa inwestycja.

Jacek Zemła
Jacek Zemła
Tak wygląda podziemna hala przyszłego dworca Łódź Polesie.
Tak wygląda podziemna hala przyszłego dworca Łódź Polesie. PKP PLK SA
Dojazd tutaj szybkim pociągiem przez podziemny tunel powinien być atrakcyjny, bo wysiadać będzie się dosłownie obok wejścia do centrum handlowo - rozrywkowego, a wiadomo że znalezienie obok Manufaktury wolnego miejsca parkingowego, szczególnie w weekend, bywa trudne.

Przystanek Łódź Polesie to jeden z trzech przystanków, które powstają na trasie podziemnej linii kolejowej z Łodzi Fabrycznej do stacji Łódź Żabieniec i Kaliska. Można spodziewać się, że korzystać z niego będzie bardzo duża liczba pasażerów, bo został on zlokalizowany w bezpośrednim sąsiedztwie Manufaktury, która przyciąga wiele osób z całego regionu łódzkiego. Dojazd tutaj szybkim pociągiem przez podziemny tunel powinien być atrakcyjny, bo wysiadać będzie się dosłownie obok wejścia do centrum handlowo - rozrywkowego, a wiadomo że znalezienie obok Manufaktury wolnego miejsca parkingowego bywa trudne.

Do Manufaktury blisko z każdej dzielnicy

Przystanek Łódź Polesie będzie jednym z trzech przystanków na podziemnej trasie obok przystanku Łódź Śródmieście u zbiegu ulic Zachodniej i Zielonej oraz przystanku Łódź Koziny w rejonie ulic Drewnowskiej, Kasprzaka i alei Włókniarzy. Budowany jest przy zbiegu ulic Ogrodowej i Karskiego. Przystanek będzie miał trzy podziemne kondygnacje. Poziom -1 będzie służył komunikacji - będą tu schody ruchome i windy, będzie też kilka punktów handlowych i usługowych. Na poziomie -2 ma się mieścić zaplecze techniczne dworca. Na najgłębszym poziomie, oznaczonym jako -3 i leżącym około 24 m poniżej ulicy będą zlokalizowane perony. Według wstępnych zapewnień Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej pociągi przez centrum Łodzi maja kursować w godzinach szczytu nawet co 5 minut, a tunelem będą kierowane składy ze wszystkich okołołódzkich miejscowości. Oznacza to, że np. dojazd pociągiem do Manufaktury z Widzewa, Retkini, Teofilowa czy Chojen nie zajmie więcej jak 10 minut. Z Pabianic czy Zgierza dojedzie się tu w kwadrans, a z odleglejszych miejscowości jak Sieradz, Łowicz czy Kutno - w nie więcej niż godzinę. Dogodny i szybki wyjazd z podziemnych peronów na powierzchnię zapewnią windy i schody ruchome.

Kiedy pociągi pojadą tunelem?

Tunel średnicowy, w ramach którego powstają trzy podziemne przystanki kolejowe to kontynuacja budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać pociągi regionalne i dalekobieżne – na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska), jak i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec). Prace budowlane są obecnie na etapie końca betonowania ścian i stropów, teraz zacznie się wyposażanie przyszłego podziemnego dworca w instalacje, systemy wentylacyjne, windy oraz systemy urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Według zapewnień inwestora, którym są PKP Polskie Linie Kolejowe, tunel zostanie udostępniony dla ruchu pasażerskiego od nowego rozkładu jazdy 2024/2025, czyli w grudniu 2024 roku. Czy tego terminu uda się dotrzymać czas pokaże, bo przed budowniczymi jeszcze wiele wyzwań oraz drążenie tunelu na najtrudniejszym odcinku - pod ścisłym centrum miasta.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany