Tunel pod Łodzią: Faustyna drążąca tunel zostanie niedługo wyłączona. ZDJĘCIA

Jacek Zemła
Jacek Zemła
Maszyna drążąca jednotorowy tunel kolejowy pomiędzy ulicami Długosza i Kasprzaka za kilka dni zostanie wyłączona.
Maszyna drążąca jednotorowy tunel kolejowy pomiędzy ulicami Długosza i Kasprzaka za kilka dni zostanie wyłączona. Krzysztof Szymczak
Maszyna drążąca jednotorowy tunel kolejowy pomiędzy ulicami Długosza i Kasprzaka za kilka dni zostanie wyłączona. Faustyna, bo tak nazwano tego „wielkiego kreta”, przeszła już pod aleją Włókniarzy i lada moment dotrze do tzw. komory rozgałęźnej usytuowanej pomiędzy aleją Włókniarzy a Kasprzaka. Tu zakończy pierwszy etap swojej pracy i zostanie odwrócona, by drążyć kolejny tunel w kierunku ulicy Skarpowej. W przyszłości poprowadzony nim zostanie tor wyprowadzający z tunelu pociągi w kierunku stacji Łódź Żabieniec. Maszyna ponownie przejdzie pod aleją Włókniarzy, tylko w innym miejscu, po czym dotrze wiercąc podziemny tunel do ulicy Skarpowej.

Obecnie trwają bardzo intensywne prace na terenie komory rozgałęźnej pomiędzy aleją Włókniarzy, a ulicą Kasprzaka, w miejscu gdzie dawnej znajdowały się ogródki działkowe. Wylewany jest beton z którego powstają ściany szczelinowe. Najważniejszą z nich jest ściana zachodnia (od strony alei Włókniarzy), przez którą ma się przewiercić Faustyna. Technologia jest taka, że najpierw powstaje betonowa klatka, w której znajdzie się podziemna stacja Łódź Koziny i system rozjazdów, a potem maszyna drążąca przewierca się przez nią i wjeżdża do pustego wnętrza przyszłej stacji.

Prace przy budowie komory rozgałęźnej trwają niemal bez przerwy, także po zmroku. Po ul. Drewnowskiej kursują dziesiątki ciężarówek wywożących piasek i dowożących płynny beton. Powstał specjalny wjazd dla tych samochodów, obniżono tam chodnik i ścieżkę rowerową, aby nie miały problemów z wjazdem.

W komorze tej znajdzie się miejsce, gdzie pociągi jadące tunelem od strony Dworca Fabrycznego będą rozdzielane na te zmierzające w stronę Łodzi Kaliskiej i te jadące w kierunku Żabieńca. W tym samym miejscu powstaną perony stacji Łodzi Koziny, która ma ułatwić korzystanie z podziemnej kolei mieszkańcom osiedli Żubardź i Koziny. Ma tu też być możliwość przesiadki na tramwaje kursujące aleją Włókniarzy i autobusy MPK.

Dopłaty do cen energii

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie