Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Polacy obawiają się kradzieży lub wycieku danych, ale też sami chętnie je udostępniają. Szczególnie w jednym przypadku

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
Wyniki badania wskazują, że dla polskich konsumentów postęp technologiczny osiągnął – przynajmniej chwilowo – wystarczający poziom.
Wyniki badania wskazują, że dla polskich konsumentów postęp technologiczny osiągnął – przynajmniej chwilowo – wystarczający poziom. Unsplash/ Christin Hume
Nawet 8 na 10 Polaków obawia się sprzedaży swoich danych osobowych przez firmy. Jednocześnie 56 proc. deklaruje chęć udostępnienia danych w celu ułatwienia zakupów online. – Znaczące upowszechnienie się rozwiązań cyfrowych sprawiło, że aktualnie istnieje większe prawdopodobieństwo, że konsumenci staną się ofiarą przestępstwa w świecie wirtualnym, a nie rzeczywistym – ostrzega Piotr Ciepiela, Partner EY. Jak Polacy radzą sobie w cyfrowym świecie?

Spis treści

Dlaczego udostępniamy swoje dane? Pomimo coraz większych obaw

Wyniki najnowszej polskiej edycji badania EY Future Consumer Index 2023 wskazują, że chociaż poziom obaw o kradzież danych i naruszeń bezpieczeństwa pozostaje wśród Polaków wysoki, to równocześnie chętnie te dane udostępniają, jeśli wiąże się to z uzyskaniem określonych korzyści.

Ponad połowa badanych jest skłonna przekazać dane w celu ułatwienia zakupów online (56 proc.), otrzymania spersonalizowanych rekomendacji tańszych alternatyw (55 proc.), czy rekomendacji nowych produktów (52 proc.). Widać jednak, że w tym obszarze ostrożność Polaków rośnie. W okresie pomiędzy majem 2022 a marcem 2023 o 8 pkt proc. (z 62 proc. do 54 proc.) spadł odsetek konsumentów deklarujących chęć udostępnienia danych, aby otrzymać spersonalizowane oferty i promocje.

Konsumenci oczekują jak najlepiej dopasowanych ofert, a marki robią wiele, aby im je dostarczyć. Cały proces opiera się jednak na danych. Muszą być one pozyskiwane w sposób etyczny, a następnie przechowywane i wykorzystywane z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa. To znaczące wyzwanie, które stoi przed przedsiębiorstwami. Jest to jednak absolutnie niezbędne, jeśli firmy chcą rozwijać swoje oferty i odpowiednio dopasowywać je do potrzeb konsumentów – komentuje Michał Kopyt, Lider Digital Engineering w EY Polska.

Polacy nie nie dbają o cyfrową wiedzę?

Konsumenci w Polsce powszechnie i na co dzień korzystają z szeregu cyfrowych technologii. Ponad połowa (53 proc.) posiada subskrypcję usług strumieniowego przesyłania video, a 53 proc. słuchało audio przez serwisy streamingowe, 52 proc. dokonało płatności za pośrednictwem niebankowego serwisu. Polakom nieobcy jest również model subskrypcji dostaw do domu od platform e-commerce, który posiada 41 proc. osób.

– Wszystkie te rozwiązania łączy jeszcze jedno – każde zbiera dane i w ten sposób modeluje swoje usługi. Dla konsumentów nie stanowi to problemu. 54 proc. osób deklaruje chęć udostępniania informacji, aby otrzymywać spersonalizowane doświadczenia online – wskazano.

Jednocześnie wyniki badania EY Future Consumer Index 2023 wskazują, że dla polskich konsumentów postęp technologiczny osiągnął – przynajmniej chwilowo – wystarczający poziom, 40 proc. ankietowanych uważa, że ich sposób korzystania z technologii poprawi się w nadchodzących latach, a niemal dwie trzecie (64 proc.) nie czuje potrzeby nadążania za najnowszymi trendami w tym aspekcie.

Eksperci tłumaczą to m.in. obawą o sposób, w jaki firmy radzą sobie z prywatnością i bezpieczeństwem informacji gromadzonych na inteligentnych urządzeniach – 72 proc. Polaków obawia się bowiem szpiegowania poprzez urządzenia aktywowane głosem. Wraz z wysoką barierą cenową, może być to powód, dlaczego zaledwie 16 proc. badanych w przeciągu ostatnich 3 miesięcy skorzystało z technologii wirtualnej rzeczywistości.

– Znaczące upowszechnienie się rozwiązań cyfrowych sprawiło, że aktualnie istnieje większe prawdopodobieństwo, że konsumenci staną się ofiarą przestępstwa w świecie wirtualnym, a nie rzeczywistym. Jednocześnie poziom świadomości na temat cyfrowych zagrożeń pozostaje na niskim poziomie – komentuje Piotr Ciepiela, Partner EY, Globalny Lider Bezpieczeństwa Architektury i Nowoczesnych Technologii.

– Brak zwiększenia poziomu świadomości na temat cyfrowego bezpieczeństwa, a co za tym idzie zaufania do samych firm, może być poważnym czynnikiem hamującym rozwój rozwiązań takich jak np. metaversum – podsumowuje.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Kiedy w Polsce czterodniowy tydzień pracy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Polacy obawiają się kradzieży lub wycieku danych, ale też sami chętnie je udostępniają. Szczególnie w jednym przypadku - Strefa Biznesu

Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany