Zdrowie z "Expressem". Suplementy z... talerza

Sylwester MudzoZaktualizowano 
Polskapresse
Cząsteczki tlenu, które z powietrzem lub pożywieniem trafiają do naszego organizmu, są niezbędne do życia, ale mogą też być zabójczo niebezpieczne.

Naukowcy nazywają takie związki oksydantami lub wolnymi rodnikami (utleniaczami), a ich przeciwników, cząsteczki działające prozdrowotnie, antyoksydantami (antyutleniaczami).
Co złego mogą wyrządzić cząsteczki wolnego tlenu obecne w organizmie? Niestety, bardzo dużo. To one oskarżane są o wpływ na powstawanie miażdżycy, chorób układu nerwowego, stany zapalne i wreszcie najgroźniejsze schorzenia - nowotwory. Musimy z nimi walczyć i mamy taką możliwość. Trzeba jednak wezwać na pomoc wiedzę o dobrej kuchni, zastosować substancje antyutleniające. Trzeba też uświadomić sobie, że wolne rodniki nie działają szybko. Bardzo powoli niszczą systemy zabezpieczające organizmu, by w końcu doprowadzić do choroby.

Skąd pochodzi zagrożenie
Najbardziej narażeni jesteśmy na inwazję oksydantów w momencie poddania promieniowaniu jonizującemu, działania środków chemicznych (np. zawartych w żywności), zanieczyszczeniom powietrza, dymowi z papierosów, środkom ochrony roślin (pestycydy).
Wielu z tych niebezpieczeństw nie da się uniknąć. Dlatego też musimy stosować jak najwięcej antyutleniaczy. Znajdują się one w dużych ilościach w naszych kuchniach i spiżarniach, a dokładniej w znajdujących się tam produktach. Są to m.in. witaminy A, E, C, selen, kwercetyna itp.
Co zatem jeść, by dostarczać odpowiedniej ilości składników zabezpieczających nas przed tymi szkodliwymi składnikami? Czerwone winogrona, marchew, dynię, owoce (najlepiej śliwki, wiśnie, gruszki), oliwę z oliwek, czosnek i cebulę (bardzo dobra czerwona), kapustę, brokuły, mięso i tłuszcz rybi.
Nie używajmy w kuchni warzyw konserwowanych. Nie jedzmy warzyw gotowanych w rosole. Jeżeli chcemy zrobić sałatkę, warzywa gotujemy w osolonej wodzie (najlepiej z przyprawami), po czym kroimy i doprawiamy majonezem domowego wyrobu (żółtko, musztarda, przyprawy, sok z cytryny).
Kiedy mówimy o zdrowiu, nieodłącznym tematem staje się tłuszcz. Jak już wszechstronnie zbadano, tłuszcz rybi nie tylko nie powoduje zmian miażdżycowych i związanych z nimi zawałów serca, ale u osób już dotkniętych miażdżycą może ten proces zahamować i przy odpowiednio zestawionej diecie nawet cofnąć. Tak żyjemy, jak jemy - to powiedzenie ani odrobinę nie straciło na aktualności. Zatem jakich tłuszczów używać? Na pewno nie rafinowanych tłuszczów roślinnych. To one, zdaniem wielu, są nośnikami utleniaczy. Używajmy olejów z naturalnego tłoczenia na zimno, masła ekologicznego, smalcu (tylko z dobrego źródła z dodatkiem czosnku i cebuli).
Bardzo niekorzystnie działa tłuszcz, który znajduje się pod skórą kurczaka, szczególnie fermowego. Dlatego pieczone udka spożywajmy wyłącznie z surówkami, nigdy z pieczywem, ziemniakami lub kaszą.

Czas na ryby
W diecie chcącego się zdrowo odżywiać człowieka muszą się znaleźć ryby morskie. Zawarte w nich składniki łagodzą reumatoidalne zapalenie stawów, zmniejszają wydatnie ryzyko zawału serca i miażdżycy, pomagają w leczeniu łuszczycy, zmniejszają ryzyko bólów migrenowych. Tych oddziaływań jest znacznie więcej i należy generalnie stwierdzić, iż system żywienia oparty na rybach i owocach morza jest niezwykłym dobrodziejstwem dla ludzkiego organizmu.
Najwięcej najcenniejszych składników znajduje się w śledziach, sardynkach, makrelach, szprotach i łososiu. Starajmy się jednak spożywać je bez obróbki chemicznej, a więc gotowane i duszone, a nie konserwowane i wędzone.

polecane: Flesz - Co piąta transakcja będzie wymagać użycia PIN-u

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3