Tunel średnicowy w Łodzi: budowa zacznie się w czerwcu. Zobacz WIZUALIZACJE
W czerwcu rozpocznie się budowa średnicowego tunelu pod Łodzią, który będzie zarówno elementem Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T, jak i substytutem metra dla Łodzi. Zamówiono już olbrzymią tarczę, która będzie drążyć główny tunel o średnicy 13 metrów. O szczegółach inwestycji opowiadali w środę 27 lutego przedstawiciele rządu, inwestora i wykonawcy.
Szczegóły inwestycji zaprezentowano na dworcu Łódź Fabryczna, podczas konferencji z niezwykle bogatą obsadą osobową. Był m.in. wicepremier Piotr Gliński, rzeczniczka rządu Joanna Kopcińska, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, grono lokalnych parlamentarzystów PiS, przedstawiciele inwestora, czyli PKP Polskich Linii Kolejowych oraz spółki Energopol Szczecin, która wespół z z Przedsiębiorstwem Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego, realizuje inwestycję. Nie zaproszono natomiast nikogo z władz Łodzi, ponieważ, jak wyjaśnił nam Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK, była to informacja adresowana do mediów.
Budowa tunelu średnicowego rozpocznie się w czerwcu na obszarze między ulicami Odolanowską a Stolarską, gdzie zostanie wykopana ogromna komora startowa, w której zmontowana zostanie gigantyczna maszyna drążąca tunel pod Łodzi. Jej głównym elementem będzie masywna tarcza wiertnicza TBM (z j. angielskiego Tunnel Boring Machine, czyli maszyna drążąca tunel) zamówiona w niemieckiej firmie Herrenknecht AG. Tarcza ma średnicę około 13 metrów, a całe urządzenie będzie sobie mierzyć ponad sto metrów. Zmontowana w wykopie maszyna będzie drążyć tunel na dwa tory, posuwając się w kierunku Dworca Fabrycznego. To największa maszyna tego typu jaka do tej pory pracowała w Polsce (pod Martwą Wisłą w Gdańsku wiercono tarczą o średnicy 12,6 metra, warszawskie metro jeszcze mniejszą).
CZYTAJ DALEJ NA KOLEJNYM SLAJDZIE