Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Polskie urzędy nadal nie przystają do realiów XXI w.

AIP
Analizując sytuację w polskiej administracji publicznej, możemy dojść do niezbyt pozytywnych wniosków. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, aż w jednej trzeciej polskich urzędów przebieg załatwiania i rozstrzygania spraw dokumentowany jest wyłącznie w formie papierowej.

Najgorzej sytuacja wygląda na poziomie gmin, gdzie aż 37 proc. urzędów dokumentuje sprawy tylko w tradycyjny sposób. W ocenie Polaków urzędy nadal nie przystają do realiów XXI w. Sami urzędnicy jednak nie dostrzegają problemów. Aż w 85 proc. oceniają pozytywnie rezultaty z przeprowadzonych projektów informatycznych. Tymczasem np. z elektronicznego zarządzania dokumentacją korzysta jedynie 42 proc. z nich, przy czym ten odsetek od kilku lat pozostaje na bardzo podobnym poziomie.

- Przyczyn takiego stanu rzeczy jest wiele. Możemy ich upatrywać m.in. w skostniałym systemie, niechęci samorządów do inwestowania w jakiekolwiek ponad statutowe działania oraz nieznajomość dostępnych możliwości –wyjaśnia Piotr Kiser, dyrektor marketingu z Ailleron.

Zdaniem Marcina Sieprawskiego, Head of Big Data Lab w Ailler, braki w procesie cyfryzacji administracji wyraźnie widać często w ich niepoprawnym funkcjonowaniu. Niechlubnie wyróżniają się strony internetowe urzędów oraz biuletyny informacji publicznej (BIP). Jak zaznacza ekspert, strony są mało przejrzyste, przestarzałe, a problem potęguje dodatkowo brak standaryzacji w wyglądzie stron.

-Priorytetem powinno być także jak najszybsze otwarcie się na nowinki informatyczne. Urzędnicy nie uciekną też od zapewnienia swoim petentom możliwości załatwiania spraw administracyjnych za pośrednictwem Internetu - dodaje Sieprawski z Ailleron.
Jak mówią informatycy niczym nie zwykłym byłoby podobnie jak w bankach kontakty z urzędnikiem za pośrednictwa połączenia video lub na czacie, szyfrowane przesyłanie dokumentów, zdjęć czy podpisanych wniosków . To wszystko przyczyni się do szybszego załatwienia spraw, bez stania w długich kolejkach.

-Wirtualny urząd może być bardzo przydatnym narzędziem przede wszystkim dla osób niepełnosprawnych, dla których załatwienie spraw w urzędzie może być nie lada wyzwaniem – dodaje Piotr Skrabski, dyrektor zarządzający LiveBranch z Ailleron.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany