W pierwszym półroczu tego roku przepadło ponad 13 300 wizyt umówionych przez pacjentów u ortopedy, 6 635 u kardiologa , 2035 u endokrynologa oraz 2174 u onkologa. To łącznie ponad 24 tys. wizyt. Nie skorzystali z nich inni pacjenci, bo lekarz specjalista danego dnia przyjmuje tylko tych chorych, którzy byli zapisani.
Wczoraj wyszukiwarka www.terminyleczenia.pl jako pierwsze wolne terminy u ortopedy w Łodzi podawała - dane sprzed 3 dni - dwie poradnie. Do endokrynologa w Łodzi w tym roku można się było dostać tylko w dwóch palcówkach (również dane sprzed 3 dni), a do onkologa w lipcu w dwóch placówkach (również dane sprzed 3 dni).
Narodowy Fundusz Zdrowia od listopada 2019 r. wysyła do pacjentów SMS, na 3-4 dni przed umówioną wizytą, z przypomnieniem o zbliżającym się terminie konsultacji. Przypomina nie tylko o terminach wizyt u specjalisty, ale też o terminach takich badań jak rezonans magnetyczny i tomografia komputerowa. W otrzymanym sms-e pacjent oprócz informacji o dacie badania czy wizyty, ma podany również numer telefonu, pod który może zadzwonić aby odwołać konsultację lub diagnostykę.
W ciągu miesiąca w skali kraju NFZ wysyła około 800 tys. wiadomości SMS z przypomnieniem o terminie wizyty. W samym Łódzkiem wysyła ich 3 tys. Pacjenci, którzy mają umówiony zabieg zaćmy w sobotę sms z przypomnieniem o wizycie otrzymują w środę.
- Nasze rozwiązanie bazuje na danych przekazywanych do Funduszu przez placówki medyczne i nie wymaga z ich strony dodatkowego nakładu pracy, a jedynie starannego prowadzenia kolejki oczekujących - wyjaśnia Magdalena Góralczyk z działu prasowego Łódzkiego Oddziału NFZ. - SMS-a otrzymują pacjenci, którym wyznaczono w poradni termin pierwszej wizyty i podali podczas zapisywania się na wizytę numer telefonu komórkowego.
Powodów dla których pacjenci nie odwołali umówionych wcześniej wizyt jest kilka. Część z nas o nich zapomina, kolejni rezygnują z leczenia lub oczekując na wizytę skorzystali już z porady w sektorze prywatnym, a jeszcze inni nie mogą się dodzwonić do poradni aby odwołać umówioną wcześniej konsultację. Wczoraj gdy po godzinie 15 próbowaliśmy odwołać wizytę w poradni specjalistycznej przy ul. Pomorskiej 251 automat poinformował nas, że jesteśmy 14. w kolejce, a czas oczekiwania na połączenie z pracownikiem rejestracji wynosi 21 minut. Większość z nas nawet jeśli ma dobre chęci i chce anulować wizytę z której nie skorzysta w tym momencie kończy połączenie.
Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?