Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Podpisano umowę na projekt drugiego tunelu pod Łodzią

Jacek Zemła
Jacek Zemła
Pod naszym miastem będzie budowany drugi tunel. Tym razem będzie to podziemna trasa dla pociągów dużych prędkości, które mają kursować pomiędzy Warszawą, Centralnym Portem Komunikacyjnym (CPK) w Baranowie, Łodzią i Wrocławiem oraz Poznaniem. W dalszej przyszłości ta zupełnie nowa linia Kolei Dużych Prędkości zostanie wydłużona do Berlina i Pragi, zapewniając Polsce szybkie połączenia kolejowe z zachodnią i południową częścią Europy.

23 listopada podpisano umowę na projekt tunelu, których pociągi KDP będą przejeżdżać pod Łodzią Inwestorem jest spółka Centralny Port Komunikacyjny, a wykonawcą będzie konsorcjum firm Metroprojekt i SUD Architekt Polska. Wartość zamówienia to prawie 60 mln złotych.Tunel będzie miał 4 kilometry długości i nie będzie w nim żadnych stacji ani przystanków poza Łodzią Fabryczną, na której będą się zatrzymywały pociągi dużych prędkości. Przeznaczone są dla nich dwa perony od strony EC1, czyli numer 3 i 4. Drążenie tego tunelu zacznie się od Łodzi Fabrycznej, a jego wylot zaplanowano w rejonie Lublinka w pobliżu istniejącej linii kolejowej do Pabianic. Dalej tory KDP pobiegną już po powierzchni w kierunku Sieradza, gdzie zaplanowano rozgałęzienie na Wrocławia i Poznań

– Tunel będzie elementem tzw. szprychy nr 9, która włączy miasto w system kolei dużych prędkości. Zapewni ona pasażerom atrakcyjne czasy przejazdu, np. z Łodzi do Warszawy w 45 minut (obecnie ponad godzinę), a z Łodzi do Wrocławia i Poznania w 1 godz. 10 min (obecnie ponad 3 godziny) – mówi wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Minister Horała odniósł się też do planowanego przebiegu linii KDP przez przedmieścia Łodzi mówiąc, że nic nie jest przesądzone, a wszystkie warianty nadal są na stole. Oznacza to tyle, że wciąż będą trwały konsultacje z mieszkańcami Brzezin, Mileszek czy Lutomierska na temat szczegółowego przebiegu linii KDP na odcinku nie znajdującym się w tunelu.

Prace przy budowie tunelu mają ruszyć w 2023 roku, a pierwszy pociąg powinien przejechać nim cztery lata później. Będą to pociągi rozwijające prędkości rzędu 300 km/h, dzięki czemu podróże po Polsce staną się o wiele szybsze niż obecnie. Po linii KDP będą tez kursować wolniejsze składy, ale nie będzie tam ruchu regionalnego, aglomeracyjnego ani towarowego. Tory będą oddzielone ogrodzeniem i pozbawione skrzyżowań z drogami w jednym poziomie. Najważniejszym elementem linii KDP będzie tunel, który pozwoli na przejście tej kolei pod Łodzią.

– Tunel w Łodzi to najbardziej zaawansowane zadanie inwestycyjne w ramach Programu CPK, a dzisiejsze wydarzenie przybliża nas do wbicia pierwszej łopaty. Na zaawansowanym etapie przygotowań jest w sumie ok. 1 000 km tras planowanych tras w różnych częściach Polski, dla których trwają inwentaryzacje przyrodnicze i przygotowywane są studia techniczno-ekonomiczno-środowiskowe. Naszym celem jest jak najszybsze rozpoczęcie prac projektowych i budowlanych w celu dotrzymania harmonogramu – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Nie wiadomo jeszcze, czy do drążenia tunelu KDP użyta zostanie ta sama maszyna, która obecnie buduje tunel dla kolei konwencjonalnej pomiędzy Kozinami a Łodzią Fabryczną. Takie rozwiązanie jest brane pod uwagę, ale wszystko zależy od stanu tej maszyny po zakończeniu budowy tunelu, który obecnie powstaje.

od 7 lat
Wideo

Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany