Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rower miejski - wyposażenie. MAPA STACJI ROWERU MIEJSKIEGO

Krzysztof Spychała
Każdy rower wyposażony jest m.in. w moduł GPS
Każdy rower wyposażony jest m.in. w moduł GPS
Chciałoby się powiedzieć: wreszcie. I choć wcale nie brakowało osób, które jeszcze parę miesięcy temu twierdziły, że „prędzej im kaktus na dłoni wyrośnie”, rower miejski w Łodzi jest faktem. Oficjalnie stało się to dzisiaj o godzinie 12.30, na ul. Piotrkowskiej, gdzie nastąpiła uroczysta inauguracja, ale działają już od wczoraj, od godziny 18.

Po raz pierwszy pomysł uruchomienia w naszym mieście ogólnodostępnego roweru pojawił się osiem lat temu. Koszt szacowano wtedy na ok. 4 mln zł, ogłoszony w 2009 roku przetarg jednak unieważniono. Temat powrócił w roku 2012, a kolejne lata to karuzela przetargów, odwołań i sądowych batalii firm biorących udział w wyścigu o łódzki rower. Rosła kwota (do ponad 12 mln zł), ale rozrósł się również projekt - do stu stacji i tysiąca jednośladów na dobry początek. Pod koniec 2015 r. wreszcie udało się wyłonić wykonawcę i operatora zarazem - firmę Nextbike, a w styczniu 2016 podpisać z nim umowę.

Nextbike obsługuje podobne systemy w 14 krajach świata, od USA po Nową Zelandię, a w Polsce we Wrocławiu, Poznaniu, Opolu, Warszawie, Białymstoku, Lublinie, Katowicach, Konstancinie - Jeziornie i Grodzisku Mazowieckim.

Uruchamiany w Łodzi rower publiczny będzie drugi po warszawskim, jeśli chodzi o liczbę stacji i pojazdów. Nim zaczął działać, już okazało się, że może być rekordowy również pod względem zainteresowania przyszłych użytkowników: w ciągu dwóch zaledwie dni na internetowej stronie zarejestrowało się 3,5 tysiąca łodzian! Nawet jeśli nie wszyscy z nich aktywują swoje konto, wpłacając 20 zł, to i tak do ŁRP ustawiać się będą kolejki. Zwłaszcza że jutro - od godz. 11 do 16 - nie będzie obowiązywał 20-minutowy limit.

O prawdziwej popularności miejskiego roweru przekonamy się w ciągu najbliższych dni. Ale już teraz łodzianie postulują, by stacje znalazły się także poza strefą śródmiejską - na Retkini, Widzewie, Teofilowie. Bo jak nie bez racji wskazują, ŁRP kompletnie pomija nie tylko duże osiedla mieszkaniowe, ale również atrakcyjne tereny rekreacyjne: park na Zdrowiu, Stawy Stefańskiego i Jana, Arturówek, a nawet park 3 Maja czy park na Julianowie.

Pozostaje mieć nadzieję, że na stu stacjach się nie skończy.

Wyposażenie łódzkiego roweru miejskiego
1) Rama - niska typu miejskiego, unisex

2) Piasta przednia - z dynamem

3) Piasta tylna - trzybiegowa z hamulcem typu torpedo

4) Widelec - sztywny (nieamortyzowany), stalowy

5) Kierownica - typu miejskiego, umożliwiająca jazdę w pozycji wyprostowanej

6) Wspornik kierownicy - stalowy

7) Opony - czarne, z paskiem odblaskowym (rozm. 26’’)

8) Przeniesienie napędu - łańcuch

9) Mechanizm korbowy - metalowy

10) Osłona łańcucha - z poliwęglanu

11) Dzwonek

12) Błotniki - przedni i tylny, z wytrzymałego tworzywa

13) Oświetlenie - tylne czerwone typu LED z elementem odblaskowym, przednie białe typu led, również z odblaskiem

14) Hamulec przedni zaciskowy

15) Hamulec tylny - w tylnej piaście (tzw. torpedo)

16) Siodełko - poszycie z tworzywa sztucznego, z pianki. Można je regulować bez wyjmowania wspornika siodła z ramy. Na sztycy jest umieszczona skala ułatwiająca zapamiętanie przez użytkownika właściwego dla niego rozmiaru

17) Nóżka roweru - z metalu

18) Koszyk na kierownicę - o pojemności ok. 15 litrów i nośności 5 kg na niewielki bagaż podręczny

19) Indywidualne zapięcie rowerowe - do wykorzystania tylko przez osobę, która wypożyczyła rower. Umożliwia przypięcie go do stacji w razie awarii zasilania lub w razie braku wolnych miejsc. Długość zapięcia wynosi ponad 80 cm.

20) Emblemat/naklejka na ramie - identyfikuje pojazd jako element Łódzkiego Roweru Publicznego

21) Naklejka informacyjna - nad tylnym kołem z numer roweru i telefonem do serwisu lub Centrum Kontaktu

22) Osłona tylnego koła - chroni prze wkręceniem się luźnych elementów ubioru. Wykonana jest z odpornego na uszkodzenie tworzywa, może być wykorzystywana na reklamę

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany