Wojskowa technologia w łódzkich tramwajach. Czy to początek drogi do tramwaju bez motorniczego?

Jacek Zemła
Jacek Zemła

Wideo

Zobacz galerię (4 zdjęcia)
Naukowcy w Wojskowej Akademii Technicznej wraz z firmą Inteco testują w łódzkich tramwajach system elektroniczny, który ma zapobiegać kolizjom i wspomagać motorniczego w prowadzeniu pojazdu. System ten jest na tyle zaawansowany technologicznie, że być może w przyszłości pozwoli na kursowanie tramwajów autonomicznych, czyli kierowanych przez komputer pokładowy zamiast przez motorniczego.

Na razie jednak ma on za zadnie ostrzeganie prowadzącego pojazd o niebezpieczeństwie na torach. Reaguje na zbliżanie się innego tramwaju, ale również na samochody.
System wykorzystuje technologię rozpoznania obrazowego, czyli na podstawie obserwacji z kamery jest w stanie określić odległość między tramwajami. Naukowcy wykorzystują do tego m.in. znaczniki graficzne, które umieszczane są na tramwajach albo przystankach. Kolejnym elementem jest komunikacja z zastosowaniem światła białego.

– Wyposażamy pojazdy w specjalny system komunikacji świetlnej. Tramwaje „rozmawiają” między sobą z wykorzystaniem świateł drogowych - wyjaśnia dr hab. Inż. Krzysztof Falkowski, profesor WAT.

Komputer znajdujący się na pokładzie tramwaju na bieżąco analizuje obraz z kamery, prędkość tramwaju, prędkość poprzedzającego go pojazdu, a nawet zachowania motorniczego. Przekazuje informacje motorniczemu: „droga wolna”, „uważaj” lub „stój“. Komunikaty nie wyświetlają się na pulpicie motorniczego tylko na szybce przeziernej znajdującej się na wysokości jego wzroku. To technologia stosowana w samolotach wojskowych do zobrazowania danych. Z racji tego, że wyświetlacze tego typu są obecnie już dość dostępne, można je stosować też w innych pojazdach. Nowoczesny system ma być gotowy do końca roku.

- Liczę, że te testy przyniosą pozytywny efekt i będziemy mogli wprowadzić to rozwiązanie we wszystkich naszych pojazdach by jeszcze bardziej poprawić bezpieczeństwo – mówi Zbigniew Papierski, prezes MPK – Łódź.

Komentarze 26

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
K
20 grudnia, 7:53, motorowy:

To kogo teraz ten pajac od radarów o nazwisku zwierzęcia z rogami że swoim przydupasem będzie łapał robota?

Haha beda kozy zdalnie sterowane :-D

k
ktoś

Papieski prezesiku zafajdany może zwrotnice naprawisz albo torowiska roboty nie na twój tępy łeb daruj sobie

m
motorowy

To kogo teraz ten pajac od radarów o nazwisku zwierzęcia z rogami że swoim przydupasem będzie łapał robota?

K
K

A moze by tak prezes lepiej zaprojektował normalne stroje dla pracowników a nie kufajki i pepegi w których wstyd sie na mieście pokazać.

G
G

Papierski puknij Ty sie w głowę. Rozwiazanie super do metra gdzie nie ma śliskiej szyny i bydla przebiegajacego gdzie popadnie a nie na nasze ulice. Moze lepiej zacząć wprowadzać zmiany gdzie indziej a nie zaczynać od [wulgaryzm] strony. To bedzie jedna wielka katastrofa no i ciekawe na kogo sie zwali wine jak dojdzie do wypadku.

G
Gość

jeszcze żaden taki pojazd nie dostał homologacji, a wszystkie prototypy spowodowały wypadki mniejsze lub większe, strach się bać

G
Gość

dziś w jedną stronę i z powrotem nie było kursów autobusu w związku z czym przejechanie z przesiadką 12 przystanków ( w te i z powrotem) zajęło prawie 2 godziny. podobnie jest każdego dnia bo jak firmy śmieciowe nie są od śmieci tylko od liczenia kasy , jak władza nie jest od pracy na rzecz kraju i narodu ale od ich sprzedaży na interes i fortuny bandytów tak mpk nie jest od świadczenia usług transportowych ale od podwyżek cen biletów. mimo absurdalnych rozwiązań - siatka połączeń, trasy, ustawienia świateł i tak dalej nie robi się nic by mpk mogła normalnie funkcjonować. ile czasu benzyny traci się na odjazdach mpk niemal o tych samych godzinach kiedy w szeregu jadą 4 empeki a czas świateł na skręcie to 10-15 sekund kiedy to zdążą przejechać dwa osobowe lub pół autobusu ?

G
Gościu

aż tak się boją jeździć, że autonomiczne tramwaje będą? Na linii 41 do Pabianic to się w sumie nie dziwię.. Strach jechać :D

f
fan karła z limanki

mpk tnie koszta i chce zatrudniać niewidomych stąd też robocik mówiący stój jedź uważaj......

G
Gość
19 grudnia, 14:43, kanarzyca:

bileciki do kontroli!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

A kierowca tramwaju będzie stał i klaskał. Gdy ten od autobusu się zmęczy:)

k
kanarzyca

bileciki do kontroli!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

F
Franz Maurer

A motorniczy będzie bilety sprawdzał.

d
decades

moze zamiast pierfolenia glupot ekipa hanuki skazanuki zajmie sie naprawa i odtworzeniem istniejacych torowisk tramwajowych

j
jskskd

a motorniczy będzie mogl bez skrepowania zajac się nadawaniem i odbieraniem sms-ow tudzież rozmowami na czatach - zrobcie to , zrobcie !!!

D
Daniel

Ja bym komputerom nie wierzył .

Dodaj ogłoszenie