Tunelu pod Łodzią nie będzie, szybkich pociągów też nie

(gb)
Łukasz Kasprzak
Jeszcze we wtorek prezentowano w Łodzi warianty przebiegu tunelu Kolei Dużych Prędkości, którym w 2020 r. pociągi miałyby mknąć pod miastem z szybkością 160 km/h, tymczasem wczoraj Sławomir Nowak, minister infrastruktury, obwieścił, że projekt KDP zostaje zamrożony... przynajmniej do 2030 roku.

Trasa superszybkich pociągów miała przebiegać z Warszawy przez Łódź, Poznań do Wrocławia. W Łodzi zastanawiano się na kilkoma wariantami jej przebiegu, jednak pewne było, że połączy ona nowy dworzec Łódź-Fabryczna z Łodzią Kaliską. Skoro jednak minister wstrzymał prace nad KDP, tunelu dla szybkich pociągów nie będzie.

Być może powstanie inny, którym kursowałyby zwykłe pociągi oraz kolej aglomeracyjna. Ten także łączyłby dworce Fabryczny z Kaliskim, ale przebiegałby inną trasą, z przystankiem między innymi przy Manufakturze.

Wideo

Komentarze 29

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

a
anonim
A będzie tańszy projekt to kasę chapnie urząd miasta na projekt ( darmowe wakacje )
s
stefan
A na hooj to komu potrzebne?! Kto, gdzie i za co by jeździł tymi kolejami? Za darmo, jak autostrady?
s
sympatyk
Apeluję do Pana Ministra o to, aby przed kolejnymi ważnymi wypowiedziami zasięgnął porad specjalistów z prawdziwego zdarzenia, praktyków, a nie teoretyków z wykształceniem politologicznym np. z firmy TOR. W przeciwnym przypadku zamiast poprawy sytuacji na kolei będziemy mieli jej dalszy upadek, a Pan Minister przejdzie do historii jako ten, który na kolei zgasił światło. Panie Ministrze proszę o spojrzenie na problem polskiej kolei w sposób kompleksowy, a nie wybiórczy, chyba, że Pana horyzonty myślowe na to nie pozwalają.
s
sympatyk
Poza tym wypowiedź Pana Ministra dotycząca perspektywy prawie dwudziestu lat jest nieodpowiedzialna pod względem politycznym. Należy tu zadać pytanie: czy Pan Sławomir Nowak ma pewność ciągłości władzy przez tak długi okres czasu? Chyba miał sen, bo w realiach jego wypowiedź na pewno nie jest osadzona. Niestety zaczął urzędowanie od pokazania swego prawdziwego oblicza. Jest zupełnym malkontentem w sprawach transportowych i jeżeli posiada doradców, to ich poziom wiedzy w tej dziedzinie jest równoważny poziomowi wiedzy Pana Ministra.
s
sympatyk
System transportowy kraju winien być tak skonstruowany, aby zapewnić możliwość skomunikowania wszystkich jego ważnych ośrodków. Czy chcemy czy nie mamy w centrum kraju takie duże miasto jak Łódź i nie możemy mówić, że tam kolej jest niepotrzebna. Dziwią mnie też propozycje niektórych dotyczące skomunikowania Wrocławia z Warszawą polegające na budowie jakiś dziwnych łącznic i protez. Poza wszelką dyskusją jest to, że najkrótsza droga kolejowa z Warszawy do Wrocławia jest przez Łódź i nic i poza przyszła linią KDP tego nie zmieni. Dlatego powinniśmy zrobić wszystko aby zmodernizować do 160 km/h linię nr 14 od Łodzi do Wrocławia.
s
sympatyk
Należy tu wspomnieć, iż dworzec ten jest budowany w ramach projektu modernizacji linii kolei konwencjonalnej Łódź - Warszawa, a nie jako element przyszłej KDP. Dla dworca i miasta bardzo ważnym elementem jest budowa tunelu średnicowego łączącego Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliską, co pozwoli na odpowiednie skomunikowanie Łodzi z resztą kraju. Może dla niektórych, szczególnie doradców z firmy TOR jest to mrzonka, ale takie ich stanowisko świadczy tylko i wyłącznie o ich niekompetencji w sprawach transportowych. Nie można bowiem cały czas dyskredytować ponad milionowej aglomeracji w centrum kraju i patrzeć tylko na swój czubek nosa, czyli na Warszawę.
s
sympatyk
Wypowiedź Ministra Nowaka świadczy o jego całkowitym braku elementarnej wiedzy na tematy dotyczące równoważenia transportu w naszym kraju. Jak można odpowiedzialnie wypowiadać się w perspektywie kilkunastu lat. Rozumiem, że nie ma obecnie perspektyw na sfinansowanie budowy KDP z budżetu z dofinansowaniem z UE. Ale przecież studium wykonalności, które powstaje winno określać różne modele finansowania inwestycji. Dopiero po jego zakończeniu można podjąć odpowiedzialną decyzję co dalszych kroków w projekcie. Natomiast wypowiedź Pana Ministra wprowadza tylko i wyłącznie niepotrzebne zamieszanie i prowokuje dyskusje na temat m.in. potrzeby budowy nowego dworca Łódź Fabryczna.
ł
łodzianin
miło czytało sie ten artykuł... dla władz Łodzi... miasta które naprawde nie ma czym sie pochwalic... i jak widac bedzie tak dalej.. najpierw wielkie halo o tym czego to ma nie byc a później lipa... szczerze wstyd mi tego ze jestem z tego miasta.. miasta bez przyszłosci...
g
gosc
hm.... no tam glosno bylo o pociagach glosno bylo o tunelach troszke czasu mineło i jak zwykle jedna wielka dupa wyszla poczekajmy moze zaraz przerwa budowe fabrycznej bo stwierdza ze wystarczy odmalowac;-)
P
Pikkoletto
Nie było, nie ma i nie będzie. W mieście żuli to schroniska potrzebne, no i oczywiście więcej izb wytrzeźwień.
...
jakoś nie jestem zaskoczona
P
Piotr Jóźwiak
Tunelu dla KDP pod łodzią nie ... na razie. Drugi tunel dla kolej aglomeracyjnej powinien powstać :)
c
czary mary
Dawno wiedzieli że nie będzie, tylko przy wyborach nie mogli powiedzieć wprost. Ciekawe kiedy zostanie ogłoszone że pozostałe inwestycje też będą wstrzymane.
R
Rtl
Sławomir Nowak urodził sie w Gdańsku. I wszystko jasne !!!
T
Tlk
Głosowałem na Grabarczyka. Gdzie on jest ????
Dodaj ogłoszenie