Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

„Tak dla Łodzi” chce skończyć z parkowaniem na chodnikach. Żeby piesi mogli się mijać w odległości 2 metrów

Mirosław Malinowski
Mirosław Malinowski
Na ul. Narutrowicza rzeczywiście trudno zachować dwumetrowe odległości przy mijaniu się.
Na ul. Narutrowicza rzeczywiście trudno zachować dwumetrowe odległości przy mijaniu się. Google Street View
Stowarzyszenie „Tak dla Łodzi” zwróciło się z wnioskiem do Hanny Zdanowskiej, prezydent miasta o umożliwienie przestrzegania przepisów dotyczących przemieszczania się w czasie epidemii koronawirusa.

- Przede wszystkim chodzi nam o umożliwienie zachowania dwumetrowej odległości między idącymi osobami. A w wielu miejscach jest to po prostu niemożliwe, bo chodniki są wąskie, a dodatkowo pozwolono na nich parkować samochody. Tak jest m.in. na ul. Narutowicza – mówi Urszula Niziołek-Janiak, prezes stowarzyszenia.

„Tak dla Łodzi” proponuje w miejscach gdzie nie ma wymaganych 2 metrów, tak by mogły się bezpiecznie minąć dwie osoby wprowadzenie następujących rozwiązań:

  • - zezwolić pieszym poruszać się po jezdni,
  • - wprowadzić nową organizację ruchu za pomocą barier, taśm, słupków lub innych tzw. wygrodzeń, aby piesi mieli możliwość chodzenia chodnikiem zgodnie z zapisami
  • rozporządzenia,
  • - przenieść ruch rowerowy z chodników na jezdnię,
  • - poszerzyć istniejące i wyznaczyć nowe pasy ruchu lub drogi dla rowerów na jezdniach, celem zwiększenia miejsca dla pieszych na chodnikach.

Niektóre miasta Polski już przeniosły miejsca parkingowe z chodników na jezdnie. Kraków zapowiedział, że w maju przeniesie parkowanie z chodników na jezdnie na ul. Dietla i Mogilskiej, a na ul. Grzegórzeckiej zlikwiduje parkowanie na chodnikach zaś na Moście Grunwaldzkim ruch rowerowy zostanie przeniesiony z chodnika na jezdnię. W Łodzi podobne kroki powinny być podjęte głównie na ulicach centrum, np. na ul. Tuwima w jednym z dwóch pasów ruchu na drodze kierunkowej mogłyby być zdaniem stowarzyszenia wytyczone miejsca do skośnego parkowania.

Według „Tak dla Łodzi” od miesiąca, z powodu epidemii ruch drogowy jest znacznie mniejszy, więc zastosowanie proponowanych rozwiązanie nie spowoduje większych korków. Dodatkowo obowiązujące ograniczenia liczby pasażerów komunikacji publicznej sprawiają, że korzysta z nich kilka razy mniej osób, a mieszkańcy więcej chodzą i jeżdżą na rowerach, bo to najbezpieczniejsze obecnie środki transportu. Podobny trend można zaobserwować w ostatnim czasie w wielu miastach świata: Wiedeń udostępnił 20 ulic wyłącznie dla pieszych, Oakland udostępnił ponad 100 km ulic tylko dla pieszych i rowerzystów, w Filadelfii zamknięto część jednej z głównych arterii miasta, aby ułatwić pieszym i rowerzystom zachowanie dystansu. Dodatkowo „Tak dla Łodzi” domaga się utworzenia stref rekreacji dla mieszkańców w miejscach, w których najbliższy park lub inny teren zieleni oddalony jest więcej niż 400 metrów, tak by umożliwić bezpieczne korzystanie z przestrzeni miasta bez potrzeby pokonywania znacznych odległości.
Co na to Urząd Miasta Łodzi? „Odpowiedź na apel zostanie udzielona po przeanalizowaniu zawartych w nim postulatów” głosi odpowiedź z Biura Rzecznika Prasowego Prezydent Miasta Łodzi.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Giganci zatruwają świat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany