- Zbliżamy się do końca prac na zachodniej nitce al. Śmigłego-Rydza. – Ekipa budowlana kładzie asfalt i tak zwaną galanterię brukarską, czyli krawężniki. Warstwa asfaltu jest poddawana próbom obciążeniowym, które jak dotąd przechodzi pomyślnie. W piątek będą kolejne próby na wiadukcie: 6 ciężarówek, każda po 32 tony, od godz. 10 będzie sprawdzać jego jakość – mówi Robert Kolczyński, dyrektor Departamentu Architektury i Rozwoju Urzędu Miasta Łodzi.
Przebudowa al. Śmigłego-Rydza to trudne przedsięwzięcie infrastrukturalne.
- Napotkaliśmy tu komplikacje, musieliśmy usunąć wiele kolizji i dokonać zmian w projekcie. Nie zawsze to widać na powierzchni, ale nie tylko budujemy nowy wiadukt, torowisko i wymieniamy nawierzchnię. Wykonano tu także szereg prac podziemnych: odwodnienie, wodociąg, rozbiórki fundamentów starych budynków, kanalizację deszczową, osuszenie terenu, wymianę gruntu, usunięcie kolizji
w sieciach, czy instalację energetyczną przyszłego oświetlenia – mówi Agnieszka Kowalewska-Wójcik, dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich.
Z doświadczeń na al. Śmigłego-Rydza, Łódź wychodzi z nowymi narzędziami, jakie wykorzystuje przy projektowaniu inwestycji. Aby uniknąć odkrywania podziemnych kolizji , dopiero po zdjęciu nawierzchni i rozkopaniu ulicy, wykorzystuje georadar, aby dokładnie określić przebieg sieci i stan podłoża. Zdarzało się bowiem wcześniej, odnajdowanie w gęstej zabudowie centrum niespodzianek, których nie było na żadnych planach.
Przebudowa al. Śmigłego-Rydza realizowana jest w ramach unijnego projektu za kwotę 660 mln zł, w ramach którego przebudowana została ul. Dąbrowskiego. Zmodernizowana zostanie ul. Rzgowska, ul. Przybyszewskiego i dalszy ciąg al. Rydza-Śmigłego i ul. Niższej oraz powstaną nowe odcinki tras tramwajowych na ul. Broniewskiego i al. Rodziny Grohmanów. Do tego zakupione zostanie 30 nowych niskopodłogowych tramwajów od firmy Modertrans z Poznania i zmodernizowana zostanie zajezdnia Chocianowice.
Przyłbice wciąż w ofercie firm