Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wojskowa technologia w łódzkich tramwajach. Czy to początek drogi do tramwaju bez motorniczego?

Jacek Zemła
Jacek Zemła
Naukowcy w Wojskowej Akademii Technicznej wraz z firmą Inteco testują w łódzkich tramwajach system elektroniczny, który ma zapobiegać kolizjom i wspomagać motorniczego w prowadzeniu pojazdu. System ten jest na tyle zaawansowany technologicznie, że być może w przyszłości pozwoli na kursowanie tramwajów autonomicznych, czyli kierowanych przez komputer pokładowy zamiast przez motorniczego.Czytaj na kolejnym slajdzie
Naukowcy w Wojskowej Akademii Technicznej wraz z firmą Inteco testują w łódzkich tramwajach system elektroniczny, który ma zapobiegać kolizjom i wspomagać motorniczego w prowadzeniu pojazdu. System ten jest na tyle zaawansowany technologicznie, że być może w przyszłości pozwoli na kursowanie tramwajów autonomicznych, czyli kierowanych przez komputer pokładowy zamiast przez motorniczego.Czytaj na kolejnym slajdzie
Naukowcy w Wojskowej Akademii Technicznej wraz z firmą Inteco testują w łódzkich tramwajach system elektroniczny, który ma zapobiegać kolizjom i wspomagać motorniczego w prowadzeniu pojazdu. System ten jest na tyle zaawansowany technologicznie, że być może w przyszłości pozwoli na kursowanie tramwajów autonomicznych, czyli kierowanych przez komputer pokładowy zamiast przez motorniczego.

Na razie jednak ma on za zadnie ostrzeganie prowadzącego pojazd o niebezpieczeństwie na torach. Reaguje na zbliżanie się innego tramwaju, ale również na samochody.
System wykorzystuje technologię rozpoznania obrazowego, czyli na podstawie obserwacji z kamery jest w stanie określić odległość między tramwajami. Naukowcy wykorzystują do tego m.in. znaczniki graficzne, które umieszczane są na tramwajach albo przystankach. Kolejnym elementem jest komunikacja z zastosowaniem światła białego.

– Wyposażamy pojazdy w specjalny system komunikacji świetlnej. Tramwaje „rozmawiają” między sobą z wykorzystaniem świateł drogowych - wyjaśnia dr hab. Inż. Krzysztof Falkowski, profesor WAT.

Komputer znajdujący się na pokładzie tramwaju na bieżąco analizuje obraz z kamery, prędkość tramwaju, prędkość poprzedzającego go pojazdu, a nawet zachowania motorniczego. Przekazuje informacje motorniczemu: „droga wolna”, „uważaj” lub „stój“. Komunikaty nie wyświetlają się na pulpicie motorniczego tylko na szybce przeziernej znajdującej się na wysokości jego wzroku. To technologia stosowana w samolotach wojskowych do zobrazowania danych. Z racji tego, że wyświetlacze tego typu są obecnie już dość dostępne, można je stosować też w innych pojazdach. Nowoczesny system ma być gotowy do końca roku.

- Liczę, że te testy przyniosą pozytywny efekt i będziemy mogli wprowadzić to rozwiązanie we wszystkich naszych pojazdach by jeszcze bardziej poprawić bezpieczeństwo – mówi Zbigniew Papierski, prezes MPK – Łódź.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany